۰
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۷

همه چیز در مورد روش های خمکاری قوطی پروفیل

پروفیل یک المان مهم در انواع سازه‌ها محسوب می‌شود. برای ساخت انواع محصولات فلزی و ساختمانی از قوطی پروفیل استفاده می‌شود. شناخت انواع روش‌های خمکاری قوطی پروفیل می‌تواند در ساخت تجهیزات و ساختمان‌های بهتر و جذاب‌تر کمک شایانی کند.
همه چیز در مورد روش های خمکاری قوطی پروفیل

قوطی پروفیل چیست؟

به طور کلی به قطعات فلزی دارای یک سطح مقطع خاص که در طول قطعه این سطح مقطع ثابت باشد، پروفیل می‌گویند. به عنوان مثال نبشی یک پروفیل با سطح مقطع L مانند است و ناودانی یک پروفیل U محسوب می‌شود. در صورتی که پروفیل دارای سطح مقطع چهارضلعی توخالی باشد به آن قوطی پروفیل گفته می‌شود. قوطی پروفیل از جنس فولاد کربن استیل، آلومینیوم و استیل ضد زنگ تولید می‌شود و ضخامت سطح مقطع آن می‌تواند از 2 میلیمتر تا 6 میلیمتر متغیر باشد. ابعاد سطح مقطع قوطی پروفیل نیز می‌تواند از 20*20 میلیمتر تا 200*200 میلمتر به صورت مربع و مستطیل تغییر نماید.

منظور از خمکاری قوطی پروفیل چیست؟

یکی از دلایل استفاده بسیار از قوطی پروفیل در انواع کاربردها، قابلیت شکل‌پذیری و فرم‌دهی قوطی پروفیل است. بنابراین با اعمال نیروی مکانیکی توسط دستگاه‌های مختلف قوطی پروفیل را از یک جهت خم نموده و در این حالت ضلع بیرونی حالت کشسانی پیدا نموده و ضلع داخلی فشرده می‌گردد. این فرآیند بسیار ساده و دشوار است و نیاز به آموزش و راهنمایی تخصصی خمکاری قوطی پروفیل دارد.

انواع روش‌های خمکاری

روش‌های خمکاری انواع متنوعی دارد که در این مقاله به برخی از آنها پرداخته می‌شود. به طور معمول خم کردن قوطی پروفیل در جنس‌های مختلف متفاوت است. در برخی از جنس‌ها نظیر قوطی پروفیل فولادی میزان کربن موجود در آن سبب مقاومت و شکنندگی زیاد می‌شود اما قوطی پروفیل آلومینیومی انعطاف‌پذیری بالایی دارد. به همین دلیل خمکاری قوطی پروفیل آلومینیوم می‌تواند به صورت سرد انجام شود اما خمکاری قوطی پروفیل فولادی یا استیل با ضخامت بالا نیاز به روش‌های گرم دارد.

همه چیز در مورد روش های خمکاری قوطی پروفیل
روش خمکاری دستی

یکی از ساده‌ترین روش‌های خمکاری قوطی پروفیل روش دستی است. روش خمکاری دستی به صورت سرد می‌تواند برای قوطی پروفیل مبلی و پروفیل استیل دکوراتیو استفاده شود. پروفیل مبلی از جنس ورق روغنی St12 و پروفیل استیل دکوراتیو از جنس استیل 201 و 304 تولید می‌شود. از آنجایی که ضخامت سطح مقطع این نوع از پروفیل‌ها بسیار کم است با استفاده از قالب، چکش، آچار F و مواردی از این قبیل می‌توان به صورت حرفه‌ای نسبت به خمکاری قوطی پروفیل اقدام نمود.

زمانیکه ضخامت پروفیل از یک میزان خاص بیشتر باشد از روش خمکاری دستی گرم استفاده می‌شود. در روش خمکاری دستی به صورت گرم، قوطی پروفیل درون کوره حرارت داده می‌شود و سپس با نگهداشتن دو سمت محل خمکاری با میله نسبت به خمکاری اقدام نمود. در این روش محل خمکاری دچار تغییر شکل می‌شود که با چکش‌کاری و فاق‌بری اصلاح می‌گردد.

روش صنعتی

در این روش با توجه به حجم کار و سری کاری و همچنین دقت در تولید قطعات یکسان از دستگاه‌های مخصوص خمکاری استفاده می‌شود. اکثر این دستگاه‌ها دارای رول یا غلتک‌های مختلف در مسیر عبور قوطی پروفیل هستند که با اعمال نیرو به شکل‌دهی آن کمک می‌کنند. یکی از رایج‌ترین دستگاه‌های خمکاری قوطی پروفیل، سه غلتکی نام دارد که با عبور از آن، قوطی پروفیل به زاویه دلخواه خم می‌شود. عوامل مختلفی در انتخاب دستگاه خم‌کن یا فرم‌دهی قوطی پروفیل نقش دارند که از آن جمله می‌توان به جنس، ضخامت سطح مقطع، ابعاد پروفیل، و همچنین دقت و شعاع خم اشاره نمود.

روش برشی

در این روش در محل خمکاری تعدادی برش V شکل ایجاد می‌شود که زاویه برش بستگی به زاویه خم شدگی قوطی پروفیل دارد. بدین ترتیب به راحتی پروفیل در جهت برش خم شده و سپس با استفاده از جوش دادن دو طرف محل برش، در همان حالت ثابت می‌شود. در این حالت برعکس موارد قبلی هیچگونه فنریت وجود ندارد زیرا بخشی که در روش‌های قبلی تحت فشار قرار داشت برشکاری و حذف شده است. این روش برای ساخت انواع لوازم و تجهیزات فلزی به خصوص از جنس استیل بسیار مفید می‌باشد.

همه چیز در مورد روش های خمکاری قوطی پروفیل
کاربرد خمکاری قوطی پروفیل

خمکاری پروفیل موجب شده است که این قطعات کاربرد بسیاری در صنایع مختلف داشته باشند. قوطی پروفیل خمکاری شده می‌تواند در صنایع مختلف به شرح زیر کاربرد فراوان داشته باشد:

  • صنعت ساختمان‌سازی
    صنعت کشتی‌سازی و خودروسازی
    ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی
    ساخت تجهیزات و ادوات جنگی و
    صنایع هوافضا و ساخت بالگرد

خلاصه

در این مقاله به انواع روش‌های خمکاری و نکات حیاتی در خمکاری قوطی پروفیل پرداخته شد و همچنین راهکارهای نوین و کاربردی در زمینه خمکاری قوطی پروفیل با جنس‌های مختلف به صورت خلاصه ارائه گردید. برای دریافت راهنمایی و مشاوره در خصوص خرید انواع قوطی پروفیل فولادی، قوطی پروفیل آلومینیوم و پروفیل استیل می‌توانید از طریق شماره 28426262-021 با شرکت وستا سازه راد تماس بگیرید و یا از طریق برنامه محبوب خود به شماره موبایل 09391111886 پیام دهید تا با شما تماس گرفته شود.

کد مطلب: 211618
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *