; ?>; ?> دستور رهبر طالبان درباره زبان فارسی - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۵

دستور رهبر طالبان درباره زبان فارسی

سخنگوی وزارت امر به معروف حکومت سرپرست افغانستان با انتشار نظر رهبر طالبان در مورد لزوم تفاوت قائل نشدن میان زبان فارسی و پشتو، اظهار داشت: فرد یا افراد متخلف به دادگاه معرفی و مجازات خواهد شد.
دستور رهبر طالبان درباره زبان فارسی
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سخنگوی وزارت امر به معروف دولت سرپرست افغانستان به نقل از هبت‌الله آخندزاده مسئول حکومت سرپرست در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: نباید میان زبان‌های فارسی و پشتو تفاوت قائل شد و در صورت تخلف از این دستور، فرد یا افراد متخلف، به دادگاه معرفی و مجازات خواهد شد.

به نقل از ایرنا این اظهارات در زمانی که رهبر طالبان روز گذشته بطور غیرمنتظره به کابل رفت، مهمترین و واضح‌ترین اعلام موضع از سوی طالبان در مورد زبان فارسی پس از روی کار آمدن در افغانستان محسوب می‌شود.

از سال گذشته انتشار برخی اخبار و گزارش‌ها مبنی بر حذف و یا کمرنگ شدن زبان فارسی در افغانستان نگرانی‌هایی را میان جامعه فارسی‌زبان برانگیخت. مولوی خیرخواه وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در واکنش به این نگرانی‌ها گفته بود: اعمال محدودیت برای زبان فارسی در افغانستان به هیچ عنوان صحت ندارد. ما هر دو زبان فارسی و پشتو را به رسمیت می‌شناسیم. وی همچنین تاکید کرده بود: حکومت سرپرست افغانستان بر خود وظیفه می داند تا هردو زبان را حفظ و تقویت کند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان نیز در سفرش به تهران، زبان فارسی را مانند زبان پشتو، زبان رسمی افغانستان توصیف کرده و سید عبدالله پاچا ریاست اتحادیه ناشران افغانستان نیز زبان فارسی را دارای جایگاه ممتاز و مورد توجه کابل دانسته بود.

کد مطلب: 216237
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *