با تلاش جهادی مجموعه بخشهاي تحقیقاتی، طراحی و فنی ایران خودروو قطعه سازان بخشي از محصولات این خودروساز با استاندارد آلایندگی یورو۵ توليد و عرضه میشود.
مردم سالاری آنلاین- مدیرعامل ایران خودرو در مراسم توليد انبوه محصولات ايران خودرو با استاندارد يورو5 با تاكيد بر اهميت ارتقاي كيفيت سيستمهاي توليدي و توجه به محيطزيست براساس مسئوليتهاي اجتماعي اين خودروساز گفت: برنامه تولید بخشي از محصولات ايرانخودرو با استاندارد آلایندگی یورو۵ زودتر از بازه زمانی تعيين شده از سوی هیات دولت و در سال ۹۸ قابل اجرا است.
فرشاد مقیمی با اشاره به اقدامات گسترده تحقیقاتی و فنی ایران خودرو به منظور تحقق اهداف زیست محیطی و تولید خودروها با سطح استاندارد آلایندگی یورو۵ افزود: ازآذرماه محصول پژو ۲۰۶تيپ دو با استاندارد آلایندگی یورو۵ تولید شده است .
وي خاطرنشان کرد: بیشتر محصولات این خودروساز از جمله خانواده 206، سمند، دنا، رانا، پارس و ۴۰۵ به مرور با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید خواهد شد.
مديرعامل ايران خودرو در ادامه به بيان بخشي از دستاوردهاي ايران خودرو در ماههاي اخير پرداخت و با بيان اين كه صنعت خودرو در نوك پيكان تحريمهاي آمريكا بوده، گفت: اقدامات اصلاحي انجام شده سبب بازگشتن توليد به شرايط مناسب و توليد روزانه بيش از دوهزار دستگاه شد.
مقيمي ادامه داد: توليد خودروي داراي كسري قطعه يكي از معضلاتي بود كه با آن مواجه بوديم و با هماهنگي ايجاد شده در شبكه تامين و توليد توانستيم آن را كنترل كنيم كه طبق هدفگذاري صورت گرفته در بهمن ماه هيچ توليد داراي كسري قطعه نخواهيم داشت.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به دستاورهاي اين خودروساز در مقوله داخلي سازي و خودكفايي توليد اشاره كرد و گفت: در مجموع بيش از 86 قطعه براي داخليسازي هدفگذاري شده كه 23 قطعه از آن به توليد انبوه رسيده و 12 قطعه نيز در مرحله تست يك روز خط است كه به زودي به توليد انبوه خواهد رسيد.
مديرعامل ايران خودرو خودكفايي در بخش مواد اوليه را نيز از ديگر اهداف تعيين شده براي داخلي سازي توليد و استفاده از ظرفيتهاي داخلي براي ايجاد ارزش افزوده بيشتر در اقتصاد كشور عنوان كرد.
مقيمي به اقدامات صورت گرفته براي انطباق محصولات ايران خودرو با استانداردهاي تكليف شده اشاره كرد و گفت: از سال 96 تمامي محصولات به سطح استاندارد يورو4 رسيده اند كه درحال حاضر نيز با توجه به برنامه و سياستهاي كلان كشور به سمت توليد يورو 5 حركت كردهايم.
وي بوميسازي دانش توليد محصول يورو 5 را از دستاوردهاي اخير صنعت خودروي برشمرد و گفت: براي داخليسازي در بخش نرمافزاري و سختافزاري قطعات يورو 5 از توان مهندسان قطعه ساز داخلي بهره بردهايم و مشکلی از نظر تامین قطعات برای تجهیز خودرو به استاندارد مورد نظر نداریم .
مدیرعامل ایرانخودرو با اشاره به فنآوری خاص و حساسیت بالای موتورهای یورو۵ نسبت به کیفيت سوخت خاطرنشان کرد: با ارتقای سطح تکنولوژی تولید خودرو، ضرورري است که سوخت مصرفی این خودروها متناسب با استاندارد یورو۵ در جایگاههای سوختگیری سراسر کشور فراهم باشد.
مقيمي در ادامه ضمن انتقاد از اين كه همواره از خودروساز به عنوان عامل اصلي ايجاد آلايندگي در هواي كلانشهرها نام برده مي شود گفت: سهم خودروهاي سواري در ايجاد آلايندگيهاي تهران 1.4 درصد است كه ايرانخودرو عزم خود را براي ارتقاي محصولات جزم كرده است، در اين ميان ساير بخشها نيز بايد در مسير كاهش آلايندگيها قدم بردارند.
گفتني است، در اين مراسم نخستين خودروي مجهز به استاندارد آلايندگي يورو5 با حضور نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي و معاون رئيس سازمان استاندارد از خط توليد عبور كرد. اين درحالي است براساس مصوبه هیات وزیران برنامه تولیدخودرو با سطح استاندارد آلایندگی یورو ۵ از سال ۹۹ اجباري مي شود .