محمد مهدی کاظمی، گفت: پس از همه پژوهشهای داخلی و خارجی و میدانی که در سطح کشور انجام شد متوجه شدیم که بستری جایگزین آموزش حضوری نیست و یادگیری باید در محیط مدرسه اتفاق بیفتد.
او گفت: آموزش غیرحضوری باعث افت یادگیری برخی از دانش آموزان در برخی از دروس شد و طبق پژوهشها با فرمت آموزش مجازی ۴ تا ۸ ساعت آموزش در هفته کمتر صورت میگیرد.
به گفته او برای جبران یادگیری دانش آموزان باید برنامه ریزی کنیم و تاثیرات منفی که عدم آموزش به خصوص در دوران ابتدایی در آینده به ارمغان میآورد را کمتر کنیم و تصمیم بر اجرایی دوره جبرانی در تابستان شد.
کاظمی گفت: در دوره متوسطه اول و دوم دانش آموزانی که بیشترین افت یادگیری را داشتند در ۴ عنوان درسی بین ۳۰ تا ۳۶ ساعت آموزش را پشت سر بگذارند.
او گفت: ۲ گروه دانش اموزان مشمول این طرح میشوند. گروه اول افرادی هستند که نمره قبولی نمیگیرند و گروه دوم هم شامل دانش آموزانی می شود که شورای مدرسه تشخیص میدهد باید در این دوره شرکت کنند و در مجموع این طرح ۲۰ درصد دانش آموزان را شامل میشود.
او افزود: این دوره در تیر و مرداد ماه برگزار میشود و در شهریور ماه نیز ارزشیابی از یادگیری دانش آموزان صورت میگیرد و دانش اموزان گروه دوم اگر بتوانند نمره بهتری نسبت به آزمون خرداد خود بگیرند نمره شهریور آنها جایگزین میشود که باعث افزایش انگیزه برای دانش آموزان گروه دوم است.
وی بیان کرد: اولویت ما در حوزه آموزشهای حرفهای کار و مهارت آموزی دانش آموزان توجه به آموزشهای مورد نیاز در دوره متوسطه اول و بعد از آن متوسطه دوم است. توجه به این موضوع طی سالهای اخیر کم رنگ شده بود، برنامه تحت عنوان بوم (برنامه ویژه مدرسه) را در نیز در نظر گرفته ایم که محوریت آن مهارت آموزی است.
او در انتها گفت: سوابق تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۲ با ضریب تا سقف ۴۰ درصد، در سال ۱۴۰۳ با ۵۰ درصد پایه دوازدهم اعمال می شود، در سال ۱۴۰۴ سوابق تحصیلی پایه های یازدهم و دوازدهم باهم اعمال میشود.