۰
پنجشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۷

چک لیست سخت افزاری اتاق سرور شامل چه مواردی است؟

اتاق سرور قلب تپنده هر سازمان است که وظیفه نگهداری و پردازش اطلاعات حیاتی را بر عهده دارد. برای اطمینان از عملکرد بی عیب و نقص این بخش حیاتی، تهیه چک لیست سخت‌افزاری ضروری است. این چک لیست به شما کمک می‌کند تا از سلامت و کارایی تمام اجزای سخت‌افزاری اتاق سرور خود اطمینان حاصل کنید.
چک لیست سخت افزاری اتاق سرور شامل چه مواردی است؟

چک لیست اتاق سرور

بخش‌های سخت‌افزاری اتاق سرور نیاز به بررسی و نگهداری مداوم دارند تا خللی در جریان کار اتاق ایجاد نشود. هر بخش با توجه به کارایی خود دستورالعمل‌های خاصی برای نگهداری دارد. بخش‌هایی از اتاق سرور که نیاز به پایش دائمی دارند، شامل موارد زیر می‌شوند:

سیستم‌های خنک‌کننده

با بررسی دوره‌ای کارکرد این تجهیزات وجلوگیری از افزایش دما، از آسیب رسیدن و صدمه دیدن تجهیزات سخت‌افزاری اتاق سرور جلوگیری می‌گردد.

نشت آب

نشت آب بعد از افزایش دما یکی از شایع‌ترین موارد اتفاق افتاده در اتاق سرور می‌باشد. به طور کلی نشتی از محل خروجی آب کولر‌ها، لوله‌های آب عبور داده شده از کف اتاق یا اتاق‌های مجاور و ریزش آب از سقف می‌باشد که این بخش‌ها باید همیشه تحت نظر قرار داشته باشند.

رطوبت

وجود رطوبت در محیط اتاق سرور سبب ایجاد آسیب به تجهیزات موجود در اتاق می‌گردد. افزایش رطوبت باعث نشتی الکتریکی و کاهش رطوبت سبب ایجاد الکتریسیته ساکن می‌شود.

سیستم‌های توزیع برق

سیستم توزیع برق در اتاق‌های سرور شامل ژنراتور، یو پی اس و تابلو‌های توزیع می‌باشد. کارایی ژنراتور‌ها و UPS می‌بایست به صورت برنامه‌های مدون بررسی گردد.

امنیت فیزیکی

شامل بررسی وضعیت قفل دستگاه‌های کنترل دسترسی و دوربین‌های مدار بسته می‌باشد. در بخش امنیت فیزیکی باید الزاماً مشخص شود که در زمان قطع برق، دسترسی به اتاق سرور چگونه خواهد بود.

تجهیزات سخت افزاری

شامل بررسی کلیه تجهیزات درون رک‌ها شامل روتر، سوئیچ سرور و... می‌باشد.

آرایش کابل‌ها

باید از مرتب بودن کابل‌ها و عدم وجود کابل اضافی درون رک‌ها اطمینان حاصل شود. نصب کابل‌ها باید به گونه‌ای باشد که منجر به مشکلاتی جهت جابجای تجهیزات در رک‌ها نشود.

نظافت

اتاق سرور می‌بایست فاقد هر گونه گرد و غبار و ذرات خارجی باشد. بهتر است ورودی اتاق سرور مجهز به ایرلاک باشد و جهت تردد در اتاق از روکش کفش، کاور لباس و سر استفاده شود.

اتاق سرور می‌بایست به صورت دوره‌ای نظافت گردد. با توجه به تجمع آلودگی در هیتسینک‌ها، تجهیزات باید با منابع پر فشار باد و عاری از رطوبت نظافت شوند.

لرزش

لرزش در تجهیزات اتاق سرور منجر به آسیب دیدن قطعات مکانیکی شامل استوریج‌ها می‌گردد. لذا می‌بایست منشأ لرزش‌ها شناسایی شده و در رفع آن اقدامات لازم صورت پذیرد.

روشنایی اتاق سرور

روشنای اتاق سرور می‌بایست به گونه‌ای باشد که منجر به ایجاد گرمای اضافه در اتاق سرور نشود. حتماً جهت موارد اضطراری باید یک لاین روشنایی به سیستم توزیع برق upsمتصل گردد.

ارت

کلیه تجهیزات اتاق سرور می‌بایست به خط چاه ارت متصل گردد، میزان مقاومت الکتریکی چاه ارت به صورت دوره‌ای باید اندازه‌گیری گردد.

اعلام و اطفا حریق

اتاق سرور می‌بایست مجهز به سنسور‌های اعلام و کپسول‌های اطفای حریق باشد. مواد استفاده شده در اطفای حریق می‌بایست مطابق با استانداردها هیچ‌گونه آثار تخریبی بر برد‌های الکترونیکی نداشته باشد. این تجهیزات باید به صورت دوره‌ای توسط کارشناسان بررسی گردند.

مانیتورینگ شرایط محیطی

استفاده از سامانه‌های کنترل مانیتورینگ اتاق سرور یکی از بهترین روش‌ها جهت پایش وضعیت فیزیکی و شرایط محیطی اتاق سرور می‌باشد. در این گونه سامانه‌ها هرگونه اختلال در شرایط فیزیکی به کاربر از طریق پیامک، تلفن، ‌ایمیل یا آژیر اطلاع داده می‌شود.

مزایای استفاده از چک لیست سخت افزاری اتاق سرور

استفاده از چک لیست سخت‌افزاری اتاق سرور به صورت دوره‌ای، به شما کمک می‌کند تا:

  • از عملکرد صحیح و بدون نقص تجهیزات خود اطمینان حاصل کنید.
    از بروز خرابی‌ها و قطعی‌های ناگهانی پیشگیری کنید.
    طول عمر تجهیزات را افزایش دهید.
    امنیت اطلاعات خود را ارتقا دهید.
    بهینه‌سازی مصرف انرژی را در اتاق سرور انجام دهید.

راه‌حل‌های جامع مانیتورینگ اتاق سرور

همانطور که اشاره شد، اتاق سرور مهمترین بخش در یک سازمان است. بنابراین طراحی و اجرای آن تحت نظارت یک شرکت معتبر و خوشنام از اهمیت زیادی برخوردار است. شرکت نیتا صنعت هوشمند با سابقه‌ای درخشان در ارائه راهکارهای جامع مانیتورینگ اتاق سرور، به عنوان مشاوری قابل اعتماد در کنار پروژه‌های اتاق سرور شما خواهد بود تا از سلامت و عملکرد بی‌وقفه این قلب تپنده سازمانتان اطمینان حاصل کنید.

کارشناسان مجرب نیتا صنعت با دانش و تخصص خود، در تمامی مراحل انتخاب، نصب، پیکربندی و پشتیبانی از سیستم‌های مانیتورینگ اتاق سرور، در کنار شما خواهند بود و با ارائه راه‌حل‌های متناسب با نیازها و بودجه شما، آسودگی خاطر را به ارمغان می‌آورند.

کد مطلب: 219405
برچسب ها: خانه هوشمند
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *