۰
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۲۰

پيشنهاد اوباما براي کنترل حمل اسلحه

باراک اوباما روز چهارشنبه ۲۳ اقدام اجرایی را برای جلوگیری از خشونتهای ناشی از حمل اسلحه پیشنهاد کرد
واحد مرکزی خبر:باراک اوباما روز چهارشنبه ۲۳ اقدام اجرایی را برای جلوگیری از خشونتهای ناشی از حمل اسلحه پیشنهاد کرد و از کنگره خواست قانونی را برای ممنوعیت حمل سلاحهای تهاجمی تصویب کند.
رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت: آمریکا بیش از این نمی‌تواند کنترل حمل اسلحه را به تعویق بیندازد.
اوباما همچنین از کنگره خواست در واکنش به کشتار مدرسه نیوتاون در ماه گذشته که در آن ۲۰ کودک و شش بزرگسال کشته شدند، اقدامات عمیق تری را نظیر بررسی سوابق بین‌المللی خریداران اسلحه و منع گلوله‌های ضد زره تصویب کند.
در حال حاضر، فروشندگان مجاز اسلحه باید سابقه مشتریان خود را بررسی کنند اما فروشندگان شخصی سلاح گرم از این بررسی معاف هستند.
وی افزود: کنگره باید وارد عمل شود و به زودی کاری انجام دهد.
اوباما متعهد شد که از تمام ظرفیت‌های دولت خود برای تصویب اقدامات جدید در زمینه کنترل حمل اسلحه استفاد کند.
رئیس جمهور آمریکا در مراسمی در کاخ سفید که در آن خانواده های کودکان کشته شده در مدرسه سندی هوک حضور داشتند گفت: اینها فرزندان ما هستند. باید به مسئولیت خود در قبال حفاظت از آنها در برابر آسیب فکر کنیم.
اوباما گفت: اولین وظیفه ما به عنوان یک جامعه حفظ ایمنی فرزندان مان است. ما اینگونه مورد قضاوت قرار خواهیم گرفت و صدای آنها باید ما را به تغییر وادار کند.
وی هشدار داد که اصلاحات در مورد کنترل حمل اسلحه بیش از این به تعویق نخواهد افتاد.
این اقدامات ظرف کمتر از یک ماه توسط جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا تهیه و تنظیم شده اند.
بایدن در این مراسم شجاعت خانواده های قربانیان جنایت نیوتان و جاهای دیگر را به خاطر حضور در این مراسم تحسین کرد.
در بسیاری از این توصیه‌ها از کنگره خواسته شده قوانین جدیدی را تصویب کند ولی صاحبنظران معتقدند قدرت لابی اسلحه آمریکا و مخالفت جمهوریخواهان و دموکراتهای محافظه کار با کنترل اسلحه می‌تواند باعث محدود شدن اقدامات در این زمینه شود.
در صورتی که بسته پیشنهادی اوباما به طور کامل تصویب شود، مهم ترین اصلاحات در زمینه کنترل اسلحه طی چند دهه اخیر در آمریکا خواهد بود، اما معلوم نیست که آیا این اقدامات می‌تواند از فجایعی مانند حادثه مدرسه سندی هوک جلوگیری کند یا خیر.
به طور مشخص دستور اجرایی اوباما مستلزم اینست که سازمانهای دولتی اطلاعات لازم را برای بررسی سوابق افراد ارائه دهند و راههای جدیدی را برای جلوگیری از دسترسی افراد «خطرناک» به اسلحه، بررسی کنند.
اوباما دستوراتی را در زمینه یک مبارزه ملی جدید در خصوص مالکیت ایمن و مسئولانه اسلحه، بازبینی استانداردهای ایمنی برای نگهداری اسلحه در خانه صادر کرد و آموزش‌هایی به مدارس در مورد چگونگی واکنش به حمله افراد مسلح داده خواهد شد.
رئیس جمهور آمریکا از مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها خواست تحقیقاتی را درباره علل و نحوه پیشگیری از خشونت حاملان اسلحه انجام دهد.
اوباما همچنین در تلاش برای به حداقل رساندن خسارت ناشی از حمله یک فرد مسلح به اماکن عمومی، از کنگره خواست ممنوعیت حمل سلاح‌های جنگی را تمدید کند.
اما گروه لابی اسلحه در آمریکا موسوم به انجمن ملی اسلحه(ان آر ای) علنا اعلام کرد که ممنوعیت حمل اسلحه در کنگره تصویب نخواهد شد.
انجمن ملی اسلحه مخالف بسیاری از پیشنهادهای احتمالی کاخ سفید است و در عوض خواستار بکارگیری نگهبانان مسلح در تمام مدارس آمریکا شد.
اوباما در بسته پیشنهادی خود همچنین خواهان سرکوب قاچاق اسلحه شد و از قانونگذاران خواست اختیارات تازه ای را به سازمانهای اجرای قانون برای پیگرد جنایتکاران مسلح بدهند.
وی بعلاوه تاد جونز را به عنوان رئیس جدید «اداره الکل، تنباکو و سلاح گرم» بلندپایه ترین نهاد نظارتی دولت در مورد سلاح گرم انتخاب کرد.
این آژانس برای مدت شش سال بدون مدیر بود. زیرا جمهوریخواهان به دلیل مخالفت گروههای حامی اسلحه از تایید نامزدهای این پست در مجلس سنا مخالفت می‌کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات کاخ سفید ضمن اذعان به مخالفت‌های سیاسی احتمالی با پیشنهادهای اوباما گفتند که ممکن است فاجعه نیوتاون در ۱۴ دسامبر باعث تغییر واقعیتهای سیاسی در مورد این مسئله شده باشد.
کد مطلب: 19943
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *