۰
پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۸

کاهش ۳۲ درصدی صادرات امارات به ایران

"وال استریت ژورنال" علت این امر را کاهش صادرات نفت ایران دانسته و آورده است: کاهش صادرات نفت ایران را وادار کرده است که واردات کالا را کاهش دهد، به‌طوری که در ماه گذشته واردات ۲۰۰۰ کالای لوکس از جمله گوشی‌های موبایل، لپ‌تاپ و ماشین را ممنوع کرد تا ارز خارجی خود را ذخیره کند.
به گزارش انتخاب،روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی مدعی شده صادرات کالاهای خارجی به ایران از مسیر امارات متحده عربی در نیمه نخست سال ۲۰۱۲ تا ۳.۶ میلیارد دلار کاهش یافت که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افت را نشان می‌دهد. 
مقامات امارات متحده عربی میزان کاهش صادرات کالاهای خارجی به ایران از مسیر امارات در این دوره زمانی را، یک سوم اعلام کرده اند.
این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ایران تحت فشارها و تحریم‌های شدید و کم‌سابقه‌ بین المللی قرار دارد .
به گزارش «وال استریت ژورنال»، عبدالله الصالح، معاون وزارت بازرگانی خارجی امارات متحده عربی در مصاحبه ای درخصوص علت بروز ایت اتفاق گفته است: «به‌طور حتم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تاثیر بزرگی در کاهش حجم مبادلات تجاری داشته و دلیل اصلی کاهش آمار ثبت شده است.»
امارات متحده عربی همچنان یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران در خاورمیانه است که به‌طور عمده کالاهای خارجی و وارداتی خود را از بندرعباس به ایران می‌فرستد و به این شکل کالاها دوباره صادر می‌شوند. این کالاها دامنه گسترده‌ای دارند و از تراکتور تا تلویزیون را شامل می‌شوند.
این روزنامه در بخش دیگری از این مقاله آورده است: کاهش صادرات نفت ایران را وادار کرده است که واردات کالا را کاهش دهد، به‌طوری که در ماه گذشته واردات ۲۰۰۰ کالای لوکس از جمله گوشی‌های موبایل، لپ‌تاپ و ماشین را ممنوع کرد تا ارز خارجی خود را ذخیره کند.
بر اساس مطالعات اخیر صندوق بین‌المللی پول در رابطه با اقتصاد خاورمیانه که در ماه نوامبر منتشر شد، این نهاد بین‌المللی برآورد می‌کند که مجموع واردات ایران تا آخر سال ایرانی تا ۱۱ درصد کاهش می‌یابد و به ۸۵.۵ میلیارد دلار خواهد رسید در حالی که حجم واردات ایران در سال گذشته ۹۶.۱ میلیارد دلار بوده است.
سلطان المنصوری، وزیر اقتصاد امارات متحده عربی، در یک مصاحبه اظهار داشت: «امارات متحده عربی به شدت پایبند به تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران است، اگرچه ما فکر می‌کنیم بهترین راه حل برای این مسئله از طریق مذاکرات صلح‌آمیز حاصل می‌شود.»
بر اساس آماری که اداره گمرک دوبی منتشر کرده است، کالاهای عمده‌ای که در نیمه نخست سال ۲۰۱۲ به ایران صادر شد شامل طلا، تجهیزات اداری، شیشه، کالاهای بهداشتی و پلی‌اتیلن بوده است. از ایران نیز طلا، فرش، استیل و مواد غذایی به امارات متحده عربی صادر شده است.
کد مطلب: 17859
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *