سردار علی ولیپور گودرزی در گفتوگو با ایسنا درباره شیوه سند نمره از سوی برخی از سارقان وسایل نقلیه و به خصوص خودروهای سواری گفت: چندسالی است که شاهد هستیم که برخی سارقان حرفهای، به دنبال سرقت خودروهایی میروند که از قبل پلاک و سند مشابه آن را در اختیار دارند. روش آنان به این صورت است که، خودروهای تصادفی را خریداری کرده و سپس خودرویی که با مدارک این وسیله نقلیه تصادفی شبیه باشد را به سرقت میبرند.
رئیس پلیس آگاهی پایتخت ادامه داد: اینچنین اطلاعات دو خودرو که یکی تصادفی و یکی سرقتی است از سوی سارقان با هم ترکیب میشود تا شناسایی آن دشوار شود. در ادامه نیز این افراد یا خودشان با مدارک خودروی تصادفی، خودروی مسروقه را استفاده میکنند، یا آن را به فروش میرسانند.
ولیپور گودرزی گفت: در این روش، چون کار اصطلاحا حرفهایتر است، شناسایی توسط پلیس نیز زمان بیشتری نیاز دارد اما خوشبختانه ما کارآگاهان حرفهای داریم که این سرقت ها را نیز کشف میکنند. این افراد حتی در مراکز شمارهگذاری پلیس راهور نیز مستقرند.
وی با اشاره به پیشگیری از این نوع سرقت ها افزود: با هماهنگی انجام شده با پلیس راهور، مقرر شد خودروهایی که بیش از ۵۰ درصد در تصادفات یا هر حادثه دیگری آسیب دیدهاند، از چرخه ترافیک کاملا حذف کرده و اسناد و پلاک آنها نیز باظل شود و اینچنین فرصتی برای سارقان ایجاد نشود.
رئیس پلیس آگاهی پایتخت ادامه داد: بازدیدهای مستمر از مکانیکیها، صافکاری ها و اوراقچیها نیز در دستورکار همکاران من در پلیس آگاهی قرار دارد تا در کشف این سرقت ها سریع تر عمل کنیم. در صورت مشاهده چنین اقدامی در این واحد های صنفی، در اولین قدم این است که مجوز آنها باطل می شود.
سرهنگ محسن معظمی گودرزی، معاون مبارزه با سرقت وسایل نقلیه پلیس آگاهی تهران بزرگ نیز در گفتوگو با ایسنا در این باره گفت: اخیرا سارقان شگردهای جدیدی برای استفاده یا فروش خودروهای سرقتی به کار میبرند. در این روش که «سند نمره» نام دارد، سارقان خودروهای تصادفی یا خودروهایی که بسیار در حریق ها آسیب دیدهاند را خریداری کرده و سپس پلاک، سند و سایر وسایل خودرو مانند شاسیها و ... را روی خودروی سرقتی خود که کاملا با مشخصات خودروی اولی مطابقت دارد؛ جابهجا میکنند و اینچنین انگار دو خودرو، با هم ترکیب شدهاند.
معاون مبارزه با سرقت وسایل نقلیه پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: با این روش، شناسایی این خودروهای سرقتی که هم سند دارند و هم پلاک، کار سختی است اما کارآگاهان ما میتوانند با روشهای نوین پلیسی، از این اقدام سارقان نیز پرده بردارند.
معظمی گودرزی گفت: البته که این کار، امری زمان بر است اما قطعا خودروهایی که به این روش به سرقت برده شوند نیز شناسایی میشوند. مثلا در پرونده های اخیر، ما خودرویی را شناسایی کردیم که سه سال پیش سرقت شده بود اما خوشبختانه به صاحبش بازگردانده شد. ما بازدیدهای دوره ای از اوراقچی ها و پارکینگ های ماشین داریم تا از این اقدامات نیز پیشگیری کنیم.
وی درباره اینکه سند نمره کردن به چه معناست، گفت: دو تا یکی کردن یا به اصطلاح سند نمره کردن یکی از روشهایی است که سارقان حرفهای با هدف اینکه وسایل نقلیه مسروقه را از چرخه ترافیکی به نحوی با پوشش قانونی و سند سازی خارج کنند، انجام میشود، در واقع انگار سارقان با خرید یک خودروی اوراقی و سرقت یک خودروی مشابه آن، دست به مونتاژ خودرویی جدید با ترکیب این دو خودرو میزنند.
معاون مبارزه با سرقت وسایل نقلیه پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: یک اصطلاح در هم داریم که به آن تصادف بالای 60 درصد میگویند و به این ترتیب است که خودرو دیگر قادر به بازگشت به چرخه ترافیکی را ندارد و به عنوان خودروی اوراقی باید در نظر گرفته شود. سند نمره کردن بیشتر در خودروهای مدل بالا بیشتر شایع است و به این دلیل است که بیشتر مرقوم به صرفه است. مثلا خودرویی که ارزش آن 700 یا 800 میلیون تومان است و تصادفی دارد که بالای 60 درصد خسارت دیده است میبایست زیر 200 میلیون خرید و فروش شود.س ارقان این خودرو را خریداری کرده و با سند و یک جفت پلاک اقدام مجرمانه خود را آغاز کرده و هم مدل و هم رنگ آن خودرو را نیز پیدا میکنند و به نحوی حرفهای و حساب شده ارکان اصلی خودرو مانند موتور ، پلاکت و شاسی خودرو را روی خودروی مسروقه حک و نصب کرده و به نوعی خودروی تصادفی بعد از چند ماه وارد چرخه ترافیکی میشود.
معظمی گودرزی افزود : نقطه مقابل این کارها هم این است که پلیس آگاهی تهران بزرگ به یک نقطهای از دانش پلیسی رسیده است که به طُرُق مختلف اقدامات این سارقین و خودروهای تصادفی را رصد میکنند و به محض شروع به عنوان یک سوژه وارد عمل شده و از تمام زوایای مبهم ، این موضوع را رصد و شناسایی می کنند.