۰
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۰

ناکامی در ثبت‌نام مدارس به دلیل تکمیل ظرفیت +پاسخ آموزش و پرورش

ولی یک دانش‌آموز می‌گوید: ابتدای مرداد برای ثبت‌نام مراجعه کردیم و گفتند هفدهم بیایید، حالا هم که آمده‌ایم می‌گویند ظرفیت پر است. مراجعه به اداره آموزش و پرورش شهرستان هم منتج به نتیجه‌ای برای ما نشده‌است.
ناکامی در ثبت‌نام مدارس به دلیل تکمیل ظرفیت +پاسخ آموزش و پرورش

صبح دوشنبه ۱۵ مرداد، کارگری از اسلام‌شهر با ما تماس گرفت و اعلام کرد فرزندش براساس هدایت تحصیلی می‌تواند، در رشته‌های کامپیوتر، طراحی و دوخت، کشاورزی و حسابداری تحصیل کند، هر چند او علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته‌ی انسانی بوده است، در هر صورت، زمان مراجعه برای ثبت‌نام در یکی از هنرستان‌های اسلام‌شهر، این هنرستان با اعلام تکمیل ظرفیت از ثبت‌نام فرزندش خودداری می‌کند.البته به گفته این کارگر، تعدادی دیگری از والدین نیز در وضعیتی مشابه با ایشان بودند و با حضور در این مدرسه، ثبت‌نام فرزندان‌شان را مطالبه‌گری می‌کردند.

این ولی دانش‌آموز همچنین به خبرنگار ایلنا گفت: مدرسه‌ی دیگری هم در همین منطقه هست، اما آن مدرسه نیز با تکرار علت «تکمیل ظرفیت» از ثبت‌نام فرزندم سر باز زده است.البته ابتدای مرداد برای ثبت‌نام مراجعه کردیم و گفتند هفدهم بیایید، حالا هم که آمده‌ایم می‌گویند ظرفیت پر است. مراجعه به اداره آموزش و پرورش شهرستان هم منتج به نتیجه‌ای برای ما نشده‌است.

رییس آموزش و پرورش اسلامشهر:

با توجه به ظرفیت مدارس دانش‌آموزان را ثبت نام می‌کنیم

اظهارات این ولی دانش‌آموز را از «اکبر قنبری» رییس آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر پیگیری کردیم و او در پاسخ گفت: به هر حال هدایت تحصیلی چیزی نیست که ما صادرش کنیم بلکه بر اساس عملکرد دانش‌آموز است. ممکن است دانش‌آموز رشته‌ای را در اولویت الف به دست بیاورد و رشته‌ی دیگری را در اولویت ب. این یک کار کشوری‌ است و اصلا ربطی به اسلام‌شهر ندارد، هدایت تحصیلی رشته را برای دانش‌آموز مشخص می‌کند و با توجه به ظرفیتی که در مدرسه وجود دارد، آن‌ها را ثبت‌نام می کنند، به طور مثال رشته طراحی دوخت در همین هنرستان مورد اشاره‌ی شما تدریس می‌شود که ظرفیت ثبت‌نام این رشته وابسته به تعداد چرخ‌های خیاطی‌ است. اگر ۲۰ چرخ خیاطی دارند، می‌توانند ۲۰ نفر را ثبت‌نام کنند. بعد از این ۲۰ نفر، اگر نفر بیست و یکمی مراجعه کند و این رشته در اولویت ب برایش درج شده باشد، نمی‌توانند او را ثبت‌نام کنند.

معاون آموزش اداره آموزش و پرورش اسلامشهر:

مطابق دستورالعمل وزارتخانه عمل کرده‌ایم

در ادامه «مهدی موسوی» معاون آموزش اداره آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر در واکنش به اینکه دانش‌آموزان قصد تحصیل در رشته‌ای خارج از آنچه در هدایت تحصیلی به آن‌ها توصیه شده را ندارند، گفت: در هدایت تحصیلی رشته مشخص نمی‌شود. آنچه مشخص می‌شود، شاخه و گرایش است؛ یعنی در برگه هدایت تحصیلی عنوان طراحی دوخت درج نمی‌شود، بلکه آنجا نوشته شاخه فنی زمینه هنری. این دانش‌آموز اگر در آن شاخه و زمینه اولویت الف را کسب کرده باشد، در اولویت ثبت‌نام خواهد بود. این چیزی‌ است که دستورالعمل وزارت‌خانه است و تصمیم ما نیست. در ذیل همان برگه‌ی هدایت تحصیلی هم ذکر شده که ثبت‌نام دانش‌آموز در اولویت الف همواره منوط به وجود ظرفیت برای ثبت‌نام است. ثبت‌نام اولویت ب هم همیشه بعد از اولویت الف باید انجام شود.

وی افزود: هنرستان مورد اشاره شما هم با اولویت الف پر شده است. ما مطابق دستورالعمل وزارت‌خانه عمل کرده‌ایم. اگر کسی نتوانسته است ثبت‌نام کند، اولویت هدایت تحصیلی‌اش الف نبوده و بنابراین باید به جای دیگری مراجعه کند که اولویت الف هدایت تحصیلی‌اش باشد. وی قویا این ادعا که دانش‌آموزی با اولویت الف ثبت‌نام نشده باشد را رد کرد و گفت: تعداد دانش‌آموزانی که به مشکل ثبت‌نام برخورده‌اند، انگشت شمار است و آن‌ها هم بر رشته‌ای غیر از اولویت الف هدایت تحصیلی‌شان اصرار داشته‌اند.

موسوی در پاسخ به این سوال که با همه‌ی این‌ها، دانش‌آموزی که در منطقه‌ی محل سکونتش فرضا دو دبیرستان است و هر دو هم اعلام تکمیل ظرفیت کرده‌اند، چه باید بکند؟ گفت: چنین چیزی نمی‌شود. ببینید ظرفیت منطقه به اندازه‌ی کل ورودی‌های دهم ما هست و ما دانش‌آموزان را به تناسب رشته و اولویت‌شان توزیع می‌کنیم. به اندازه‌ی همه‌ی ۷ هزار و خرده‌ای دانش‌آموز منطقه ما ظرفیت داریم. شما اگر در مهرماه یک دانش‌آموز ثبت‌نام نشده را یافتید، می‌توانید چنین صحبتی کنید.

کد مطلب: 220905
برچسب ها: مدرسه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *