۰
سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۰

کامالا هریس چگونه به جهان می نگرد: از غزه و روسیه تا چین و هند

انتظار می رود کامالا هریس به سیاست جو بایدن در مورد چین یعنی تمرکز بر مهار نفوذ چین، به ویژه در آسیا وفادار بماند.
کامالا هریس چگونه به جهان می نگرد: از غزه و روسیه تا چین و هند

به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از جماران، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده روز دوشنبه موقعیت خود را به عنوان پیشتاز در رقابت برای جانشینی جو بایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری نوامبر تثبیت کرد و موجی از حمایت از فرمانداران، مقامات منتخب و رهبران سطح ایالت را به دست آورد.

الجزیره در گزارشی در این باره می نویسد:  مهمترین مورد در میان این حمایت‌ها، زمانی بود که جو  بایدن، رئیس جمهور مستقر  پس از هفته‌ها فشار برای کناره‌گیری، اعلام کرد که  دیگر به دنبال نامزدی حزب دموکرات نخواهد بود. هریس احتمالاً در کنوانسیون ملی دموکرات ها در ماه اوت، بتواند عنوان نامزد این حزب در رقابت های نوامبر 2024 را به دست آورد.  هریس 59 ساله می تواند در مسیر تبدیل شدن به اولین زن رنگین پوستی باشد که در انتخابات ریاست جمهوری،  یک حزب بزرگ را  رهبری می کند و موضع خود را در مورد مسائل کلیدی جهانی به قضاوت عمومی می گذارد.  موضع هریس در مورد موضوعات و کشورها مهم سیاست خارجی چگونه بوده است؟

در مورد جنگ اسرائیل علیه غزه

تحلیلگران انتظار دارند که هریس در صورت انتخاب شدن، رویکرد بایدن در قبال جنگ غزه را تا حد زیادی ادامه دهد؛ او بارها از ضرورت تامین امنیت و دفاع از خود اسرائیل حمایت کرده و در عین حال برای غیرنظامیان فلسطینی در غزه ابراز همدردی کرده است. انتظار می رود هریس این هفته در جریان سفرش به آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار کند.

در دسامبر 2023، او طی یک جلسه توجیهی گفت: «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند. و ما بر این عقیده ثابت خواهیم ماند و از اهداف نظامی مشروع اسرائیل برای از بین بردن تهدید حماس حمایت می کنیم.»

در همان زمان، او در یک جلسه توجیهی گفت: «در حالی که اسرائیل اهداف نظامی خود را در غزه دنبال می کند، ما معتقدیم که باید اقدامات بیشتری برای محافظت از غیرنظامیان بی گناه انجام دهد.»

در 4 مارس، هریس خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد و افزود که اسرائیل باید جریان کمک‌های بشردوستانه در غزه را بهبود بخشد.

در 14 آوریل، هریس یک روز پس از حملات ایران به اسرائیل در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «حمایت ما از امنیت اسرائیل آهنین است.»

در مورد جنگ روسیه و اوکراین چطور؟

مطابق با مواضع بایدن، هریس قویا از تلاش‌های دفاع شخصی اوکراین در برابر روسیه حمایت می‌کند. هریس نیز، درست مانند بایدن ،  از حامیان ناتو بوده است.   او در ماه ژوئن در نشست صلح اوکراین در سوئیس با ولودیمیر زلنسکی ، رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد.  وی در افتتاحیه نشست عمومی گفت: «تجاوز روسیه نه تنها حمله به زندگی و آزادی مردم اوکراین است، بلکه حمله به امنیت غذایی جهانی و منابع انرژی هم محسوب می شود.» در این اجلاس، هریس همچنین اعلام کرد که ایالات متحده 1.5 میلیارد دلار از طریق آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده و وزارت امور خارجه ایالات متحده برای تقویت بخش انرژی اوکراین پرداخت خواهد کرد.

در کنفرانس امنیتی مونیخ در فوریه، او جنگ روسیه علیه اوکراین را سرزنش کرد و متعهد شد که ایالات متحده به ماده 5 ناتو احترام بگذارد، که بر اساس آن، حمله به هر یک از اعضای ائتلاف مستلزم پیوستن همه کشورهای دیگر در این گروه به درگیری است.

چین و هریس

انتظار می رود هریس به سیاست بایدن در مورد چین یعنی تمرکز بر مهار نفوذ چین، به ویژه در آسیا وفادار بماند. او در ماه سپتامبر در نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) در جاکارتا پایتخت اندونزی شرکت کرد. در این اجلاس، او چین را به تحمیل ادعاهای ارضی خود در دریای مورد مناقشه چین جنوبی به همسایگان کوچکتر متهم کرد. بایدن همچنین به هریس مأموریت داد تا از ژاپن و کره جنوبی، متحدان کلیدی منطقه بازدید کند.

در طول مناظره معاون رئیس جمهور در سال 2020، او از تعرفه های دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بر واردات چین انتقاد کرد و جمهوری خواهان را متهم کرد که جنگ تجاری با چین را باخته و در نتیجه صدها هزار شغل را از دست داده اند . البته برخی از تحلیل گران می گویند که از دست رفتن این شغل ها به دلیل همه گیری کرونا بوده و  نه سیاست های ترامپ. این تعرفه ها عمدتاً در دوران دولت بایدن به قوت خود باقی مانده است.

هریس همچنین از تایوان حمایت کرده است و انتظار می‌رود که در صورت ریاست‌جمهوری به این کار ادامه دهد. در سپتامبر 2022، او در این باره گفت: ما به حمایت از دفاع مشروع تایوان، مطابق با سیاست دیرینه خود ادامه خواهیم داد.

موضع او در مورد هند چیست؟

موضع هریس در مورد هند طی پنج سال گذشته شاهد تغییر بوده است.  او به عنوان دختر یک مادر هندی الاصل و یک پدر متولد جامائیکا بارها و بارها به میراث هندی و اهمیت این کشور برای خود اشاره کرده است. در سال 2019، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، ماده 370 را لغو کرد و به وضعیت نیمه خودمختار کشمیر تحت مدیریت هند پایان داد. هریس این اقدام را سرزنش کرد و گفت: ما باید به کشمیری ها یادآوری کنیم که آنها در جهان تنها نیستند.  او در آن زمان یک سناتور از کالیفرنیا و یکی از امیدهای بالقوه دموکرات برای انتخابات 2020 بود.

با این حال، زمانی که بایدن به قدرت رسید، رویکرد هریس نسبت به هند تغییر کرد. در سال 2021، او یک جلسه عمومی با مودی داشت و از نقش هند در تولید واکسن‌های کووید-19 تمجید کرد. ایالات متحده و هند نگرانی های مشترکی در مورد چین دارند که  هند را به شریک استراتژیک ایالات متحده در آسیا تبدیل می کند. بایدن در طول دوران ریاست جمهوری خود، یک سری توافقنامه های دفاعی و فناوری با مودی منعقد کرده است.

در سال 2023، هریس در یک ناهار دولتی میزبان مودی بود که در آن از نخست وزیر هند به خاطر نقش رهبری او برای کمک به ظهور هند به عنوان یک قدرت جهانی در قرن بیست و یکم تشکر و از رهبری او در نشست گروه 20 در سال گذشته تمجید کرد.

کد مطلب: 220051
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *