شاید ایران جزو معدود کشورهای جهان باشد که تقریبا بدون ارتباط رسمی با خودروسازان و قطعهسازان جهانی مشغول تولید است. اما چه کسانی این زنجیره تولید را سرپا نگاه داشته اند ؟چگونه هنوز کشور صدها هزار خودرو (فارغ از بحث کیفیت) تولید میکند؟ تامینکنندگان خطوط تولید چه کسانی هستند؟ بیشک یکی از بزرگترین تامینکنندهها شرکت کروز است.
به گزارش
مردم سالاری آنلاین،12هزار نفر در جاده مخصوص کرج و شرکتهای تابعه مشغول فعالیتند و عنوان بزرگترین شرکت تولید قطعات را یدک میکشند. این شرکت از سال ۱۳۶۱ یعنی همزمان با جنگ تحمیلی و اوج فشارهای بینالمللی علیه کشور بهوجود آمد. فعالیت اقتصادی در فضایی که کشور درگیر بحرانهایی مانند جنگ و تعارض گروههای مختلف فکری بود سبب شد که کروزیها در مساله تولید به دانشافزایی و توسعه مهارت روی آورند و نتیجه تلاشها در آن زمان شرکتی شد که امروز میتوان درباره آن و نقشه راهی که در پیش دارد، صحبت کرد.
حضور پررنگ زنان در شرکت کروز قابل توجه است به طوری که 70 درصد شاغلان این شرکت 12هزار نفری زنان هستند که از این میزان 3 هزار نفر سرپرست خانوار هستند که از طرف کمیته امداد معرفی شدهاند.
به طور معمول در شرکتهای قطعهسازی و اغلب فعالیتها و بخشها دقتنظر و ظریفکاری بسیار مورد توجه است از این رو در اغلب کشورهای اروپایی نیز از زنان برای فعالیتهای با دقت بالا استفاده میشود .
کروز فعالیت خود را ابتدا در سال 1360 در خیابان پیروزی تهران و تنها با 4 نفر پرسنل آغاز کرده است، این شرکت در سال 66 و با شروع تحریمها به ساخت قطعات سیستمهای مخابراتی پرداخت و از سال 70، با هدف داخلیسازی قطعات خودروی پیکان به ساخت قطعات خودرو اقدام کرد، روند تولید قطعات خودرو در این شرکت گسترش پیدا کرد و اکنون تعداد پرسنل این شرکت به حدود 12هزار نفر افزایش پیدا کرده و شاهد فعالیت 3 سایت بزرگ تولیدی در این شرکت هستیم. از جمله اقدامات مهم این مجموعه داخلیسازی پژو 206 در سال 91 و تجاریسازی بیش از 68هزار خودروی ناقص ایرانخودرو است.
شرکت کروز از بدو پیدایش خود در سال 1361 تاکنون، استراتژی مشخصی را به عنوان مبنای کار خود در نظر داشته است: تامین قطعات و سیستمهای باکیفیت و مطمئن جهت برآورده کردن نیازهای صنایع کشور، همگام با استفاده از فرصتهای موجود جهت نفوذ به بازارهای صادراتی خارجی به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده قطعات خودروی کشور.
همانند دیگر صنایع کشور، یکی از چالشهای اصلی این روزهای صنعت خودرو، مشکلات ناشی از تحریمهای بینالمللی است که به دلیل وابستگی صنعت خودرو به واردات قطعات و ارز دولتی، تولید را با شوک مواجه کرد و سبب انباشت خودروها در کف کارخانهها شد.
در قدم اول قطعهسازان به دلیل عدم همکاری شرکای خارجی و واردات قطعات به فکر چاره افتادند و تنها راه گذر از این شرایط سخت فعالیت در صنعت خودرو را داخلیسازی قطعات «هایتک» دانستند، شرکت صنایع تولیدی کروز نیز به عنوان پیشتاز در امر داخلیسازی قطعات هایتک این تحریمها را برای خود به یک فرصت تبدیل کرده و در این زمینه نتایج چشمگیری بهدست آورده است.
همچنین با اعمال برخی از تحریمها، صنعت خودروسازی کشور اتفاقات خاصی را پیشروی خود میدید که با دوراندیشی گروه کروز نهتنها اعمال ظالمانه تحریمکنندگان بیاثر شد، بلکه کروز از سال ۹۲ تولید اولین نسل از ECU را آغاز کرد و تا به امروز توانسته به عنوان نخستین شرکت داخلی، ۵ نسل متفاوت از آن را صددرصد بومیسازی کند.
نادر سخا، مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی کروز ضمن تاکید و ابراز امیدواری بر برون رفت از مشکلات پیشروی صنعت قطعهسازی کشور و شرکت تابعه خود، با حمایت کلان دولت و شرکتهای خودروسازدر سال جهش تولید، به اهداف و برنامههای شرکت کروز در سالجاری و موفقیتها و اقدامات موثر این شرکت طی سال گذشته اشاره کرد.
وی درباره برنامههای این شرکت در سالجاری گفت: شرکت کروز متناسب با افزایش تیراژ برنامه خودروسازان، افزایش حداقل تیراژ تامین، با بیش از ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال ۹۸ نسبت به تامین قطعه موردنیاز خطوط تولیدی اقدام خواهد کرد.
برای دستیابی به افزایش ظرفیت خطوط تولید بر اساس اهداف موردنظر شرکت و تامین مواد اولیه و اجزای موردنیاز جهت تولید قطعات، تمهیدات لازم در دستور کار قرار گرفته و در صورت پرداخت مطالبات معوقه این شرکت از سوی خودروسازان، برای پاسخگویی به میزان تقاضای خطوط تولیدی به قطعات موردنیاز، اقدامات لازم با توان هرچه بیشتر صورت خواهد گرفت. وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت کروز در سالجاری برای تولید قطعات جدید برنامهای در دستور کار خود دارد، گفت: آغاز تولید انبوه ACU داخلی، افزایش عمق خودکفایی در کیسههای ایربگ سرنشین و راننده، قطعات ترمز، ecu خودروهای گازسوز و ... را میتوان از جمله برنامههای شرکت در سال جهش تولید دانست.
سخا در پاسخ به این سوال که کروز برای تامین چه قطعاتی از خودروهای جدید مانند شاهین و... برنامه دارد، گفت: توسعه محصول دسته سیم، ecu، قطعات شبکه الکترونیک و برق خودرو از قبیل جلوآمپر، سوئیچ بانک، ست کامل چراغهای جلو و عقب، قطعات تزئینی، مجموعه قطعات ایربگ و غربیلک فرمان، قطعات ترمز و ...برای شاهین، ساینای ۹۹ و خودروهای سال (مثل راناپلاس) ایرانخودرو در دستور کار شرکت در سال جاری قرار دارد که بهطور عمده آماده تولید انبوه هستند.
مدیر ارشد کروز درباره عملکرد سالهای گذشته این شرکت گفت: این شرکت موفق شد در سالی که سال رونق تولید نامگذاری شده بود، میلیونها قطعه به خطوط تولید تزریق کند.کروز در سال گذشته قطعات فراوانی از جمله مجموعه داشبورد و کلیه رودریهای کوییک و ساینا، ACU آریسان، کلیه جلو آمپرهای دارای SBR و رادیوپخشهای دکلس ایرانخودرو و سایپا و... را بومیسازی کرد.
همچنین این شرکت در سال گذشته بیش از 22 میلیون قطعه به خطوط تولید ایرانخودرو، 15میلیون به خطوط تولید سایپا و یک میلیون به خطوط تولید گروه بهمن تزریق کرد تا در کنار رفع تعهدات، با حفظ کیفیت بالا در قطعات خود، سعی بر عرضه خودروی باکیفیتتر به بازار کرد. شرکت صنایع تولیدی کروز با شروع تحریمها و ایجاد محدودیت در تامین قطعات، گامهای موثری در مسیر پویش داخلیسازی برداشته و هنوز این حرکت جهادی ادامهدار است. این اصل سبب داخلیسازی بسیاری از قطعات پیشرفته خودرو، کاهش ارزبری و میزان وابستگی به خارج از کشور شد.
وی در پاسخ به این سوال که کدام قطعات تاکنون از سوی شرکت کروز داخلیسازی شده است، گفت: این شرکت تاکنون توانسته بیش از صدها قطعه از قطعات موردنیاز خطوط تولید خودروسازان که در گذشته از خارج تامین میشد، با عمق ساخت داخل و دانش مهندسان این شرکت بومیسازی کند. برای مثال در سال گذشته توانست قطعات فراوانی از جمله مجموعه داشبورد و کلیه رودریهای کوییک و ساینا، ACU آریسان، کلیه جلوآمپرهای دارای SBR و رادیوپخشهای دک لس ایرانخودرو و سایپا، مجموعه قطعات ایربگ کوییک،ECU نسل جدید برای خانواده محصولات دنا و 207، سوئیچ بانکهای استاندارد 85گانه برای محصولات سایپا و... را به زنجیره بومیسازی محصولات این شرکت اضافه کند.
مدیرعامل کروز از دیگر اقدامات شرکت در سال گذشته گفت: کروز در سال گذشته توانست عملکرد و قیمت شبکه برق و الکترونیک محصولات ایران خودرو را طی پروژه تک نود بهینهسازی کند و همچنین تولید فرمان برقی دناپلاس، مجموعه قطعات دسته سیم و شبکه الکترونیک ساینای سال را توسعه دهد.
این بنگاه اقتصادی با افزایش عمق داخلیسازی قطعاتی مانند دسته سیم، کویل، آینه، چراغ، قطعات پلیمری و .... به نتایج بسیار مطلوبی دست یافت و علاوه بر بومیسازی ACU ایربگ، در دوخت کیسههای آن به خودکفایی رسید.
کروز تامینکننده اصلی نیازهای صنعت خودروسازی کشور است و قطعات این بنگاه اقتصادی در خودروهایی از قبیل پژو 405، 206، رانا، تیبا، برلیانس، کاپرا، ساینا، دانگفنگ و... مورد استفاده قرار میگیرد. این شرکت در سال گذشته بیش از 22 میلیون قطعه به خطوط تولید ایرانخودرو، 15میلیون به خطوط تولید سایپا و یک میلیون به خطوط تولید گروه بهمن تزریق کرد تا در کنار رفع تعهدات، با حفظ کیفیت بالا در قطعات خود، سعی برعرضه خودروی باکیفیتتر به بازار کند.
منبع دنیای اقتصاد