به گزارش مردم سالاری آنلاین، «حسن مسلمی نائینی» رئیس جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد همکاری با آموزش و پرورش بیان کرد: ما در همین حیطه در اساسنامه جهاددانشگاهی وظایفی برعهده داریم؛ در نمایشگاههایی که دانش آموزان نخبه برگزار میکنند، شاهد تولیدات و کارهای جالبی بودیم و به عنوان معلم دانشگاه از آثار این نخبگان جوان بازدید کردهام و در ادامه این راه نامهای به وزارت آموزش و پرورش نوشتیم و اعلام کردیم که آمادهایم این دانش آموزان در حوزههای آزمایشگاهی ما مانند آزمایشگاه رویان فعالیت کنند.
رئیس جهاددانشگاهی تصریح کرد: دانش آموزان نخبه که در زمینههای زیستی و آزمایشگاهی کار علمی انجام میدهند، میتوانند به آزمایشگاه رویان بیایند و بقیه فعالیت علمی خود در زمینه سلولهای بنیادی را در این آزمایشگاه ادامه دهند.
مسلمی نائینی افزود: دانش آموزان میتوانند با کمک امکاناتی که در آزمایشگاهها وجود دارد تحقیقات سلولهای بنیادی خود را تکمیل کنند. همچنین در زمینه صنعت نیز شاهد اقدامات خوبی از سوی دانش آموزان هستیم. در این بستر نیز پیشنهاد دادهایم تا دانش آموزان فعال در زمینه صنعت نیز میتوانند به مراکز تخصصی، تحقیقاتی و صنعتی ما مراجعه کنند و تلاششهای علمی خود را به نتیجه برسانند.
به گفته رئیس جهاددانشگاهی، برخی مناطق کشور که برخورداری کمتری دارند نیز مورد توجه قرار گرفته اند؛ او در همین رابطه بیان کرد: بحثهای درمانی در این مناطق بسیار مهم است. تلاش کردیم تا مراکز درمانی خود را در مناطق محرومتر کشور متمرکز کنیم. به عنوان مثال در زمینه غربالگری سرطانهای سینه اقدامات خوبی در این مناطق انجام میدهیم، در این زمینه در جنوب تهران مرکز بزرگی راه اندازی میکنیم تا قشر محروم از امکانات آن با شرایط ویژه استفاده کنند در عین حال گروههایی در قالب گروههای جهادی به مناطق محروم میفرستیم و فعالیتهای گستردهای دارند.
مسلمی نائینی اظهار کرد: در سازمان امور دانشجویان نیز گروههای جهادی داریم و به مناطق محروم از کارهای فنی تا درمانی مردم را پیگیری میکنند همچنین در پارکهای علم و فناوری، شرکتهایی فعال کردهایم که به اقشار ضعیف کمکرسانی میکنند. به عنوان نمونه برای تامین برق در مناطق محروم، پنلهای خورشیدی کوچکی تهیه و تولید شده است که بخشی از نیازهای انرژی در آن مناطق را برطرف میکند.
رئیس جهاددانشگاهی درخصوص واگذاری چهار ماموریت فناورانه در حوزههای آبشیرینکنها، مولدسازی معادن، قطارهای برقی و ژندرمانی از سوی مجلس شورای اسلامی ذیل برنامه هفتم توسعه کشور توضیح داد: در زمینه سلول درمانی در پژوهشگاه رویان ما نمونهای ممتاز هستیم و سابقه خوبی وجود دارد. یقینا مراکز دیگر نیز برای پیشبرد این برنامههای کلان برای کمک به جهاددانشگاهی فراخوانده میشوند. این همکاری لازم است تا بتوانیم به صورت گستردهتری خدمات را پیش ببریم.
او تصریح کرد: وقتی نهادی کشوری مسئول انجام کار بزرگی میشود، در بودجهای که سالانه تعریف میشود نیازهای مالی برای به ثمر رسیدن آن نیز در نظر گرفته میشود. همچنین در صورت دستیابی به نتایج فناورانه مثبت در اجرای طرحهای کلان و ملی، هر دستگاه یا وزارتخانهای که بخواهد در آن زمینهای که جهاد ماموریت داشته کاری انجام دهد، باید به ما مراجعه کند. در واقع در این ماموریتهای کلان جهاددانشگاهی مرجعی مشخص خواهد شد که به کل کشور خدماترسانی میکند.
رئیس جهاددانشگاهی اضافه کرد: سال پیش ۸ دهم همت یا همان ۸۰۰ میلیارد تومان بود. امسال دولت هزار میلیارد تومان بودجه برای ما در نظر گرفته است. البته ما سعی میکنیم با برنامههای متنوع در زمینههای آموزشی، کارهای فناورانه و بازاریابی، بودجههای لازم را تامین کنیم.
مسلمی نائینی در مورد تفاوت آموزشهای جهاددانشگاهی با سایر آموزشها و مهارت آموزیهایی که از سوی سازمان فنی و حرفه ای، آموزشگاههای و موسسات گوناگون و… ارائه میشود، بیان کرد: سازمانی مانند فنی و حرفهای دورههای معمولی را در کل کشور برگزار میکند مانند جوشکاری، تراشکاری و… ولی جهاددانشگاهی با توجه به مهارتهای تخصصی که در موضوعات خاص نیاز است، دوره آموزشی و کسب مهارت تعریف میکند. در واقع ما آموزشهای جدیدی متناسب با نیازهای روز تعریف میکنیم مثلا ساخت آنتنهای ۵G که موضوعی جدید در دنیاست، در جهاددانشگاهی آموزش داده میشود، یا مهارتهای مرتبط با دکل یا مته حفاری، تولید پمپ داخل چاه که بیش از ۱۸ فناوری در خود دارد و… همه این مهارتها از جمله مواردی است که به صورت تخصصی و انحصاری در جهاددانشگاهی کشور آموزش داده میشود.
مسلمی نائینی عنوان کرد: ما تاکید داریم چنین تخصصهای منحصر به فردی در جهاددانشگاهی آموزش داده شود وگرنه ما در آموزش مهارتهای معمول که ادعایی نداریم چراکه بسیاری از موسسات و مراکز این مهارتهای عمومی و معمول را آموزش میدهند. در واقع سعی کردیم آنچه در جهاددانشگاهی آموزش میدهیم جای دیگری آموزش داده نشود و حتی برای آن محتوای بومی تولید کنید. در آموزش زبان انگلیسی نیز دقیقا فرق جهاددانشگاهی با سایر آموزشگاههای زبان در این بخش است که ما سعی کردیم.
بر اساس گفتههای رئیس جهاددانشگاهی، کتابهایی بومی برای آموزش زبانهای خارجی تولید شده که محتوای آن متناسب بوم ماست. مسلمی نائینی در همین خصوص، اینطور توضیح داد: موضوعات در آموزش زبان خارجی در جهاددانشگاهی، در برگیرنده مباحث داخلی کشور ماست. اگر قرار است در خصوص طبیعت و مثلا یک دریاچه یا کوهی در کتاب آموزش زبان خارجی بحث شود، چرا با توصیف دریاچهای خارجی این کار را باید انجام دهیم؟ ما در جهاددانشگاهی، کتاب آموزش زبان خارجی طراحی کرده ایم که آموزش زبان را متناسب با زیست بوم خودمان تعریف کرده است. بنابراین آموزشهای ما در شاخههایی انحصاری و جدید و بومی و متناسب با زیست بوم کشور خودمان است.