۰
جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۰
آمریکا:

احتمال تامین سلاح توسط چین برای روسیه همچنان مطرح است

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی ایالات متحده اعلام کرد، آمریکا شاخص‌هایی مبنی بر اینکه چین تصمیم گرفته به روسیه سلاح بدهد، را در اختیار ندارد؛ اما این احتمال «همچنان باقی» است.
احتمال تامین سلاح توسط چین برای روسیه همچنان مطرح است
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از رویترز،جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی ایالات متحده در کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه گفت: تصور می‌کنیم این تصمیم هرگز در جهت منافع چین و وجهه بین‌المللی آن نخواهد بود.
او افزود: ما نگرانی خود را از این بابت به اطلاع چینی‌ها رساندیم.
از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که در صورتی که چین تصمیم به آغاز ارسال تسلیحات به فدراسیون روسیه و یا اقدامات نظام‌مند برای دور زدن تحریم‌های ضد روسی بگیرد، این امر می‌تواند به "مشکلی بزرگ" در روابط پکن و واشنگتن منجر شود.
وی در کنفرانس مطبوعاتی در پی نشست وزرای کشورهای عضو گروه G۲۰ در هند اذعان کرد: "اگر چین در ارسال تسلیحات مرگبار در حمایت از تهاجم روسیه دخالت کند و یا بشکل سیستماتیک در دور زدن تحریم‌ها برای ارائه کمک به روسیه دخیل باشد، این امر مشکل جدی برای کشورهای ما ایجاد خواهد نمود".
رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده آمریکا خاطرنشان کرد که در این خصوص پیشتر در سطح رهبران دو کشور و گفت‌وگوی‌های بین مقامات عالی‌رتبه چین و آمریکا گفت‌وگو شده است. بلینکن در پاسخ به سوالی در این خصوص تصریح کرد: "به شکل جزئی (تبعات احتمالی را) تشریح نخواهم کرد؛ اما البته که ما امکان اعمال تحریم‌های مختلف را داریم".
به گفته وزیر خارجه آمریکا "در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص اینکه چنین ارسال‌هایی وجود دارند، در دست نیست؛ ولی شواهدی موجود است که چنین امکانی در حال بررسی می‌باشد".
بلینکن افزود: «این یک نگرانی همگانی است. بسیاری از شرکا نگرانی خود را در این خصوص نه تنها در ارتباطات با ما، بلکه در تماس‌های مستقم با چین و از جمله در اینجا، دهلی‌نو، بیان کردند».
آمریکا به چین نسبت به ارائه هرگونه «سلاح کشنده» به روسیه هشدار داده است. کارشناسان می‌گویند، این حمایت تسلیحاتی می‌تواند قواعد درگیری در اوکراین را که وارد دومین سال خود شده تغییر داده و چشم انداز هرگونه سازشی را از بین ببرد.
اما از آن سو، پکن، به شدت این ادعاها را که در ابتدا توسط رئیس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مطرح شد، تکذیب کرد.
اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان نیز در دیدار امروز جمعه با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از چین خواهد خواست وارد حمایت نظامی از روسیه نشود، در حالی‌که پاریس نیز به چین هشدار داده است.
کد مطلب: 190790
برچسب ها: جان کربی چین روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *