به نقل از ایسنا - جدیدترین آمارها حکایت از آن دارد که تا کنون بیش از ۵۰ درصد مشتریان پارس انصراف داده و گزینههای جایگزین را انتخاب کردهاند. با اینکه مرتبا بر تعداد متقاضیانی که اقدام به تبدیل خودرو با محصول جایگزین میکنند افزوده میشود برخی متقاضیان هنوز اصرار به دریافت پارس دارند؛ در حالی که به طور قطع و یقین خودرو پارس به میزان کافی برای پاسخگویی به تعداد تقاضاها وجود ندارد.
طبیعی است که در این شرایط هرچه زمان انصراف و انتخاب خودرو جایگزین پارس توسط مشتریان طولانیتر شود فرآیند تحویل خودرو نیز به تاخیر میافتد. بنابراین به متقاضیان پارس توصیه میشود سریعتر نسبت به انتخاب خودروی جایگزین اقدام کنند.
از طرف دیگر بررسیها نشان میدهد خودرو پارس نه تنها برتری قابل توجهی به لحاظ اقتصادی و فنی نسبت به سورن پلاس، ۲۰۷ و تارا ندارد، بلکه از ایمنی و کیفیت پایینتری در مقایسه با این سه خودرو برخوردار است.
اختلاف قیمت کارخانه و بازار سه محصول سورن، ۲۰۷ و تارا مزیت آنها محسوب می شود. این سه خودرو جایگزین پارس دارای اختلاف قیمتی بین ۱۵۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان بین کارخانه و بازار هستند.
اگرچه پژو پارس در دو دهه گذشته خودروی محبوبی بوده اما سورن پلاس نیز ظاهر و امکانات خوبی دارد و آپشنالتر از پژو پارس است.
سورن پلاس بهینه به پیشرانه XU۷ پلاس مجهز است و دو کیسه هوا، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، سامانه کنترل الکترونیکی پایداری و همچنین نشانگر تعویض دنده (GSI) برخی از ویژگیهای این محصول به شمار میرود. دو محصول دیگر یعنی پژو ۲۰۷ پانوراما دستی ارتقایافته و تارا ششدنده دستی نیز از ویژگیهای بهتری نسبت به پارس برخوردارند.
خروج پژو پارس از چرخه تولید، نوعی توفیق اجباری برای صنعت خودرو محسوب میشود. هرچند این خودرو در بین خانوارهای ایرانی جای خود را دارد اما به دلیل پلتفرم قدیمی (مربوط به دهه ۸۰ میلادی) از استانداردهای روز خودروهای دنیا بیبهره است.
با وجود انتقاد به کیفیت خودروهای داخلی، خودروسازان در سالهای اخیر تلاشهایی برای بهبود ایمنی و کیفیت محصولات انجام دادهاند. ایران خودرو در سال گذشته هشت خودرو جدید را به سبد محصولات خود اضافه کرده و قرار است مدلهای برقی را نیز روانه بازار کند. به نظر میرسد در بازار آینده جایی برای خودروهای پرمصرف با ایمنی پایین باقی نمیماند.