حسن جهانیان در حاشیه بازدید از عملیات ایمنسازی محور کندوان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از سال گذشته اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای لقگیری محورهای کندوان و هراز را در دستور کار قرار داده و سه الی چهار مرتبه لقگیری در نواحی مختلف محور کندوان انجام گرفت.
وی افزود: در نواحی که لقگیری صورت گرفت تکرار مکررات نداشتیم و امسال در دو مقطع چهار نقطه لقگیری انجام شد.مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران به ارتفاع بلند صخرهها در منطقه کمر زرد اشاره کرد و ادامه داد: از دیروز با آوردن جرثقیلهای بوم بلند و همچنین اکیپهای متخصص در امر لقگیری نسبت به ایمنسازی اولیه اقدام کردند.
وی به طرحهای میان مدت و بلند مدت در این نقاط اشاره کرد وگفت: مشاوره و طراحی انجام شده و در هفته آینده مطالعات اولیه برای احداث گالری در این منطقه کامل میشود.جهانیان با بیان اینکه بعد از آماده شدن مطالعات اولیه، کمیته فنی در ادارهکل تشکیل میشود افزود: بعد از تاییدیه فنی برای عقد قرارداد اقدام و در همین فصل کاری مناسب با احداث گالری، این منطقه به صورت کامل ایمن خواهد شد.
وی به هزینه ۵۰ میلیارد تومانی این پروژه در همین نقطه اشاره کرد و گفت: بعضی از سقوط سنگها در نقاط کوهستانی این محور با عبور احشام در بالادست، فرسایش خاک و سنگ که مربوط به حوزههای دیگر است آسیب میبیند و لازم است آنها هم برای ایمن سازی این نقاط ورود کنند.
این مسؤول به برخی از وظایفهای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای اشاره کرد و افزود: یکی از وظایف ما نگه داشتن جادهها است و اما هرگونه تخطی و سرعتهای غیر مجاز، نقاط حادثه خیز ایجاد میکند.مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای =مازندران با بیان اینکه سازمان راهداری حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای برنامههای کوتاه، میان مدت و بلند مدت در سال ۱۴۰۲ برنامه گذاشته است اظهار کرد: نصب تور سنگ ها در نقاط مورد نیاز به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان و تعمیر، مرمت دیوار و احداث گالری با برآورد هزینه ۱۰۰ میلیارد تومان در فواصل زمانی سال ۱۴۰۲ تا قبل از شروع سرما از برنامه های این اداره است.
وی به برنامههای وزارت راه برای احداث آزاد راه در کشور اشاره کرد و گفت: احداث آزاد راه تهران_ شمال که حدود چند قطعه انجام و مابقی در حال انجام است از جمله اقدامات ایمن سازی وزارت راه و شهرسازی است.
جهانیان به طول ۸۷ کیلومتری این جاده اشاره کرد و اظهار کرد: در نقاطی که از قبل لقگیری شده بود بعد از این بارندگی گزارشی از سقوط سنگ نداشتیم.
وی با بیان اینکه پروژه احداث گالری در کمر زرد محور کندوان نیاز به سازههای ویژه دارد افزود: عرض این مسیر ۸ متر و در ارتفاع آن سنگ ریزشی بسیار بالاست و تمام تلاشمان استفاده از روشهایی است که قبل از فصل سرما مناطق پر ریسک آماده شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران به اتمام لقگیری در این نقطه اشاره کرد و گفت: تا پایان شب پاکسازی و شستشو انجام خواهد شد و بعد از بازدید پلیس راه فردا صبح این جاده برای تردد آماده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای به اقدامات در حال انجام در این محور اشاره کرد و گفت: لقگیری، تور سنگها در بالا دستها، تعمیر و مرمت دیوارها از جمله اقدامات این اداره در محور کندوان است.