اینستاگرام به عنوان یکی از محبوبترین شبکه های اجتماعی در جهان محسوب میشود که اخیرا توسط وزارت ارتباطات به طور کامل در ایران فیلتر شد. این شبکه اجتماعی ویژه اشتراکگذاری تصویر و ویدیو علاوه بر این که یک راه ارتباطی میان کاربران به شمار میرود، یک سرویس مناسب برای فعالیتهای اقتصادی در ایران و جهان بوده و بسیاری از کاربران در ایران از آن برای کسب درآمد استفاده میکنند.
بررسیها نشان میدهد بیش از ۴۱۵ هزار فروشگاه ایرانی در اینستاگرام فعالیت میکنند و این شبکه اجتماعی محبوب توانسته به شکل مستقیم برای بیش از ۱ میلیون نفر و به شکل غیر مستقیم برای ۳ میلیون نفر اشتغالزایی کند. همچنین طبق بررسیها گردش مالی سالانه این بازار در ایران حدود ۱۸ تا ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده که در صورت فیلتر ماندن این شبکه اجتماعی قطعا حجم بسیاری از این گردش مالی کم خواهد شد و کسب و کارهای بسیاری متضرر میشوند.
تعداد کسب و کارهای اینستاگرامی به شرح زیر است:
- پوشاک حدود ۱۱۳ هزار
خوردنی و آشامیدنی حدود ۷۳ هزار
آرایشی و بهداشتی حدود ۴۲ هزار
اکسسوی حدود ۳۸ هزار
کیف و کفش حدود ۳۲ هزار
خانه و آشپزخانه حدود ۲۶ هزار
کالای دیجیتال حدود ۸.۵ هزار