به گزارش
مردم سالاری آنلاین،
اکبر پازوکی گفت: تمام تولید کنندگان لوازم خانگی یکی از رووس کارشان افزایش تولید و افزایش صادرات است. ولی این موضوع زمانی محقق میشود که تولید کننده هر روز دغدغه قیمت مواد اولیه و افزایش قیمت دلار را نداشته باشد. ما بعد از صنعت نفت به خاطر افزایش قیمت کالا میتوانیم پردرآمدترین کالا در زمینه صادرات لوازم خانگی باشیم. ولی این مساله کمک دولت را میخواهد در زمینه مواد اولیه و دلار و چشم امید به کمک دولت دوخته است.
پازوکی در خصوص وضعیت لوازم خانگی در ماههای اخیر سال گذشته گفت: چند کارخانه اواخر سال گذشته مقداری افزایش قیمت بر روی محصولاتشان داشتند که چیزی بین ۵ تا ۱۵ درصد بوده است. برخی شرکتها هم با همان قیمت قبل روند تولیدی خودشان را ادامه دادند.
اکبر پازوکی در خصوص صادرات لوازم خانگی در سال گذشته بیان کرد: کشورهای همسایه زمانی که میخواهند کالایی را خریداری کنند به این توجه نمیکنند که قیمت ارز یا مواد اولیه در کشور شما به چه صورتی است. بلکه به کیفیت کالا، نوع کالا، تنوع کالا نگاه میکنند. ولی وقتی یک تاجر با ما قرارداد میبنند بر سر یک قیمت ثابت قراداد میبندد.
به گفته وی؛ برای همین است که ما هنوز هم در بخش صادرات ضعیف هستیم. زیرا مولفه ایی که خیلی به بخش صادرات کمک میکند مخصوصا در صنف لوازم خانگی، ثابت بودن قیمت مواد اولیه و قیمت دلار است.
پازوکی تاکید کرد: امسال مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و سایر ارگانها تاکید کردهاند که رشد و توسعه تولید کالاها را داشته باشیم. یکی از مواردش این است که اگر ما رشد تولید مواد اولیه را داریم باید قیمتش هم ثابت باشد. یعنی نباید قیمتها هر ساعت تغییر کند.
رییس اتحادیه لوازم خانگی تصریح کرد: به ریال حقوق میدهیم، ولی وقتی میخواهیم فولاد و مس بفروشیم وارد بورس میکنیم و به دلار کالا میفروشیم. مگر به کارگران به دلار حقوق داده میشود. در تمام صنایع همین طور است، زیرا تولید کنند ورقهای آهن را به قیمت دلار میخرند نمیتوانند محصولاتشان را به قیمت ریال بفروشند.
به گفته وی؛ رقابت زمانی معنا پیدا میکند که اول کیفیت کالا خوب باشد و دوم قیمت کالا مناسب باشد. در حال حاضر در کیفیت با سایر کشورها میتوانیم رقابت کنیم، ولی آیا در قیمت هم میتوانیم با سایر محصولات کشورهای دیگر رقابت داشته باشیم؟ معلوم است که نه؟
پازوکی تاکید کرد: بنابراین بر مبنای همین موارد ما نمیتوانیم صادرات خوبی داشته باشیم. ما زمانی میتوانیم در بخش صادرات موفق باشیم که دولت به تولید کنندگان کمک صددرصدی بکند.
وی در پاسخ به این که سیستم نظام بانکی چقدر بر روی بحث صادرات تاثیر دارد جواب داد:وقتی در حواله زدنها دچار مشکل هستیم. وقتی در تخصیص ارز معضل وجود دارد و چند ماه طول میکشد تا بانک به شما ارز بدهد. همه این موارد بسیار تاثیرگذار است. اگر همه چیز سرجایش باشد هم تولید کننده سود میکند و هم توزیع کننده منفعت میبرد.
وی تاکید کرد: بسیاری از مردم از ما میپرسند مگر توزیع کنندگان در این چهار سال چکار کرده اند؟ در این چهار سال سلیقه مردم را نسبت به کالای خارجی ما عوض کرده ایم. تابلوی سردر مغازهها را ما عوض کرده ایم. ما به مردم گفتیم که کالای خوب ایرانی جایگزین کالای خارجی شده است. کالای خارجی نخرید، چون خدمات بعد از فروش ندارد؛ بنابراین ما کارمان را به خوبی انجام داده ایم.
پازوکی ادامه داد: یعنی تولید زمانی معنا پیدا میکند که منِ توزیع کننده وجود داشته باشم. اگر منِ توزیع کننده نباشد که اصلا تولید معنا پیدا نمیکند.
وی در رابطه با این سوال که با توجه به افزایش قیمت محصولات در بخش لوازم خانگی میزان خرید مردم چطور بوده است بیان کرد: هرچه کالاها گرانتر باشد قدرت خرید مردم کمتر میشود؛ بنابراین زمانی که مردم قدرت خرید نداشته باشند کسبه هم نمیتوانند کار کنند.
رییس اتحادیه لوازم خانگی تاکید کرد: درحال حاضر مردم به خرید اقساطی روی آورده اند. به قدری افزایش قیمت کالا زیاد بوده است که مردم دیگر نمیتوانند محصولات را به صورت نقدی خریداری کنند.
وی عنوان کرد:برخی مردم فکر میکنند با افزایش قیمت محصولات ما خوشحال میشویم. درحالی که اصلا اینطور نیست. زیرا هرچه افزایش قیمتها بیشتر باشد فروش کسبه به همان نسبت کمتر است. هیچ کاسبی از این شرایط راضی نیست. همه به طریقی از این افزایش قیمت متضرر هستیم.
او اشاره کرد: به جای این که تقویت پول ملی را داشته باشیم قیمت دلار را تقویت کردیم. به جای این که به پول خودمان بها بدهیم. ورق فولاد مبارکه را وارد بورس کردهایم تعدادی آنها را به قیمت روز خریداری کردند و بعد به قیمت روز دلار به تولید کنندگان فروختند. این یعنی چه؟ ما ریال خودمان را ضعیف کردیم.
پازوکی خاطر نشان کرد: امیدوارم قیمتها هم در مواد اولیه و هم در محصول نهایی مناسب باشد تا همه بتوانند محصولات را خریداری کنند.
رییس اتحادیه لوازم خانگی در خصوص این که اگر قیمت پایه بورس ثابت شود بر روی بازار لوازم خانگی هم تاثیر میگذارد گفت: مساله اصلا ثابت شدن قیمت پایه بورس نیست. شرکت فولاد مبارکه، یکسری تولیدات را دارد وقتی تولید کننده فولاد میخواهد محصولش را بفروشد چرا دولت نمیآید اول مصرف داخلی کشور را تامین کند. چرا خام فروشی میکنیم؟
پازوکی تاکید کرد: به جای این که فولاد دست دلال برسد باید دست تولید کنندگان برسد. همه فولاد را که به یک تولید کننده نمیدهند مثلا از ۱۰ تنی که به فولاد نیاز دارد تنها ۳ تن به او مواد میدهند و بقیه را میگویند از بازار آزاد بخرد. خوب بازار آزاد دست کیست؟ چرا وارد بورس کرده اید؟ چرا فولاد را به ریال میخریم و به دلار میفروشیم. تمامی این موارد دغدغه تولیدکنندگان است.
وی تصریح کرد: دغدغه تولید کننده یا شده قیمت دلار، یا مسائل بانکی و یا تهیه مواد اولیه، که همه اینها باعث سردرگمی میشود که ما همه این بلاتکلیفیها را در بازار بورس هم میبینیم.
پازوکی ادامه داد: بورس زمانی خوب است که همه چیز روی حساب و کتاب باشد. نه مثل حالا بی حساب و کتاب به راهش ادامه دهد.
او گفت: امیدوارم که اداره دارایی شفاف سازی انجام دهد. در سال ۱۴۰۰ دولت ۱۵ روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری از تمامی اصناف مالیات هایشان را گرفتند. ولی دولت در دوران کرونا هیچ کمکی به ما نکرد. نه تخفیف دادند و نه کار دیگری برایمان صورت گرفت.
پازوگی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت کالا و سامانههای جدیدی که درحال به روز شدن است برای شفاف سازی، ما امیدواریم دولت به کسبه کمک کند. وقتی میگویم راستی آزمایی و شفافیت، درد دل ما را هم بشنوند. اگر امسال معافیتهای مالیاتی افزایش پیدا نکند کسبه شدیدا به مشکل بر میخورند. مخصوصا کسبهای مثل ما که افزایش قیمت داشته اند، به خصوص طی چهار سال گذشته، اما حقوق کارمند که این همه افزایش نداشته است؛ بنابراین امیدوارم مسولین دارایی به فکر کسبه باشند. هیچ کسبهای فرار از مالیات ندارد.
قیمت گذاری دستوری تهدید بزرگ بازار لوازم خانگی
علیرضا شهیدی در خصوص وضعیت فعلی بازار لوازم خانگی به بازار گفت: طبق گزارشهای سال گذشته بازار لوازم خانگی حدود ۲۵ درصد افزایش تولید داشته است. برای امسال هم پیش بینی و برنامه ما بر روی ۲۰ درصد افزایش تولید است.
دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری تاکید کرد:، ولی مشکل اساسی که در این رابطه وجود دارد، این است که به شدت قیمت نهادهای تولیدی ما بالا رفته است. یعنی نرخ ارز که پارسال قیمت گذاریها صورت گرفت بر روی ۲۵ یا ۲۶ هزار تومان بود، ولی الان حدود ۴۰ هزارتومان شده است.
شهیدی خاطرنشان کرد: همچنین دستمزدها هم افزایش یافته و هزینههای سربار مثل برق و گاز هم روند افزایشی داشته است؛ بنابراین حداقل افزایش هزینههای ما یک افزایش ۴۰ درصدی بوده است.
به گفته وی؛ از سوی دیگر نظام قیمت گذاری دستوری مشمول حال ما شده است. لوازم خانگی اصلی مثل یخچال، ماشین لباسی و تلویزیون از جمله مواردی است که مشمول قیمت گذاری دستوری شده است؛ و این خیلی بی معناست که با یک دستور قیمت اجناس تعیین شود.
شهیدی عنوان کرد: فقط یک تولید کننده میتواند بگوید که قیمت نهایی یک محصول چقدر باشد. زیرا دولت قبل از هرچیزی باید نرخ ارز را اصلاح کند و جلو تورم ۵۰ تا ۶۰ درصدی را بگیرید.
وی تصریح کرد: یکسری قطعات ما خارجی است که تورم ۴۰ درصدی بر روی آنها افزایش پیدا کرده است. قطعات داخلی هم که تورم ۵۰ درصدی کل کشور شاملشان شده است. با این وضعیتی که در در بازار وجود دارد از سوی دیگر هم این نوع قیمت گذاریهای دستوری که هیچ منطقی برای آن وجود ندارد میتواند تهدیدی برای افزایش تولید باشد.
وی ادامه داد: اگر تولید کنندهای ببیند کالایی را دارد با زیان تولید میکند قطعا دیگر تولید نخواهد کرد. یعنی از نظر عقلایی این طور است که هیچ کالایی با زیان تولید نشود. اگر روش قیمت گذاری دستوری که خود دولت هم نرخ ارز را و هم نرخ دستمزد را بالا برده است و هم نرخهای سربار افزایش یافته است، اگر اجازه دهد در فضای رقابتی کار انجام شود امسال هم رشد تولید در بخش لوازم خانگی خواهیم داشت.
وی در خصوص راهکارهای موجود برای کاهش چالشها در حوزه لوازم خانگی میگوید: آقایان به این اعتقاد نرسیده اند که اقتصاد یک علم است و موضوعات آن با بخشنامه و این حرفها برطرف نمیشود. بلکه باید نگاه علمی به موضوعات داشته باشند. نگاه علمی به موضوع یعنی این که شرایط لوازم خانگی یک شرایط رقابتی است و بالای هزار مدل محصول تولید میکند؛ بنابراین بگذارند بازار به کار خودش ادامه دهد، چون با نظام دستوری کارها درست نمیشود و منطقی هم ندارد.
دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری درپاسخ به این سوال که با توجه به افزایش ۲۵ درصدی تولید آیا میزان خرید مردم هم افزایشی بوده یا کاهشی بیان کرد: خرید مردم همچنان پا برجا بوده و محصولات خودشان را خریداری میکردند و چیزی در انبارهایمان باقی نمانده است. گرچه مردم قدرت خریدشان پایین آمده و از نظر مالی در مضیقه هستند، ولی هرچه تولید شده هم به فروش رفته است.
وی درخصوص صادرات در بخش لوازم خانگی بیان کرد: در بخش صادرات از نظر کیفیت کالا، با کالاهای صادراتی قابلیت رقابت داریم. به خصوص با کالاهای متوسط صادراتی به راحتی میتوانیم رقابت کنیم. همچنین ظرفیتهای تولیدی خوبی هم داریم و از نظر تنوع مدل هم تنوع خوبی در لوازم خانگیها ایجاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر دو مبحث بسیار مهم در نظام صادراتی کشور وجود دارد. یک نظام بانکی است. زیرا درحال حاضر دیگر در خارج از کشور بدون نظام بانکی، نمیتوان کار کرد. در داخل کشور هم همین است. در داخل بانکهای داخلی را داریم، ولی وقتی حتی یک شعبه بانکی در هیچ کشوری نداریم مشکل ساز میشود.
شهیدی تاکید کرد: دیگر مسائل بانکی به تولیدکنندگان مرتبط نیست بلکه برعهده بانک مرکزی است که نظام بانکی را در کشورهای مختلف برای ما فراهم کند. تا خریداران بتوانند از شعبه بانکی خودمان برایمان پول واریز کنند.
به گفته وی؛ اگر تمام شرایط مهیا باشد. کالاهای با کیفیتی هم تولید شود و مشتری خارجی هم برای محصولات وجود داشته باشد تا نظام بانکی در آنجا نداشته باشیم کارها انجام نمیگیرد.
شهیدی گفت: از سوی دیگر هم حمایت وزارت خارجه را میخواهیم تا شرایط را تسهیل کنند. تا بتوانیم بر روی صادراتمان کار کنیم. الان از نظر تولیدات به جایی رسیده ایم که مازاد ظرفیت داریم و محصولاتمان کیفیت قابل ارائهای هم در دنیا دارند. شاید درجه یک نباشند؛ اما درجه دو که هستند. فقط باید نظام بانکی و مشکلات روابط بین الملل حل شود.
وی در پاسخ به این سوال که افت و خیز قیمت ارز بر روی بازار لوازم خانگی چه تاثیری میگذارد گفت: شرایط ارز امکان هرگونه برنامه ریزی را از ما گرفته است، زیرا ما دیگر تکلیف خودمان را نمیدانیم.
شهیدی در خاتمه تصریح کرد: دولت باید قیمت ارز را نهایی کند و بگوید مثلا ارز ۴۰ هزار تومان یا ۵۰ هزار تومان است تا حداقل ما تکلیف خودمان را بدانیم. این به هم ریختگی بدترین شرایط را برای ما ایجاد کرده است و ما نمیدانیم با وجود چنین شرایطی چطور باید کار کنیم؟