۰
پنجشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۰

هشدار محمدرضا عارف نسبت به سهم خواهی از دولت پزشکیان

رئیس بنیاد امید ایرانیان با هشدار نسبت به سهم خواهی از دولت جدید و با بیان اینکه مزیت رئیس جمهور نسبت به دوره‌های قبل عدم وابستگی حزبی و تشکیلاتی است و این یک فرصت طلایی برای کشور است، تاکید کرد:مردم طرح خالص‌سازی و یکدست‌سازی را به شکست کشاندند،اگر جریانی که برای رای مردم اصالتی قائل نیست فرصت عرض اندام پیدا می‌کرد به دور کشور دیوار می کشید.
هشدار محمدرضا عارف نسبت به سهم خواهی از دولت پزشکیان

محمدرضا عارف در همایش ملی تقدیر از حقوقدانان و وکلای حامی ستاد مسعود پزشکیان که در دانشگاه تهران برگزار شد، با تشکر از مردم به خاطر حضور معنادار و پیام‌دار در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: شاید مهمترین رمز موفقیت دولت‌ آینده در استفاده‌ از نیروهایی باشد که در انتخاب رئیس جمهور سهیم بوده‌اند. البته‌ خیلی باید دقت کنیم که تلقی سهم‌خواهی نشود و موضع طلبکارانه برای پست مطرح نشود.

بنابر گزارش امیدنامه، وی همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت مراکز علمی بویژه دانشگاه تهران برای حل چالش های کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه بخاطر سیاست های تنگ نگرانه نتوانستیم از دانشگاه تهران استفاده کنیم البته دانشکاه هم باید در خدمت مطالبات مردم باشد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با تأکید بر اینکه ما به خاطر کشورمان و تفکر اصلاح طلبی به میدان آمده‌ایم، به مرور انتخابات های مختلف بعد از انقلاب پرداخت و افزود: تلقی من این است که انتخابات اخیر رقابت دو دیدگاه بود؛ به جای اینکه رقابت دو نفر باشد. دیدگاه اول دیدگاه امام است که «جمهوری اسلامی» را مطرح کرد و دیدگاه دوم دنبال «حکومت اسلامی» و حاکمیت تفکر ایدئولوژیک آن هم با برداشت خودش است در این دیدگاه ماندگاری افراد مهم است نه حکومت و رای و نظر مردم در این دیدگاه اصالت ندارد. جالب اینکه تلقی این بود که در مشارکت بالای ۵۵ درصد دیدگاه اول پیروز می‌شود ولی دیدیم که با مشارکت ۴۰ درصد هم پیروز شد.

وی با تأکید بر اینکه مترقی‌ترین فصل قانون اساسی فصل سوم است، یادآور شد: اصول ۱۹ تا ۴۱ احکام بسیار مترقی در رابطه با حقوق ملت دارد و چون دیدگاه دوم آنها را قبول ندارد، بخش مهمی از این اصول نادیده گرفته شده است. اقوام در ایران یک مزیت است و نه تهدید و متأسفانه دیدگاه این جریان اقوام را یک تهدید می‌کند. باید مطالبه ما اجرای کامل قانون اساسی از جمله فصل سوم باشد.

عارف تصریح کرد: در دیدگاه اول نقش اصلی را مردم دارند و در دیدگاه دوم مردم مطیع اوامر هستند. متأسفانه دیدگاه دوم به صورت گزینشی می‌خواهد قانون را اجرا کند و ملاک این گزینش هم افراد هستند؛ نه پذیرش عمومی. در این دیدگاه تکلیف است که ما به هر قیمتی مردم را به بهشت ببریم. ما سیاست را جذب حداکثری می‌دانیم در صورتی که در دیدگاه دوم برخورد سخت و خشن با هرگونه اعتراض می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر دیدگاه دوم فرصت عرض اندام در کشور پیدا می کرد به دور کشور دیوار می کشید تاکید کرد:مردم طرح خالص‌سازی و یکدست‌سازی را به شکست کشاندند.

وی خاطرنشان کرد: مزیت رئیس جمهور نسبت به دوره‌های قبل عدم وابستگی حزبی و تشکیلاتی است است و این یک فرصت طلایی برای کشور است. بگذارید در آرامش سیاسی، یک دولت شایسته ایجاد شود. برای اینکه رئیس جمهور موفق شود نیاز به همدلی حول مسائل مشترک داریم. اگر از امروز به جای رفاقت همان حرف‌ها و وعده‌های عجیب و غریب را شاهد باشیم، معلوم است چه می‌شود.

عارف با بیان اینکه گاهی متأسفانه به جای رسیدگی به مطالبات مردم آنها را قلع و قمع کرده‌ایم، افزود: ما امروز با بحران شکاف بین‌نسلی مواجه هستیم. واقعا باید هرچه سریعتر برای از بین بردن فضای امنیتی دانشگاه‌ها کاری کنیم و احساس می‌کنم شرایطی برای بهبود این وضعیت فراهم است.

وی همچنین با اشاره به عدم شرکت بیش از ۵۰ درصد جامعه در انتخابات گفت: این بخش از جامعه یعنی رای خاکستری ها را نتوانستیم به میدان بیاوریم چون به مطالبات شان بی توجه ای شده است این بخش از جامعه پیام خودشان را رساندند و باید آنها را جدی گرفت برای اینکه شرایط جدیدی که در کشور به وجود آمده است به خوبی پیش برود نیاز به همدلی حول محورهای مشترک داریم.

کد مطلب: 219399
برچسب ها: محمدرضا عارف
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *