۰
سه شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۵

مجید انصاری: بخشی از نسل Z قانع شد و به پزشکیان رأی داد

مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: پرونده انتخابات بسته شد، رقابت‌ها تمام شده و رفاقت‌ها باید آغاز شود، ما که برای آقای پزشکیان تبلیغ می‌کردیم اما باید در کنار همه مردم، ستاره‌ها و کاندیداهای محترم دست در دست هم دهیم و ان‌شاءالله برای آنچه مردم به خاطر آن به صحنه آمده و شرکت کردند تلاش کنیم.
مجید انصاری: بخشی از نسل Z قانع شد و به پزشکیان رأی داد
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛  با اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، مسعود پزشکیان، به عنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شد. یکی از نکات قابل توجه مرحله دوم انتخابات، افزایش ۱۰ درصدی میزان مشارکت بود.

در همین راستا، مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «بخشی از آرای قالیباف به سمت جلیلی رفته است اما بخشی از آن به سمت آقای پزشکیان هم آمده است.»

وی تاکید دارد: «اگر فرصت بیشتری بود امکان اینکه تعداد بیشتری از مردم و هموطنان عزیز برای مشارکت در انتخابات قانع شوند وجود داشت، مخصوصا در مرحله دوم شاهد حضور شخصیت‌های بزرگ فرهنگی، هنری و ورزشی و فعالان اقتصادی و کسانی که نوعی مرجعیت سیاسی و مشورتی برای مردم در مسائل کلان ملی دارند از استاد دانشگاه و دانشجویان و چهره های مقبول مردم بودیم که به صحنه آمدند. دستاورد مبارکی بود که یکبار دیگر کسانی که دلشان برای آینده ایران می‌تپید و نگرانی داشتند، احساس کردند روزنه‌ای برای نقش آفرینی مردم گشوده شده، اعتماد و به صحنه آمدند. مرحله دوم یک خیزش جدیدی و حرکت جدیدی بود.»

مشروح گفتگوی مجید انصاری، عضو شاخص مجمع روحانیون مبارز، را در ادامه می‌خوانید؛

***********

* آقای انصاری! میزان مشارکت در دور دوم انتخابات، به نسبت دور اول انتخابات و همچنین انتخابات ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد. تحلیل شما از افزایش مشارکت در انتخابات چیست؟ آیا آرای خاموش و مرددین پای صندوق‌ها آمدند یا...

پیروزی ملت ایران را در انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی آقای پزشکیان را تبریک می‌گویم، امیدوارم سرآغاز تحولی مثبت، تغییری در رویکردها و آغازی برای همدلی و همکاری و همبستگی همه ملت ایران برای ایرانی بهتر و فردایی بهتر باشد.

پرونده انتخابات بسته شد، رقابت‌ها تمام شده و رفاقت‌ها باید آغاز شود، ما که برای آقای پزشکیان تبلیغ می‌کردیم اما باید در کنار همه مردم، ستاره‌ها و کاندیداهای محترم دست در دست هم دهیم و ان‌شاءالله برای آنچه مردم به خاطر آن به صحنه آمده و شرکت کردند تلاش کنیم. من به سهم خودم به عنوان یک ایرانی از همه کاندیداها، همراهان و ستاره‌هایشان به ویژه از شخص آقای پزشکیان که فداکاری کردند در این مقطع وارد صحنه شدند، تشکر می‌کنم.

فرصت این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به دلیل حادثه غیر مترقبه‌ای که پیش آمد، کم بود. فعالیت ۵ یا ۶ ماهه انتخابات عملا به دو هفته تقلیل پیدا کرد و اگر این مدت زمان بیشتر می‌شد امکان اقناع عمومی بیشتر در اختیار بود. قابل پیش‌بینی بود که در مرحله دوم فرصت بیشتری ایجاد می‌شود که آقای پزشکیان، ستاد و حامیان ایشان بیشتر بتوانند با مردم صحبت کنند. آقای پزشکیان با شرکت در مناظره‌ها و برنامه‌های تلویزیونی خودشان و برنامه‌هایشان را بیشتر به مردم معرفی کنند.

مرحله دوم یک خیزش جدیدی و حرکت جدیدی بود

حدود ۶ تا ۷ میلیون رأی نسبت به مرحله اول افزایش داشته است. این افزایش از همین آرایی بود که در مرحله اول به هر دلیلی شرکت نکردند. طبیعتا مقداری از آرای آقای قالیباف به سمت آقای پزشکیان آمده اما اگر مجموع آرا را حساب کنیم، نشان می‌دهد که میزان مشارکت از حدود ۴۰ درصد به حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش از کسانی است که در مرحله اول نیامدند.

همچنین بخشی از آرای دکتر قالیباف به سمت آقای جلیلی رفته است چراکه آنان از یک جبهه و جریان سیاسی بودند اما بخشی از آن به سمت آقای پزشکیان هم آمد. در مرحله دوم مشارکت افزایش یافت و رهبر انقلاب نیز بر افزایش مشارکت تاکید کردند.

اگر فرصت بیشتری بود امکان اینکه تعداد بیشتری از مردم و هموطنان عزیز برای مشارکت در انتخابات قانع شوند وجود داشت، مخصوصا در مرحله دوم شاهد حضور شخصیت‌های بزرگ فرهنگی، هنری و ورزشی و فعالان اقتصادی و کسانی که نوعی مرجعیت سیاسی و مشورتی برای مردم در مسائل کلان ملی دارند از استاد دانشگاه و دانشجویان و چهره های مقبول مردم بودیم که به صحنه آمدند.

دستاورد مبارکی بود که یکبار دیگر کسانی که دلشان برای آینده ایران می‌تپید و نگرانی داشتند، احساس کردند روزنه‌ای برای نقش آفرینی مردم گشوده شده، اعتماد و به صحنه آمدند. مرحله دوم یک خیزش جدیدی و حرکت جدیدی بود.

بخشی از نسل Z قانع شدند که در حضورشان در انتخابات موثر است

* در میان آرای ۱۶ میلیونی آقای پزشکیان می‌توان ردپای نسل زد (Z) را پیدا کرد؟

حتما، من در سفرهای استانی که به اصفهان و برخی از شهرها رفتم، همچنین بر اساس اجتماع شهرستان‌ها و استقبال باشکوهی که از آقای پزشکیان و ظریف در یزد، کرمان، کردستان، آذربایجان، ارومیه، مشهد و خرم آباد و ... شد، احساس کردم که بخشی از نسل زد قانع شدند که در حضورشان رد انتخابات موثر است و می توانند نقش آفرینی کنند و ثابت هم شد که حضور موثری دارند.

البته فرصت انتخابات کم بود، اگر فرصت بیشتری وجود داشت، با دانشجویان یا غیر دانشجویان به صورت مستقیم در دانشگاه یا غیر از دانشگاه صحبت می کردیم، انتقادات و حرف های آنان را می شنیدیم و پاسخ می دادیم، بسیاری از آنان قانع به مشارکت در انتخابات می شدند. من امیدوار هستم به همان میزانی که نسل زد به صحنه آمدند و نتیجه گرفتند؛ سایر دختران و پسران و جوانان که سرمایه های اصلی کشور هستند به این جمع بندی رسیده باشند که حضور آنان در صحنه های سیاسی می تواند تاثیر گذار باشد.

امیدوارم در ادامه راه بیشتر به صحنه ورود کنند و به دوستان خودشان کمک کنند تا کشور با مشارکت آنان گام های بلندتری را در جهت توسعه و پیشرفت و خواسته های خود نسل زد بردارد.

اصولگرایان با سرمایه ۱۳ میلیون رأی به کمک پزشکیان بیایند

* آقای جلیلی توانستند ۱۳ میلیون رأی بدست بیاورد فارغ از اینکه این میزان رأی در چه شرایط و اجماعی به سبد او ریخته شد، این میزان رأی چقدر می تواند این طیف را به سمت مطالبه گری و گاها اخلال گری در مسیر حرکتی دولت پزشکیان پیش ببرد؟

پدیده انتخابات این دور را برای کل کشور مبارک می‌دانم، بنابر دلایل مختلف که جای پرداختن به آنان نیست، پس از چند دوره انتخابات گذشته، چه انتخابات ریاست جمهوری و چه مجلس، با مشکلاتی مواجه شدند، چه مشکلات بیرونی بر آنان تحمیل شده بود و چه مشکلات درونی و ساختاری که خودشان داشتند، یکبار دیگر منسجم شدند و شاهد نقش آفرینی این گروه‌ها و جریان‌های مختلف اصلاح طلبی بودیم.

همچنین در جریان مقابل اصولگرا، تحرک خوبی را شاهد بودیم، این برای کشور بسیار مفید است که جریانات سیاسی کشور منسجم باشند و با انسجام بیشتر، تکیه بر تجربه و سرمایه اجتماعی شکل بگیرند و به کشور خدمت کنند. این رقابت‌ها و حضورها برای قدرت طلبی شخصی نیست و رقابت برای خدمت به مردم و کشور است. ما یک خلاء جدی در کشور به نام احزاب داشتیم، در چنین شرایطی کشور نمی تواند درعرصه سیاسی قابل پیش بینی باشد.

هم انسجام ۱۳ میلیون رأی آقای جلیلی را به نفع کشور می دانم هم معتقدم که از پراکندگی بیش از حد جریانات سیاسی جلوگیری شد، جریانات به هم نزدیک شوند و کمک کند. هیچ دلیلی ندارد که ما این ۱۳ میلیون رأی را مانع کار بدانیم و امیدوارم تشکل های سیاسی اصولگرا از این سرمایه اجتماعی برای کمک به دکتر پزشکیان استفاده کنند.

ما باید رقابت را پایان یافته بدانیم، و رفاقت و همدلی را در پیش بگیریم. دولت سایه آقای جلیلی می تواند کمک کننده باشد و دولت را نقد کنند. صداقت و وفادارای به ملت حکم می کند که کاندیداها برنامه‌هایی که برای خنثی کردن مشکلات مردم ارائه کرده بودند می تواند به پزشکیان ارائه کنند، آقای پزشکیان اعلام کرده که آغوش بازی دارد و دستشان باز است برای پذیرش هر نوع همکاری در جهت همکاری برای رفع مشکلات و خدمت به مردم باز است و این را به عنوان میثاق خود اعلام کردند.

کد مطلب: 219306
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *