۱
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰

مزایای استفاده از برج خنک کننده در صنایع مختلف چیست؟

در این مقاله مزایای استفاده از برج کننده در صنایع مختلف بررسی شده است. شرکت مهتاب گستر تولید کننده انواع کولینگ تاور است.
مزایای استفاده از برج خنک کننده در صنایع مختلف چیست؟

برج خنک‌ کننده در صنایع مختلف به‌ ویژه صنعت پتروشیمی، فولاد، چوب و سیمان بسیار پرکاربرد است. با خرید برج خنک کننده و نصب آن، دمای تاسیسات صنعتی کاهش می‌یابد. در بسیاری از صنایع، خط تولید بدون وقفه فعال هستند؛ به ‌همین دلیل نیاز به تاسیساتی جهت خنک کردن و کاهش دما حس می‌شود. برج خنک کننده صنعتی در این شرایط بهترین انتخاب است. در این مطلب قصد داریم راجع ‌به برج خنک کننده صنعتی بیشتر صحبت کرده و یک شرکت معتبر در زمینه تامین انواع تجهیزات برودتی را معرفی کنیم.

 

کاربرد کولینگ تاور در صنایع مختلف

استفاده از کولینگ تاور در صنعت دارای مزایای متعددی است. اولین مزیت استفاده از انواع برج خنک کننده، کاهش دمای تاسیسات است؛ به ‌همین دلیل استفاده از این مدل برج‌ها در صنایع مختلف توصیه می‌شود. در ادامه به کاربرد برج‌های خنک کننده در صنایع مختلف اشاره خواهیم کرد.

صنایع پتروشیمی

در صنعت پتروشیمی معمولاً با دماهای بالاتر از سیصد درجه سانتیگراد مواجه خواهیم شد. در صورت عدم استفاده از برج‌های خنک کننده، این صنایع با اصطکاک بسیار بالایی مواجه خواهند شد که هزینه‌های بسیار گزافی را در پی خواهد داشت. در این صنایع بیشتر از برج خنک کننده مدار باز استفاده می‌شود؛ البته پکینگ‌های مورد استفاده در برج خنک کننده مدار باز باید با استانداردهای لازم انتخاب شوند؛ در غیر اینصورت بعد از ریزش آب، تغییر حالت داده و باعث انسداد مسیر می‌شوند، درنهایت جریان آب کم خواهد شد.

برای خرید برج خنک کننده یا انواع قطعات برج خنک کننده می‌توانید به شرکت مهتاب گستر مراجعه کنید. در شرکت مهتاب گستر انواع برج‌های خنک کننده صنعتی و نیمه صنعتی با بالاترین کیفیت و قیمتی مقرون ‌به ‌صرفه، به مشتریان ارائه می‌شود. این شرکت دارای بیش از 40 سال سابقه کاری در این حوزه بوده و به ‌همین دلیل دارای کارنامه‌ای درخشان در این عرصه است.

صنعت تزریق پلاستیک

یکی دیگر از صنایع مهم و نیازمند به برج‌های خنک کننده، صنعت تزریق پلاستیک است. در این صنعت قالب‌های تزریق پلاستیک به‌شکل شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند و دمایی تا 90 درجه‌ سانتیگراد را متحمل می‌شوند. در برج‌های خنک کننده‌ای که در صنعت تزریق استفاده می‌شود، معمولاً پکینگ‌هایی با قابلیت تحمل دمایی بالا به‌کار می‌روند. به این پکینگ‌ها پلی پروپیلن می‌گویند که در انواع متفاوتی تولید می‌شوند.

صنعت فولاد

در صنایع فولاد معمولا از برج‌های بتنی یا همان هذلولی استفاده می‌شود. این مدل برج‌ها برخلاف برج‌های مدور و برج‌های خنک کننده مکعبی، قابلیت جابه‌جایی ندارند. این در حالیست که برج‌های خنک کننده مکعبی را می‌توان دمونتاژ و سپس به ‌آسانی جابجا کرد. در صنعت فولاد باید با توجه ‌به دمای ذوب آهن، برج خنک کننده انتخاب کرد.

صنعت چوب

در صنعت چوب از دستگاه‌های برش صنعتی بسیار بزرگ استفاده می‌شود. این نوع دستگاه‌ها نیازمند کنترل دما برای عملکرد بهینه هستند. در این صنایع بیشتر از برج‌های خنک کننده مدار باز استفاده می‌شود. هرچند استفاده از برج خنک کننده مدار بسته هم رایج است؛ اما برج‌های مدار باز در صنعت چوب استفاده بیشتری دارند.

نیروگاه تولید برق

در نیروگاه‌های تولید برق با توجه ‌به توان آن نیروگاه، میزان انرژی گرمایی بسیار بالایی تولید می‌شود. این گرمای از دست ‌رفته، توسط برج‌های خنک کننده تعدیل می‌شود. در اکثر موارد در نیروگاه‌ها از برج‌های بتنی استفاده می‌شود.

صنعت سیمان و سایر صنایع وابسته به آن

در صنعت تولید سیمان با توجه ‌به درخواست مشتری و همچنین شرایط پروژه از برج خنک کننده مدار بسته یا باز استفاده می‌شود.

صنعت مس

با توجه ‌به معادن جدید کشف‌ شده در کشور ایران می‌توان گفت صنعت مس یکی از فعال‌ترین صنایع در ایران است. از آنجایی‌که در سیستم‌های تجزیه مواد و تولید کنستانتره مس همواره شاهد افزایش دما هستیم، استفاده از برج‌های خنک کننده در این صنعت توصیه می‌شود. در صنعت مس معمولاً برج خنک کننده مکعبی مدار باز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شناخت انواع برج خنک کننده

در صنایع مختلف از برج‌های خنک کننده متفاوت استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم راجع ‌به مهم‌ترین برج‌های خنک کننده بیشتر صحبت کنیم.

برج خنک کننده فایبرگلاس

اگر در ساخت بدنه برج از فایبرگلاس استفاده شود، به آن برج خنک کننده فایبرگلاس می‌گویند. این مدل برج‌ها معمولاً از رزین مرغوب ساخته شده و کیفیت بسیار بالایی دارند. برج‌های خنک کننده فایبرگلاس خود به دو دسته برج خنک کننده مکعبی و برج خنک کننده مخروطی یا مدور تقسیم می‌شوند. این تقسیم ‌بندی از نظر شکل انجام شده‌است؛ برای مثال، برج خنک کننده مخروطی دقیقاً شبیه به یک مخروط است. ویژگی این برج‌ها با توجه ‌به ظاهر آنها می‌تواند متفاوت باشد و هرکدام کاربرد مختلفی دارند.

برج خنک کننده هیبریدی

برج خنک کننده هیبریدی ترکیبی از برج خنک کننده خشک و مرطوب در یک دستگاه است. در قسمت بالایی بخش خشک قرار داشته و در قسمت پایینی، بخش مرطوب قرار می‌گیرد. هنگام استفاده از این برج نسبت ‌به سایر برج‌ها، با کاهش مصرف برق و آب مواجه خواهیم بود. جالب است بدانید مصرف آب در برج هیبریدی تقریبا 50 درصد کمتر از برج‌های معمولی است و این آمار برای مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند، بسیار عالی به حساب می‌آید. از آنجایی‌که در این برج‌ها با کاهش خروج بخار آب مواجه هستیم، می‌توان برج‌های هیبریدی را برای مناطقی با آب ‌و هوای سرد بسیار مناسب دانست؛ زیرا حذف بخار در مناطق شهری، مناطقی با آب ‌و هوای سرد و مناطق صنعتی بسیار سودمند است. از این برج می‌توان در صنایع مختلفی نظیر صنعت پتروشیمی، متالوژی، پلاستیک و لاستیک، صنعت کاغذ، صنعت تولید استفاده کرد.

کلام آخر

برج خنک کننده در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد است. استفاده از این برج باعث کاهش دمای تاسیسات می‌شود. امروزه انواع برج‌های خنک کننده با ویژگی‌های مختلفی در بازار موجود هستند. قیمت برج خنک کننده به کیفیت، ظرفیت و نوع آن وابسته است. برای خرید انواع برج یا قطعات برج خنک کننده می‌توانید به وبسایت شرکت مهتاب گستر مراجعه کنید. این مجموعه دارای بیش از 40 سال سابقه کاری در حوزه تولید انواع برج‌های خنک کننده است. قیمت برج خنک کننده در مهتاب گستر بسیار به ‌صرفه بوده و کیفیت قطعات و برج‌های ارائه ‌شده بسیار بالا هستند.

کد مطلب: 214277
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *