علی بهرامی فرد گفت : تا زمانی که عزم جدی برای ضابطهمند شدن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و نهادهای گوناگونی که به راحتی کنسرتها را لغو می کنند و این همه مانع برای هنرمند به وجود میآورند، وجود نداشته باشد، شاهد حضور هنرمندان بینالمللی مانند کیهان کلهر در ایران نخواهیم بود.
این هنرمند که به تازگی آلبوم مشترکش با کیهان کلهر با عنوان «تنها نخواهم ماند» که سال گذشته همزمان با انتشار در ایران، در اروپا و آمریکا نیز منتشر شد، در فهرست برترین آلبومهای سال ۲۰۱۲ میلادی سایت معتبر «آی تیونز» قرار گرفته است در گفت وگو با پایگاه خبری فریادگر درباره چرایی دریافت این جایزه توضیح داد: این آلبوم که پیش از این در سال ۸۹ به عنوان کنسرت دونفره من و آقای کلهر در تالار وحدت اجرا شده بود در واقع نوعی جدید در ترکیب بندی صوتی است. در این اثر شاه کمان با سنتور باس ترکیب شده و صدای جدیدی را به گوش مخاطب عرضه میکند. نامتعارف بودن صدای این دو ساز باعث ویژگی صوتی منحصر به فرد این آلبوم شده است. نامزد جایزه گرمی افزود: استقبال زیاد از این آلبوم بی کلام در ایران و سایر کشورها نشان دهنده یک واقعیت محض است که برخی از مسئولان میخواهند آن را انکار کنند و آن است است که موسیقی جدی ایرانی مخاطب گسترده خود را دارد و این تصور که موسیقی جدی برای عموم مخاطبان ایرانی جایگاهی ندارد اشتباه است.
بهرامی تاکید کرد: موسیقی بی کلام آقای کلهر در دنیا تا حدی مطرح است که بسیاری اسپانسرهای دولتی و خصوصی کشورهای مختلف برای اجرای این موسیقی ایرانی از وی دعوت کرده و خواستار اجرای کنسرت در کشورهای خود شدهاند، اما متاسفانه در ایران همه چیز وارونه است. او افزود: هنرمند موسیقیدان در ایران نه تنها از هیچ حمایتی برخوردار نیست بلکه برای انتشار آلبوم یا برگزاری کنسرت با موانع غیر قابل پیش بینی رویروست که سبب میشود یک هنرمند بی المللی مانند کیهان کلهر عطای کنسرت داخلی را به لقایش بخشیده و قید هر اجرایی در ایران را بزند، زیرا نه تنها یک ساپورت کوچک مانند کم کردن بهای سالن را که در ایران چند برابر اجرا بهای بهترین سالنهای معتبرترین مراکز موسیقی جهان است پیشنهاد نمیکنند، بلکه حتی حاضر نیستند در اعمال ممیزی و سانسورهای بی دلیل خود حتی از قانونهای تبیین شده کشور نیز اطاعات کنند.
این هنرمند در پاسخ به سوال خبرنگار فریادگر درباره دلایل عدم حضور کیهان کلهر در جشنواره موسیقی فجر که نام بین المللی را نیز بر پیشانی خود دارد، گفت : ما در کشوری زندگی میکنیم که با موسیقی جدی مخالفتهای علنی و غیر علنی در آن اعمال میشود و موانع گسترده ای را سد راه هنرمند میکنند، تفاوت بین جشنواره موسیقی با جشنواره تئاتر و فیلم فجر که بسیاری از هنرمندان درجه یک کشور علاقه مند به حضور در آن جشنواره هستند این است که حضور در جشنواره به منزله مجوز اجرا و اکران عمومی است اما در عرصه موسیقی هرگز چنین اتفاقی رخ نمیدهد و نه تنها هیچ تضمینی برای برپایی کنسرت هنرمند پس از جشنواره وجود ندارد بلکه در طول جشنواره نیز هیچ اتفاقی قابل پیش بینی نبوده و هزاران مانع و آسیب سد راه هنرمند است. او گفت : هم اکنون وضع برگزاری کنسرتها حتی در دوشهر نزدیک به هم در کشور مانند هم نیست و داشتن مجوز ارشاد در شهرهای مختلف ایران هرگز به معنی اطمینان از برگزاری کنسرت نیست. این هنرمند افزود: در تمام دنیا برای موسیقی جدی و فستیوالهای معتبرشان سوبسید های ویژه ای در نظر گرفته میشود تا مردم حتی بدون خرید بلیط هم بتوانند به کنسرت بیایند اما در ایران نه تنها این ساپورت ها انجام نمیشود بلکه حتی مکانی مانند تالار وحدت که در واقع سالنی دولتی محسوب میشود نیز با هنرمندان بسیار مادی برخورد کرده و نه تنها هنرمند را وادار میکند تا موانع گوناگون مجوزی را پشت سر بگذارد دست آخر نیز مبلغ کلانی از او بابت اجاره سالن طلب میکنند و جالب اینجاست که حتی اگر کنسرت توسط یکی از نهادهای مربوط یا غیر مربوط به موسیقی لغو شود، تالار وحدت بدون اعتنا به مسایل کارشناسی کلیه اجاره خود را از هنرمند طلب میکند. بهرامی تاکید کرد: به همین دلیل هنرمندان بینالمللی و سرشناسی مانند کیهان کلهر تا زمانی که عزم جدی برای ضابطهمند شدن وزارت ارشاد و دفتر موسیقی و نهادهای گوناگونی که به راحتی کنسرتها را لغو می کنند و این همه مانع برای هنرمند به وجود میآورند، وجود نداشته باشد، شاهد حضور این هنرمندان بینالمللی در ایران نخواهیم بود.