۰
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۴۷

بازداشت به اتهام نقض تحریم ایران

دادگاه نیویورک ۳ نفر را به اتهام نقض قوانین تحریم‌های ایران بازداشت کرد.
به گزارش فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس از دستگیری ۴ نفر در نیویورک به اتهام نقض قوانین تحریم ایران و چین خبر داده است.
این خبرگزاری گزارش داده این ۴ نفر به انتقال محموله‌های مشمول تحریم به ایران و چین متهم شده‌اند.
«جرج ونیزلس»، رئیس اف‌بی‌آی نیویورک ادعا کرده ۳ نفر از این متهمان، امکان انتقال فیبر کربن که در غنی‌سازی اورانیوم به کار می آید را به ایران فراهم کرده‌اند. فرد دیگر به اتهام دور زدن تحریم‌های جهانی علیه چین تحت تعقیب قضایی قرار دارد.
فیبر کربن در سانتریفوژهایی به کار می رود که اورانیم غنی شده تولید می کنند و می تواند برای ساختن موشک و هواپیماهای نظامی نیز به کارآید.
دادگاه ایالت نیویورک ادعا کرده یکی از این متهمان فردی به نام حمید رضا هاشمی است که گفته می‌شود تابعیت دوگانه ایرانی ـ آمریکایی دارد و از سال ۲۰۰۷ به فرایند صدور غیرقانونی موادی که دارای قابلیت کاربرد نظامی هستند، اشتغال داشته است.
متهم دیگر این پرونده، «پیتر گروماکی» است که تابعیت آمریکایی دارد و ادعا شده اتهامش تدارک صدور حدود ۳ تن فیبر کاربن از آمریکا به بلژیک و سپس چین بوده است.
امیرعباس تمیمی هم نام یک شهروند ایرانی است که طبق ادعای دادگاه نیویورک از سال ۲۰۱۱ به صدور غیرقانونی قطعات هلی‌کوپتر نظامی از آمریکا به ایران اشتغال داشته است.
متهم چهارم، «مرات تاسکیران» است که شهروند ترکیه و فراری است اما تحت تعقیب قضایی است.
تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران با ادعای رفع نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران اعمال شده‌اند که به باور آمریکا در راستای تولید تسلیحات هسته‌ای و به گفته مقامات ایران در راستای حق این کشور برای استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز است.
ایران یکی از کشورهای امضا کننده پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که حق کشورها برای استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را محفوظ می‌دارند.
کد مطلب: 15824
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *