۰
پنجشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۰

اردوغان: آمریکا و ناتو آتش جنگ در اوکراین را شعله‌ور کردند

اردوغان،بایدن و دولت او را به همدستی در جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه متهم کرد و در انتقادی تند گفت که آمریکا و دیگر متحدان ناتو «آتش جنگ» در اوکراین را شعله‌ور کرده‌اند.
اردوغان: آمریکا و ناتو آتش جنگ در اوکراین را شعله‌ور کردند

به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اظهارات خود را که یکی از شدیدترین انتقاداتش از دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تا به امروز بر سر درگیری‌ها در جهان است، در پاسخ به پرسش‌های کتبی نیوزویک هنگام ورود به واشنگتن دی سی برای شرکت در نشست ناتو بیان کرد.

اردوغان در این مصاحبه ترکیه را یکی از اعضای مهم ناتو دانست که فعالانه در عملیات و ماموریت‌های این ائتلاف مشارکت دارد. او اهداف اولیه کشورش را تقویت همبستگی خود با متحدان ناتو و یافتن راه‌حل‌های پایدار برای چالش‌هایی که جهان و منطقه با آن روبرو هستند، با استفاده از عقل سلیم دانست و گفت که در دنیایی که در حال تغییر است، هر روز مشکلات جدیدی پدیدار می شوند. بنابراین، ما معتقدیم که ناتو باید آماده، مصمم و قوی باشد.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «همانطور که ما به طور مداوم در نشست‌های ناتو تاکید می‌کنیم، تروریسم یکی از حیاتی‌ترین مسائل جهان است. ما کشوری هستیم که رسالت مبارزه با سازمان‌های تروریستی را بدون تبعیض بر عهده گرفته‌ایم و این را فعالانه در میدان نشان داده‌ایم. انتظار اصلی ما از متحدانمان این است که آنها رویکرد مشابهی برای مقابله با تروریسم اتخاذ کنند. متاسفانه، ما تا کنون سطح مورد انتظار حمایت و همبستگی را از متحدان خود دریافت نکرده‌ایم. ما نمی‌توانیم این وضعیت را تحمل کنیم و با روح این ائتلاف هم‌خوانی ندارد.»

او در پاسخ به سوال نیوزویک مبنی بر اینکه آیا با درخواست رهبران ناتو مبنی بر «شکست روسیه در جنگ اوکراین» موافق است یا خیر، گفت: «ما از همان ابتدا اعلام کردیم که طرف این جنگ نخواهیم بود. موضع ما منحصرا به نفع صلح است و طرفدار خونریزی و رنج نیستیم. ما خواستار صلح از طریق مذاکره هستیم. ما در تلاش برای نزدیک‌تر کردن آنها به صلح، با هر ۲ طرف رایزنی کرده‌ایم. ما با گرد هم آوردن طرفین در آنتالیا و استانبول ایجاد یک مسیر حیاتی را برای گفت‌وگو تسهیل کرده‌ایم. ابتکار غلات دریای سیاه ما و محموله‌های غلاتی که از آنجا انجام دادیم بسیار بیشتر از یک فعالیت اقتصادی و لجستیکی بود. ما معتقد نیستیم که محدود کردن این جنگ به پیروزی یا شکست هر یک از طرفین راه‌حل است؛ ما معتقدیم که راه‌حل در گفت‌وگو و دیپلماسی نهفته است.»

اردوغان درخصوص روابط خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه عنوان کرد: «ما در تمام حوزه‌هایی که شما نام بردید (سوریه، لیبی، منطقه قفقاز و جنگ اوکراین) رویکردی اصولی داریم. ما به مسائل و نقشه‌های راه با صمیمیت و منطق برخورد می‌کنیم. ما سیاستی را توسعه نمی‌دهیم که در دام تعصبات باشد؛ بلکه از منظری به مشکلات برخورد می‌کنیم که بر معقول بودن و راه‌حل‌ها تاکید دارد. طبیعتا ما در همه چیز با آقای پوتین موافق نیستیم اما با این حال، می‌توانیم در مورد مسائل رایزنی کنیم و به جزئیات چگونگی حل آنها بپردازیم.»

رئیس‌جمهور اردوغان در باره روابطش با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و مسائلی نظیر تحریم‌ها، حقوق بشر و سازمان "گولن" گفت: «اول و مهمتر از همه، ساختار تحت رهبری سرکرده تروریستی فتح‌الله گولن (FETO) مستقر در ایالات متحده یک سازمان تروریستی است، نه یک جنبش بی‌گناه؛ درست مثل داعش که در نقاط مختلف دنیا دست به اقدامات تروریستی زده است. هم داعش و هم فتو مردم را می‌کشند. هم داعش و هم فتو از احساسات مذهبی مردم سوء استفاده می‌کنند. هدف داعش و فتو آسیب رساندن به کشورهایی است که در آن فعالیت می‌کنند. فتو قصد دارد در دولت‌های کشورهایی که در آن فعالیت می‌کند نفوذ کرده و کنترل این سیستم را به دست بگیرد و این شامل ایالات متحده نیز می‌شود. اما با این حال، من و آقای بایدن در این مورد نظرات متفاوتی داریم.»

او ادامه داد: «علاوه بر این، ما دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به حقوق بشر داریم. ما معتقدیم که قتل وحشیانه مردم بی‌گناه توسط اسرائیل در بیمارستان‌هایی که برای معالجه به آنجا می‌روند، در آمبولانس‌ها، بازارها، در مراکزی که کمک‌های بشردوستانه توزیع می‌شوند و در مناطقی که به عنوان "مناطق امن" تعریف شده‌اند، شدیدترین نقض حقوق بشر است. با این حال، دولت ایالات متحده این تخلفات را نادیده می‌گیرد و بیشترین حمایت را از اسرائیل ارائه می‌کند. آنها این کار را به قیمت همدستی در این تخلفات انجام می‌دهند.»

اردوغان خاطر نشان کرد: «برخی از مسائل وجود دارد که ما در مورد آنها با ایالات متحده اختلاف نظر داریم. با این حال، ما می‌توانیم در مورد برخی مسائل به توافق برسیم. بالاخره ما ۲ کشور متحد هستیم. ما می‌توانیم در مورد رابطه‌ای صحبت کنیم که بین دوره‌های آرامش و دوره‌های آشفتگی متناوب است. ما همواره در روابط خود با آقای بایدن صمیمیت را حفظ کرده و دوستی خود را تقویت کرده‌ایم. ما هم‌چنین پیوندهای ریشه‌ای داریم و قصد داریم آنها را توسعه دهیم.»

کد مطلب: 219425
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *