عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که «کرونا عامل اصلی وضعیت بودجه سال ۱۳۹۹ بود»، گفت: هیات رئیسه میتوانست به جای تعطیلی جلسات مجلس برای بررسی بودجه از ورود نمایندگان مبتلا یا مشکوک به کرونا جلوگیری کند.
مصطفی کواکبیان در گفتوگو با ایسنا، در تببین دلیل تصمیم مجلس برای بودجه سال ۱۳۹۹ گفت: عامل اصلی اتفاقات رخداده برای بودجه سال آینده و به دنبال آن استفاده از حکم حکومتی جهت بررسی بودجه طبق اصل ۸۵، کرونا بود و هیچ استدلال و استناد دیگری در این باره وجاهت قانونی ندارد.
وی با یادآوری مخالفت نمایندگان با کلیات بودجه ۹۹ در جلسه علنی ۵ اسفند گفت: بنده هم مخالف کلیات بودجه به دلیل اشکالات اصلی و عدیده آن بودم. مجلس با کلیات مخالفت کرد که طبق روال باید بودجه به دولت برای انجام اصلاحات اساسی ارجاع داده میشد ما میتوانستیم به راحتی بودجه سه دوازدهم را تصویب کنیم و بعد در فرصت مناسبی مجددا وارد بررسی بودجه ۹۹ شویم.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هیچ کدام از این اتفاقات رخ نداد و به جای آن از اصل ۸۵ قانون اساسی برای بررسی بودجه استفاده شد و تمام اختیارات مجلس به کمیسیون تلفیق تفویض شد حال این که در این اصل به صراحت آمده که برای بررسی قوانین به صورت آزمایشی مجلس میتواند اختیاراتش را به یک کمیسیون واگذار کند نه این که موضوع بر سر بودجهای باشد که کلیات آن هم رد شده بود، لذا استفاده از اصل ۸۵ برای بودجه سالیانه از نظر بسیاری از حقوقدانان جنبه قانونی ندارد.
کواکبیان خاطرنشان کرد: با فرض پذیرفتن استناد بررسی بودجه طبق اصل ۸۵ باز هم باید مجلس نشستی برای کسب رای نمایندگان برگزار میکرد که این اتفاق هم رخ نداد به همین دلیل باید با صراحت و شفافیت توضیح داد که علت اصلی وضعیت بودجه ۹۹ مقابله با کرونا بود، چون گفته شده ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل جلسات علنی مجلس را مصلحت نداستند در همین باره نیز اعتقاد ما بر این است که رئیس مجلس و هیات رئیسه ساده ترین راه را برای برون رفت از این مشکل پیدا کرد اما مگر در کشورهای دیگر که با مشکل کرونا مواجه شدند مجلس و پارلمان را تعطیل کردند؟
وی ادامه داد: هیات رئیسه میتوانست برای جلب نظر نمایندگان ولو خلاف آییننامه از طریق ویدئو کنفرانس و ابزار تکنولوژی مصوبه مجلس را به شورای نگهبان ارجاع دهد نه این که مصوبه کمیسیون تلفیق را بفرستد که آن هم مورد تایید مجلس نبود سوال این است چرا هیات رئیسه از ابزار تکنولوژی استفاده نکرد؟
کواکبیان ادامه داد: راه دیگر آن بود که از ورود نمایندگان مبتلا یا مشکوک به کرونا به مجلس جلوگیری میشد البته به لطف الهی بنده علایم ابتلا به کرونا را نداشتم و آزمایش و تست هم ندادم اما به راحتی می توانستند افراد مشکوک را شناسایی کرده و بدون آنها جلسه مجلس را برگزار کنند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع بندی گفت: به جای ساده سازی صورت مسئله باید با استفاده از ابزار قانونی به مصوبات وجاهت حقوقی و قانونی داد وگرنه استفاده از حکم حکومتی ساده ترین راهی است که از آن استفاده شد در نهایت هم رضایت رئیس جمهور و دولت را به دنبال داشت، ای کاش از روشهای دیگر استفاده میکردیم.
کواکبیان در پایان با قدردانی از زحمات مدافعان سلامت گفت: ما از این که به فکر سلامت نمایندگان مجلس هستند قدردانی میکنیم اما ای کاش از ابتدا همین قاطعیت را برای قرنطینه کردن قم و تعطیلی اجتماعات و اماکن مذهبی به کار میبردند.
به گزارش ایسنا بودجه ۹۹ براساس اصل ۸۵ قانون اساسی و طبق اذن مقام معظم ر هبری به شورای نگهبان ارجاع شد یعنی نمایندگان طبق اصل ۸۵ اختیار تصویب بودجه را به کمیسیون تلفیق واگذار کردند.