۰
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۱

«آموزه های رمضان برای حاکمان و مردم»؛ مسئولین بسترهای اقتصادی را اصلاح کنند

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، معتقد است که به دلایل مختلفی در عرصه های مختلف دچار افول اخلاقی شده ایم و تأکید دارد که در ماه رمضان وظیفه داریم در سطوح مختلف اجتماعی و سیاسی از این افول اخلاقی رهایی پیدا کنیم.
«آموزه های رمضان برای حاکمان و مردم»؛ مسئولین بسترهای اقتصادی را اصلاح کنند
استاد قاضی زاده عنوان کرد که نمی توان در جامعه ای زندگی کرد که در آن اختلاس، سرقت، ظلم، فقر، فساد، فحشا و بیکاری بسیار باشد. گرچه کمترین این اوصاف و رفتارهای رذیلانه هم برای جامعه اسلامی پسندیده نیست، اما متأسفانه ما در این رتبه های ناهنجاری در دنیا بعضاً در مقام های نسبتاً بالاتر از کشورهای غیر مسلمان قرار گرفته ایم لذاست که هم افراد و هم حاکمان و مسئولان باید دقت کنند که به طور ویژه در ماه مبارک رمضان اقدامات ناروایی را مرتکب نشوند و در جهت اصلاح بسترها و ساختارها حرکت کنند.
آیت الله کاظم قاضی زاده در گفت وگو با شفقنا آموزه های معرفتی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی ماه مبارک رمضان برای  حاکمان، کارگزاران، سیاستمداران و قدرتمندان را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: درخصوص آموزه های ماه رمضان برای حاکمان، کارگزاران، سیاستمداران و قدرتمندان باید موارد مختلفی را مورد توجه قرار داد و من سعی می کنم با استفاده از دو متنی که در این زمینه وجود دارد، این موضوع را تحلیل و بررسی کنم.
وی ادامه داد: اولین متن یا سند، خطبه پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) در آخرین جمعه ماه مبارک شعبان است که این خطبه در کتاب های متعدد معتبری از جمله در کتاب «فَضائلُ الأشهُر الثّلاثه» از مرحوم شیخ صدوق آمده است. البته این متن در برخی از نقل ها تفاوت های جزئی دارد، اما علی بن موسی الرضا(ع) از پدرشان تا برسد به امیرمومنان علی(ع) و ایشان از پیامبر(ص) این روایت را نقل می کنند؛ به تعبیری می توان گفت که حدیث از مصادیق حدیث سلسله الذهب است و حضرت علی(ع) تأکید می کنند که پیامبر(ص) در روزی برای ما سخنرانی کردند که این روز قبل از ماه مبارک رمضان بوده است.
وی بیان کرد: در آغاز این روایت آمده است: «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَهِ وَ الرَّحْمَهِ وَ الْمَغْفِرَهِ؛ این ماه به شما روی می آورد در حالی که همراه با برکت، رحمت و مغفرت است.» روشن است که مراد از این جمله این است که خداوند متعال جلوه رحمانیت، غفران و بخشش و جلوه نمو، رشد و برکت نسبت به اعمال و رفتار انسان ها را در این ماه بیشتر قرار داده است.
جلوه هایی از بخشش و گذشت در ماه رمضان دو چندان شود
آقای قاضی زاده به آموزه های ماه رمضان برای حاکمان اشاره و خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد که حاکمان، کارگزاران، مأموران و خدمتگزاران دولت اسلامی همراهی با ماه مبارک رمضان را سرلوحه کارهای خود قرار دهند، باید سعی کنند در حد خودشان جلوه ای از جلوه های رحمت، مغفرت و برکت الهی باشند. به عنوان مثال اگر تا قبل از ماه مبارک رمضان بخششی نسبت به تخلفات مردم و جرایم زندانیان بوده، در این ماه باید بخشش دو چندان شود. اگر حاکم و حاکمان در این ماه گذشت و مغفرت دو چندانی را نشان دهند، در حقیقت جلوه ای از این ماه را در رفتار خود متجلی کرده اند.
وی ادامه داد: رفتار و برخورد با رحمت در این ماه باید دو چندان شود. اسلام، اسلام رحمانی است و این رحمت در بعضی از مواقع خصوصاً در ماه مبارک رمضان جلوه بیشتری دارد و باید با مردم چنین برخورد کرد. به عنوان مثال کسانی که در مقام تصمیم گیری هستند، در این ماه کار کمتری از زیردستان خود طلب کنند و احیاناً حقوق بیشتری را در نظر بگیرند که این امر مصداق رحمت الهی خواهد بود و موجب برکتی می شود که در کل سال جاری خواهد شد.
وی تأکید کرد: اولین تذکری که در این پیام آمده یک نوع نگاه رحمانی به همه انسان ها و شهروندان و همچنین یک نوع تلاش در جهت بخشش هر چه بیشتر جرایم و تخلفات است تا از این طریق در جامعه بخشش و گذشت جلوه گر کند.
در اوضاع نا بسامان اقتصادی این روزها، توجه بیشتر به نیازمندان ضروری است
وی به نکته دیگری درخصوص امید بخشی جامعه و الهام بخشی حاکمان در ماه مبارک رمضان اشاره و عنوان کرد: درس آموزی های بسیاری می توان از روزه گرفت. روزه مساوی با گرسنگی و تشنگی به قصد قربه الی الله است و وقتی کسی تشنه و گرسنه می شود، حتماً به یاد تشنگان و گرسنگان می افتد. خصوصاً این روزها که متأسفانه در جامعه ما اوضاع اقتصادی نابسامان است و بسیاری نمی توانند اولیات خوراک خود را در حد متعارف تأمین کنند.
مسئولین باید بسترهای اقتصادی را اصلاح کنند
آقای قاضی زاده تأکید کرد که وظایف حاکمان صرفاً پرداخت یارانه و هدایایی به مستضعفان و افراد کمیته امداد و بسته های معیشتی نیست بلکه آنها باید بسترهای اقتصادی را به نحوی اصلاح کنند که به جای اینکه هر ساله خط فقر بالا برود، هر ساله خط فقر پایین بیاید و تعداد زیادی از مردم به مکنت و غنای اقتصادی برسند به گونه ای که دیگر نیازی نداشته باشند حاکمان به صورت پرداخت های نقدی و غیر نقدی کمکی به آنها کنند.
رفتارهای اقتصادی و سیاسی عده ای سبب افول اخلاقی در جامعه شده است
وی به آموزه دیگری از ماه رمضان اشاره و بیان کرد: در حال حاضر جامعه نیازمند یک بازگشتی به اخلاق انسانی و اسلامی است. متأسفانه رفتارهای اقتصادی و سیاسی عده ای در جامعه ما سبب افول اخلاقی شده است. در ماه رمضان وظیفه داریم در سطوح مختلف اجتماعی از این افول اخلاق رهایی پیدا کنیم. در روایتی شریف از پیامبر(ص) آمده است: «بزرگان خود را تکریم کنید، کوچکان خود را رحم کنید. صله رحم انجام دهید، مراقب زبان های خود باشید، به ایتام مردم محبت کنید.» هر کدام از این سفارشات می تواند یک بخشی از توجه حاکمان را جلب کند و سبب شود به بازگشت بنیادهای اخلاقی در جامعه اسلامی بیاندیشند و حتی خود پیشگام باشند.
بازسازی و توجه ویژه به بسترهای اخلاقی ضروری است
وی توضیح داد: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه می فرمایند: این شهر، شهر پاکی هاست، شهر خالص شدن از همه چیزهایی است که جامعه را دچار تردید و تشنج می کند و فرد و جامعه را از خلوص به نفاق می کشاند. برای اینکه بتوانیم این فضای خاص طهارت و خلوص را در ماه مبارک رمضان ایجاد کنیم باید بسترهای اخلاقی مورد بازسازی کلی و سپس به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرند.
وی گفت: نمی توان در جامعه ای زندگی کرد که در آن اختلاس، سرقت، ظلم و فقر، فساد، فحشا و بیکاری بسیار باشد. گرچه کمترین این اوصاف و رفتارهای رذیلانه هم برای جامعه اسلامی پسندیده نیست، اما متأسفانه ما در این رتبه های ناهنجاری در دنیا بعضاً در مقام های نسبتاً بالاتر از کشورهای غیر مسلمان قرار گرفته ایم لذاست که باید به این مساله به طور کلی توجه شود. هم افراد و هم حاکمان و مسئولان دقت کنند که در این ماه کارهای ناروایی در رفتارهایشان نباشد. امام سجاد(ع) از خداوند متعال اینگونه می خواهند که در این ماه توفیقی دهد که دست ما به کارهای ممنوع نرود، قدم ما به جاهای نامطلوب کشیده نشود، شکم های ما جز از حلال پر نشود، زبان ما جز آنچه تو می پسندی سخنی نگوید و در مسیر ثواب الهی و دوری از عقاب الهی انسان قرار گیرد.
آقای قاضی زاده در پایان تأکید کرد که طبعاً این توصیه ها می تواند برای حاکمان و مردم باشد و حاکمان در این زمینه وظیفه بیشتری دارند.

 
کد مطلب: 193203
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *