۰
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۶
بي توجهي به حواشي تريبون پسند جواب داد؛

نگاه اقتصادي مديرعامل ايران خودرو منجي توليد شد

جشن ركورد توليد ایران خودرو همراه برگزاري جشن يلدا
عبور از تحريم ها كه اتفاق افتاد، دستاوردها يكي از پس از ديگري رخ نمود؛ انگار سدي را از سر راه جريان آب برداشته باشي؛ آنگاه اين آب به حركت در مي آيد و مسيرش را از موانع مي‌زدايد؛ آباداني، سرسبزي و طراوت را به ارمغان مي‌آورد؛ گروه صنعتي ايران خودرو نيز با عبور از تحريم هاي غرب، از يك سو به شركاي خارجي فهماند كه با اراده و همت فرزندان خلاق و توانمند ايران زمين، ديگر پشت هيچ مانعي متوقف نمي شود و همچون آبي روان، مسير خود را مي پويد تا به سر منزل مقصود برسد. از ديگر سو حركت كه آغاز شد،نخستين دستاورد زمينه ساز دستاورد بعدي شد و زنگ ركوردها يكي پس از ديگري شنيده شد،حركت معجزه مي‌آفريند، همان گونه كه سكون يعني مرگ و نيستي!
نگاه اقتصادي مديرعامل ايران خودرو منجي توليد شد
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در سال هاي اخير گره زدن همه چيز به برجام و انتظار كشيدن براي به نتيجه رسيدن يا نرسيدن آن، برخي از بنگاه هاي اقتصادي را زمين گيركرد. چرا كه آنان حل مشكلات اقتصادي و توليدي خود را منوط به سرانجام رسيدن برجام و خروج از تحريم ها مي دانستند. بنابراين شركتي كه در انتظار معجزه مي نشيند قدرت عمل خود را هرگز به چالش نمي كشد؛ تلاش ها، توانمندي ها، خلاقيت ها و ... به كار گرفته نمي شود؛ در نتيجه، اين سكون و روزمرگي، آن مجموعه را از گردونه پيشرفت، توسعه، توليد محصول و رقابت خارج مي كند.دستاوردها، حلقه هاي به هم پيوستهدرست از نيمه دوم سال 1400 بود كه زمينه هاي تغيير و تحول در گروه صنعتي ايران خودرو استارت خورد.

در مراحل آغازين، همه برنامه ها و تلاش ها در جهت از ميان برداشتن «موانع توليد» قرار گرفت. از اين رو شركت ايران خودرو، به همت غيورمردان عرصه صنعت و توليد و با تلاش هاي بي وقفه، بر بسياري از موانع و تنگناها اعم از كمبود نقدينگي، تامين و توليد قطعات، تامين و توليد ريز تراشه ها، ضررهاي تحميل شده از قيمت گذاري دستوري، تجميع خودروهاي ناقص در پاركينگ سايت هاي توليدي، بدهي سنگين به قطعه سازان و ... فائق آمده و توانست مسير توليد را رفته رفته هموار سازد.
به طوري كه بر طرف شدن معضلات ياد شده منجر به دستاورد بزرگي در مرداد امسال شد و آن برگزاري جشن پايان خودروهاي كف كارخانه يا ناقص با حضور خطيبي مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو بود. تلاش براي تكميل سازي خودروهاي ناقص، خود منشا دستاورد بسيار ارزنده اي تحت عنوان «توليد عبور مستقيم» شد.
بر اين اساس محصول توليد شده پس از طي مراحل تكميل سازي، مستقيم از خط توليد عبور كرده و آماده تحويل به مشتري مي شود. تلاش براي توليد عبور مستقيم يكي از شيوه هاي موثري بود كه توانست موانع توليد را يكي پس از ديگري كنار بزند و گروه صنعتي ايران خودرو را از چالش هاي تحريم برهاند. جالب تر اينكه اجراي اين طرح با شناسايي گلوگاه هاي توليد، به «افزايش توليد» محصول انجاميد و در حوزه تحويل خودرو نيز، به معوقات و تعهدها پاسخ داده شد.نبايد فراموش كرد براي رسيدن به چنين اهداف و دستاوردهاي ارزشمندي مسيرهاي بسيار ناهموار و دشواري پيموده شده و آن حاصل خودباوري و فداكاري هزاران كارگر، مهندس، مدير و صنعتگر اين مرز و بوم عزيز بوده است.وقتي حركت آغاز مي شود، گلوگاه ها شناسايي شده و كوشش براي بركنار زدن موانع آغاز مي شود.
به بركت چنين جنبشي بذرهاي كار و انديشه به ثمر مي نشيند؛ آنگاه ما شاهد دستاوردهايي مي شويم كه از پس ِموفقيت هاي پيشين به دست آمده است. به طور نمونه با روش توليد كامل محصولات، در نيمه نخست سال جاري نسبت به دوره مشابه سال گذشته، 45 درصد «افزايش توليد» در ايران خودرو به ثبت رسيد. بنابراين هزينه هاي توليد نيز نسبت به سال گذشته با كاهش چهار هزار ميليارد توماني مواجه گرديد كه خود ثمره توليد عبور مستقيم بوده است.بر اساس آمارهاي منتشره از سوي شركت هاي بازرسي و نظارت كيفي، محصولات توليدي ايران خودرو امسال از سطح كيفي مطلوبي نسبت به سال هاي اخير برخوردار بوده است.
كاهش خودروهاي ناقص و تعامل بيشتر براي تامين قطعات مورد نياز، به طور چشم‌گيري بر «افزايش كيفيت» محصولات تاثير گذاشته است. بر اساس برآوردهاي صورت گرفته، در حوزه كيفيت محصول شاخص IQX به ميزان 45 درصد و آديت ISQI، 11.5 درصد رشد را نشان مي دهد. بايد اذعان داشت وقتي خودروساز در زمينه تامين و توليد قطعات چالش نداشته باشد، قطعا فرصت هاي لازم براي افزايش كيفيت و توسعه محصول فراهم خواهد شد.بي شك رونق و «افزايش تيراژ توليد» در گرو رفع موانع ياد شده از سر راه تهيه و تامين قطعات است كه مهم ترين بخش از زنجيره ارزش شركت به شمار مي آيد. از اين رو شركت ايران خودرو با ايجاد تعامل بيشتر در مجموعه «زنجيره تامين» توانسته است مشكل كمبود قطعات مورد نياز را بر طرف كرده و تيراژ توليد را افزايش دهد.

به طوري كه در سال جاري بارها شاهد «ركورد زني» در توليد محصول و در پي آن عرضه خودرو به مشتريان بوده ايم.گروه صنعتی ایران خودرو در حوزه «توسعه و تولید محصولات جدید» گام های موثري برداشته است؛ از جمله می توان به ارتقای محصولات و قوای محرکه، طراحی و توسعه پلتفرم و محصولات جدید، طراحی و توسعه موتور کم مصرف، طراحی و توسعه گیربکس اتومات، همکاری با شرکت‌ها و نهادهای دارای پتانسیل مناسب براي توسعه زیرساخت‌ها و توانمندی‌ها اشاره کرد. در اين راستا «توليد محصولات جديد» مانند تارا، ري‌را و پروژه TF21 و همچنين توسعه محصولاتي چون سورن پلاس، رانا پلاس، دنا پلاس، وانت آريسان2 ... همراه با «ارتقاي قواي محركه» اين محصولات، از دستاوردهاي مهمي است كه نبايد به سادگي از آن عبور كرد.قوای محرکه به عنوان مهم‌ترین بخش های یک خودرو مانند موتور، گيربکس، پلتفرم و محصول از اساسی‌ترین موضوعات در طراحی و تولید خودرو به شمار مي آيد. مرکز تحقیقات ايران طراحی و توسعه خانواده موتور 3 سیلندر را در دستور کار دارد. این پروژه فرایند تست و آزمون های فنی را پشت سر گذاشته و با راه اندازی خطوط تولید، بزودی با طیف متنوعی از توان و گشتاور حجم موتور 1.2 لیتر وارد عرصه رقابت خواهد شد.

از ویژگی های این موتور 3سیلندر می توان به مواردی چون مصرف سوخت پايین، قابلیت کسب استانداردهای آلایندگی یورو شش، قابلیت استفاده از سوخت بنزین، سی.ان.جی و مناسب برای مدل های هیبریدی و بهره مندی از سطح تکنولوژی های روز موتور اشاره کرد.«ارتقای سطح آلایندگی» خودروهای جاری با موتور ملی به یورو5، الزام استاندارد «کاهش میزان مصرف» سوخت خودروهای جاری با موتور ملی تا یک لیتر در سیکل ترکیبی، ارتقا در مشخصه هاي موتوري مانند توان، گشتاور و افزايش پتانسیل توسعه بازار صادرات و ... از جمله اقدامات و دستاوردهايي است كه در دوران تحريم حاصل شده است.جشن به ثمر نشستن تلاش ها، همزمان با شب يلدا سخن درباره موفقيت ها و دستاوردهاي گروه صنعتي ايران خودرو بويژه در دوران مديريت كنوني اين شركت ( دكتر خطيبي) بسيار فراوان بود و بر اهل فن نيز پوشيده نيست.

بسياري از كارشناسان اذعان دارند كه با وجود تنگناها و محدويت هاي بين المللي و اقتصادي، اين خودروساز بزرگ با مديريت خطيبي و نگاه اقتصادي و به دور از حاشيه هاي تريبون پسند و زرد، عملكرد بسيار مطلوبي داشته و همچنان پرچمدار صنعت كشور در حوزه خودروست. نكته قابل تامل اينجاست كه بزودي شاهد به ثمر نشستن تلاش هاي تازه اي خواهيم بود كه به صورت شبانه روزي و مسوولانه از سوي كاركنان و پرسنل گروه صنعتي ايران خودرو انجام پذيرفته است.

بر اين اساس همزمان با برگزاري جشن شب يلدا، اين خودروساز بزرگ خاورميانه نيز به همراه برگزاري جشن يلدا، جشن ركورد توليد و عرضه محصولاتش را برپا خواهد كرد. در همين راستا «شكسته شدن ركورد» توليد و عرضه كل سال گذشته در بخش سواري و تجاري رقم خواهد خورد.سخن پايانيبي ترديد نتايج به دست آمده، خود حاصل فرايندي است كه به شكل پلكاني با عبور از موانع آغاز شده و با كسب موفقيت در همه حوزه هاي مرتبط با تامين، افزايش توليد محصولات جاري، توسعه محصولات، توليد محصول جديد، افزايش و ارتقاي كيفيت در حوزه قطعه، خودرو و نيروي محركه و ... به اين نقطه رسيده است. بنابراين يادمان باشد كه پيروزي ها و دستاوردهاي بزرگ در سازمان ها و بنگاه هاي توليدي و اقتصادي با انديشه ناب وكاركرد خلاقانه به دست مي آيد و قطعا در پس همه اينها يك مدير كاركشته و موفق حضور دارد.
کد مطلب: 183319
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *