۰
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۸

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه: جهت‌گیری پزشکیان درست است

عضو حزب موتلفه به جماران گفت: اصلاح‌طلبان معتقدند که ما آقای پزشکیان را رئیس جمهور کردیم. این ادعا در گفتار آنان وجود دارد؛ در حالی که این طور نیست و ما این سخن را قبول نداریم. چون مردم در انتخابات شرکت کردند و هدایت‌های مقام معظم رهبری و بیانات ایشان، عمده‌ترین عامل بود که مردم بتوانند پای صندوق‌های رأی بیایند. در انتخابات 55 میلیون رأی داده شده است و رئیس جمهور، رئیس جمهور همه‌ی مردم است و آقای پزشکیان بر این نکته مرتب تأکید دارند. بنابراین سهم‌خواهی افرادی که در ستاد دکتر پزشکیان بودند درست نیست و برخی نباید ایشان را برای جناح خودشان مصادره کنند. به دلیل اینکه ایشان مربوط به همه‌ی مردم هستند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه: جهت‌گیری پزشکیان درست است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: شعار دولت این است که ما می‌خواهیم یک دولت ملی تشکیل دهیم. دولت ملی از جناح‌ها و افکار مختلف تشکیل می‌شود و خوب است دولت ملی بتواند تمام افکار نخبگان را نمایندگی کند. دولت که تشکیل شد، عمده مشکل این است که دولت چگونه هماهنگ شود؟ لذا یکی از کارهای رئیس جمهور محترم این است که بین اعضایی که در کابینه جمع شد‌ه‌اند همدلی ایجاد کند تا یکی علیه دیگری قیام نکند یا اعضای کابینه کار فردی نکنند، چون دولت یک دولت است. 

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حسین انواری در پی می آید:

با توجه به روی کار آمدن دولت چهاردهم، علاقه‌مندیم درباره ابرچالش‌ها و بحران‌هایی که در حوزه‌های مختلف پیش روی کشور قرار دارد، تحلیل و ارزیابی خود را بفرمایید.

من با تعبیر «ابرچالش‌های بزرگ»، خیلی موافق نیستم. به خاطر اینکه ابرچالش نداریم، مسیری طی شده است و بقیه آن باید به شکل جدید و با مدیریت جناب آقای پزشکیان طی شود.

به چند نکته اشاره می‌کنم، شاید به سوال شما پاسخ داده شود.

اول اینکه آقای پزشکیان انصافاً انسان سلامتی است، عزم بسیار خوبی دارد و جهت‌گیری وی درست است. ایشان می‌خواهد مشکلات مردم حل شود. من درباره آقای پزشکیان هیچ تردید ندارم و ضمن احترام به ایشان، دعا می‌کنیم تا خداوند بر توفیقات‌شان بیفزاید.

اولویت مهم ایشان، بحث امنیت روانی کشور است. چون تأمین امنیت روانی، زیرساخت بقیه کارهایی است که باید انجام شود. یعنی اگر سلامتی روانی کشور را تأمین نکنیم و آرامش درونی در خانواده‌ها برای ایجاد نشاط اجتماعی ایجاد نشود، نمی‌توانیم اعتمادسازی را تقویت کنیم. با اعتمادسازی می‌توانیم به مشارکت دامن بزنیم؛ همان نکته‌ای که جناب آقای رئیس جمهور مکرر بیان فرمودند و حرف درستی است. برای این کار باید بتوانیم دل‌های مردم را به هم نزدیک کنیم. یکی از وظایفی که هیئت اجرایی رئیس جمهور و وزرا باید انجام دهند، دلربایی از مردم است. مردم مشکلات اقتصادی و مسائل حل نشده دارند که البته بخشی از آن‌ها حل شده است. اگر بتوانیم نشاط اجتماعی را تقویت کنیم، قادر خواهیم بود مشارکت و تاب‌آوری مردم در برابر مشکلات را افزایش دهیم. این کار مستلزم سرمایه‌گذاری جدی است.

در روند کار دولت نباید فراز و نشیب‌هایی باشد که مردم را آزار می‌دهد. مردم زندگی خود را تنظیم می‌کنند، اما می‌بینند موضوع جدیدی، ثبات آن‌ها را مختل کرده است؛ این کار آزاردهنده است. یعنی اگر یک شبه بدون هیچ تمهیداتی بلند شویم و ببینیم که قیمت بنزین سه برابر شده، معادلات زندگی و کسب و کار مردم را به هم می‌ریزد. بنابراین در مرحله اول ما باید ثبات فعالیت‌ها را در کشور تثبیت کنیم تا مردم اطمینان حاصل کرده و خودشان را با شرایط منطبق کنند. مردم ما به شدت مقاوم و صبور هستند، نظام را دوست دارند و به رهبری علاقه‌مندند. در جریان شهادت شهید رئیسی دیدیم که مردم چه بدرقه‌ و تشییع جنازه‌ی باشکوهی داشتند. رئیسی چه کار کرد؟ از کارهایی که رئیسی کرد دلربایی مردم بود. این کار سرمایه‌گذاری می‌خواهد.

رئیس جمهور منتخب مطرح فرمودند که همه از ایشان توقع و درخواست دارند که در کابینه حضور داشته باشند. این‌ها از مشکلاتی است که ایشان دست به گریبان است و باید حل کند. چون به دکتر پزشکیان فشار می‌آورند و افرادی که در ستاد ایشان فعالیت می‌کردند، سهم‌خواهی می‌کنند. من نمی‌خواهم وارد این موضوع شوم.

بنابراین، آرامش باید در جامعه ایجاد شود. همچنین مشکلات رفاهی و معیشتی مردم حل و مسائل مردم مخصوصاً اقشار آسیب‌پذیر رفع شود.

از طرف دیگر، سرمایه‌گذاری در تکمیل زیرساخت‌ها، فعال کردن حوزه‌های اقتصادی، کسب و کار و روان‌سازی امور که از زمان شهید رئیسی شروع شد، باید ادامه پیدا کند.

دیدگاه شما درباره انتخاب اعضای کابینه از سوی آقای پزشکیان چیست؟

درباره انتخاب وزرا عرض می‌کنم که نمی‌دانیم شکلی که ترسیم شده، جواب می‌دهد یا نه؟ درست عمل می‌شود یا نه؟ اگر درست عمل شود الگوی خوبی است، اما به خاطر ضد و نقیض‌هایی که گفته می‌شود، مقداری برای ما تردید ایجاد می‌کند.

معیارهایی که مقام رهبری فرمودند باید در اعضای کابینه باشد. یعنی انتظار مردم این است که در انتخاب وزرا، حدأقلِ انتظارات رهبری تحقق پیدا کند، مجلس هم باید با دولت همکاری داشته باشد.

شعار دولت این است که ما می‌خواهیم یک دولت ملی تشکیل دهیم. دولت ملی از جناح‌ها و افکار مختلف تشکیل می‌شود و خوب است دولت ملی بتواند تمام افکار نخبگان را نمایندگی کند. دولت که تشکیل شد، عمده مشکل این است که دولت چگونه هماهنگ شود؟ لذا یکی از کارهای رئیس جمهور محترم این است که بین اعضایی که در کابینه جمع شد‌ه‌اند همدلی ایجاد کند تا یکی علیه دیگری قیام نکند یا اعضای کابینه کار فردی نکنند، چون دولت یک دولت است. در هر حوزه تقسیم کار شده و دولت باید هماهنگ شود تا یک خروجی یعنی تأمین مسائل مردم از آن خارج شود.

پیشنهادی دارم که مناسب است اینجا ذکر کنم. آقای پزشکیان می‌تواند برخی از وزرای قبلی که معیارها و عملکردشان با معیارهای رئیس جمهور منتخب منطبق است و هم‌خوانی دارد، در دولت نگهدارند و لزومی ندارد تمام دولت را عوض کند. بالاخره تعدادی از وزرا کار کردند، کارهایشان مقبول است و آقای پزشکیان این‌ها را خوب می‌شناسد و به کارهای آنان واقف است. پیشنهاد می‌کنم برخی از این‌ها در دولت باشند اما باید با معیارهای رئیس جمهور همخوانی داشته باشند.

نکته دیگر اینکه، اصلاح‌طلبان معتقدند که ما آقای پزشکیان را رئیس جمهور کردیم. این ادعا در گفتار آنان وجود دارد؛ در حالی که این طور نیست و ما این سخن را قبول نداریم. چون مردم در انتخابات شرکت کردند و هدایت‌های مقام معظم رهبری و بیانات ایشان، عمده‌ترین عامل بود که مردم بتوانند پای صندوق‌های رأی بیایند. در انتخابات 55 میلیون رأی داده شده است و رئیس جمهور، رئیس جمهور همه‌ی مردم است و آقای پزشکیان بر این نکته مرتب تأکید دارند. بنابراین سهم‌خواهی افرادی که در ستاد دکتر پزشکیان بودند درست نیست و برخی نباید ایشان را برای جناح خودشان مصادره کنند. به دلیل اینکه ایشان مربوط به همه‌ی مردم هستند.

در حوزه سیاست خارجی چه چالش‌ها و بحران‌هایی داریم و راه‌حل‌های شما کدام است؟

در سیاست خارجی، بستر در زمان شهید رئیسی هموار شده است. ما بسیاری از تنش‌هایی که در حوزه سیاست خارجی داشتیم یا برطرف کردیم یا کاهش دادیم و یا در حال مذاکره هستیم. تسلیت‌ها و حضور نمایندگان کشورهای خارجی برای ادای احترام به شهید رئیسی شاهد این سخن است. همه کشورهای به جز چند کشور که با ما سرستیز و دشمنی دارند، برای ادای احترام به مرحوم رئیسی به ایران آمدند. این بستر خیلی خوبی است و این بستر اگر ادامه پیدا کند، بسیار خوب است. دوستان در وزارت خارجه مخصوصاً در این دو ماه کارهای زیبا و خوبی انجام دادند و این روال در دولت چهاردهم باید تقویت شود.

نکته مهم این است که دیدگاه مقام معظم رهبری در تعاملات بین‌المللی لازم‌الرعایه است و ضروری است بر اساس دیدگاه‌های ایشان برنامه‌های تعاملی تنظیم شود.

اگر نکته پایانی دارید به عنوان حسن ختام بفرمایید.

از تَه دل به دکتر پزشکیان دعا می‌کنیم. چون همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند توفیقات رئیس جمهور توفیقات همه و نظام است. لذا مجلس، قوه قضائیه، نهادهای انقلابی و... باید تلاش کنند که در این برهه‌ی از تاریخ انقلاب که مشکلات عدیده‌‌ی بین‌المللی می‌تواند برای ما آسیب‌زا باشد و در داخل شیطنت‌ها و تخریب‌هایی وجود دارد، بر مشکلات فائق بیاییم. چون در جریان انتخابات شاهد بودیم که تیم تخریب از بیرون آمده بودند تا انتخابات را مخدوش کنند. با این خطرات مواجه هستیم و باید دعا کنیم خداوند این خطرات را از کشور و مردم ما بردارد. اگر مردم را به صحنه بیاوریم و اعتمادشان را جلب و همراهی و دلربایی کنیم، ان شاءالله مشکلی نخواهیم داشت.

کد مطلب: 220908
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *