در روزهای اخیر قیمت لجستیک در کشور و بازارهای جهانی افزایش یافته است. افزایش بهای حمل و نقل میتواند تاثیرات منفی در فروش محصولات و قدرت خرید مشتریان داشته باشد. در خودروسازی این مساله بسیار پررنگتر است، زیرا بیشتر واحدهای صنعتی و تولیدی دورتر از واحدهای خودروسازی تاسیس شدهاند. زنجیره تامین خودروسازان سالانه هزینه گزافی برای لجستیک پرداخت میکند. از سویی این روزها صنایع بالادستی قیمت محصولات خود را چنان افزایش دادهاند که با قیمتهای بینالمللی در حال رقابت است. این مورد برای صنایع پاییندستی به ویژه قطعهسازان چالش ایجاد خواهد کرد. در رابطه با این مورد با علی چنگی مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن به گفتوگو پرداختیم.
از ابتدای سالجاری تاکنون قیمت مواداولیه دستخوش تغییر و رو به افزایش بوده است، این مساله چه تاثیری در تولید قطعهسازان داشته است؟
یکی از معضلات و چالشهای فعلی قطعهسازان این مساله است که بهای مواداولیه و قطعات خودرو افزایش چشمگیری داشته و این موضوع به دغدغهای جدی بدل شده است. به طور مثال موادپلیمری که سال گذشته با بهای ۸۵ هزار تومان در هر کیلو خریداری میکردیم، اکنون به بهای بیشتر از ۱۳۰ هزار تومان رسیده است. برای تهیه این ماده در بورس کالا شرکت کردیم، اما موفق به خرید نشدیم. این افزایش ۴۰درصدی قیمت مواداولیه در کشور نشان از وقوع فاجعه صنعتی برای تولیدکنندگان از نظر عرضه محصول خواهد بود.
علاوه بر موضوع مواداولیه ظاهرا در روزهای اخیر قیمت حمل و نقل افزایش یافته است، این مورد چه تاثیری در افزایش بهای قطعات خودرو میتواند داشته باشد؟
حمل و نقل یا لجستیک به شدت با افزایش قیمت همراه بوده است و این مورد بیشتر در حملو نقل بینالملل شامل دریایی، زمینی و هوایی دیده میشود. هزینههای لجستیک چندین برابر شده و به تبع آن هزینههای داخلی نیز افزایش یافته است. افزایش هزینه حمل و نقل در تمام صنایع اثرگذار است.
در سال جاری خودروسازان وعده افزایش تولید را دادند، به نظر شما این وعده محقق میشود؟
موضوع خودروسازی را نمیتوان با یک جمله بیان کرد. خودروسازی از یک سو پیچیده و از سوی دیگر کاملا شفاف و روشن است. یکی از معضلات خودروسازی مدیریت است. تا زمانی که این واحدهای خودروساز رفتار خود را اصلاح نکنند، نمیتوانند به برنامههای خود دست یابند. با رویه فعلی خودروسازان موفق به تولید بیشتر نمیشوند، ظرفیت تولید وجود دارد، اما با این رویکرد دستنیافتنی است.
بهعنوان پرسش پایانی، برخی از قطعهسازان از جمله مجموعه تولیدی شما ارسال قطعه به بازار افتر مارکت را دارد، شرایط این بازار چگونه است؟
بازار قطعات یدکی یا افترمارکت تابع زمان است، باتوجه به تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان این دو عامل سبب میشود که بازار شرایط عادی نداشته باشد. هرچند در ماه جاری شاهد یک بازار داغ و پررونق بودیم و قطعهسازان از این بازار خود را خوب مدیریت میکنند.