به گزارش
مردم سالاری آنلاین، پروژه آزادراه تهران-شمال در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۶ آغاز شده و تاکنون فاز اول و چهارم این محور آزادراهی ۳۲ کیلومتر و ۲۰ کیلومتر افتتاح شده و در حال بهرهبرداری است، اما فازهای دوم و سوم این آزادراه همچنان نیمهکاره ماندهاست.
پس از افتتاح منطقه یک آزادراه تهران شمال در ششم اسفندماه سال ۱۳۹۸، مسئولان وزارت راه و شهرسازی وعده دادند که فاز دوم این پروژه را تا پایان سال ۱۳۹۹ یا نهایتا تا پایان دولت دوازدهم یعنی بهار سال ۱۴۰۰ خواهند ساخت، یعنی قرار بود باند رفت منطقه دوم آزادراه تهران-شمال به بهرهبرداری برسد.
از فاز دوم این آزادراه نیز تاکنون تونل البرز بهعنوان طولانیترین تونل کشور به طول بیش از شش کیلومتر به بهرهبرداری رسیده است. پس از تکمیل فاز دو، فاز سوم آزادراه تهران-شمال باقی میماند که از پل زنگوله در ابتدای استان مازندران آغاز شده و به طول ۴۷ کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سه راهی دشت نظیر به فاز چهارم این آزادراه متصل میشود.
تعیین زمان یک ساله برای تکمیل باند رفت آزادراه تهران-شمال
در این راستا خیرالـله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور- که خردادماه امسال پیشرفت فیزیکی باند رفت آزادراه تهران-شمال را حدود ۷۷ اعلام کرده بود، اوایل مهرماه به ایسنا اعلام کرد که باند غربی منطقه دو آزادراه تهران-شمال به ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و با تامین بهموقع منابع اعتباری تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ آماده بهرهبرداری میشود. همچنین به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، عملیات اجرایی باند شرقی نیز با ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ آماده بهرهبرداری میشود.
خادمی، همچنین بهتازگی از بازدید از روند اجرایی منطقه دو آزادراه تهران-شمال خبر داده و گفت: منطقه دو آزادراه تهران-شمال یکی از چهار منطقه این آزادراه بوده که به طول ۲۲ کیلومتر در ادامه منطقه یک در حال اجرا است و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی بخش اول آن که برای بهرهبرداری پیشبینی شده، ۸۸.۵ درصد است که با برنامهریزی، باند غربی منطقه دو و تونل شرقی را زیر ترافیک خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه امیدواریم اتمام عملیات را تا پایان سال رقم بزنیم، تصریح کرد: این منطقه یکی از سختترین مناطق راهسازی را دارد، بهگونهای که میتوان گفت یکی از سختترین عملیات راهسازی کشور است؛ چراکه در طول ۲۲ کیلومتر قریب به ۸۲ درصد از مسیر تونل و پل قرار میگیرد و یک سازه بتنی ممتد در سرتاسر ۲۲ کیلومتر در حال احداث بوده و عملیات را پیچیده کرده است.
خادمی خاطرنشان کرد: امیدواریم عملیات باند اول این آزادراه که در اولویت ما است تا پایان سال به اتمام برسد و برآنیم فضای ایمنی همچون تاسیسات کنترلی، روشنایی تونلها، نصبجت فنها و ... وارد کارگاه شوند و عملیات اجرایی آزادراه تهران-شمال در منطقه دو را تا پل زنگوله که پس از تونل طویل البرز و در محدوده استان مازندارن است، بهصورت آزادراهی برای مردم کشور به بهرهبرداری رسانیم.
در عین حال با توجه به تغییر تاریخ سال مالی ۱۴۰۱ و تعیین پایان شهریورماه ۱۴۰۲ به جای تیرماه ۱۴۰۲، بهعنوان پایان سال مالی ۱۴۰۱، باید دید آیا در فاصله کمتر از یک سال باقیمانده تا زمان وعدهداده شده برای بهرهبرداری از قطعه دوم آزادراه تهران-شمال، سرنوشت این پروژه که قریب به ۳۰ سال از آغاز آن میگذرد چه میشود و منابع مالی و اعتباری آن که بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد تومان است، از کجا تامین خواهد شد.