ناصر رییسیفر در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا تعداد هفت تا ۱۰ کارت سوخت برای هر جایگاه کافی است؟ اظهار کرد: از هفته دوم هر ماه تقاضا برای استفاده از بنزین آزاد به دلیل اتمام ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی افزایش مییابد. اگر یک جایگاه به صورت شبانهروزی با حداقل ۱۰ کارگر کار کند، نیاز به تعداد بیشتری کارت جایگاه وجود دارد.
به گفته وی هر سکوی جایگاه سوخت بین چهار تا هشت نازل دارد که با وجود یک کارت برای هر سکو سوختگیری خودروهای خواهان بنزین آزاد بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول میکشد و این موجب تراکم خودرو در جایگاه و برخورد بین کارگر و مردم میشود.
رییسیفر با اعلام اینکه هر جایگاه عرضه سوخت بهطور متوسط بین ۱۵ تا ۲۰ کارت سوخت نیاز دارد، گفت: ضروری است که در اختیار هر کارگر در یک سکو حداقل دو تا سه کارت قرار گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل کمبود کارت سوخت جایگاهداران پیش از اجرای کاهش اجازه برداشت بنزین ۷۰۰ تومانی بود یا بعد از اجرای این مصوبه اتفاق افتاد؟ تصریح کرد: در ابتدا تعداد کارت کافی در اختیار جایگاهداران قرار داده شده بود، اما بعد از مدتی تعدادی از این کارتها سوزانده شد.
رییس کانون کارفرمایان جایگاههای عرضه سوخت با اظهار اینکه پیش از این با سوختن کارت سوخت جایگاهداران بلافاصله کارت دیگری در اختیار آنها قرار میگرفت، گفت: درحال حاضر صدور کارت جایگاه در مدت زمان طولانیتری انجام میشود. ضمن این که به علت فرسودهشدن کارت و سیستم کارتخوان جایگاهداران، بسیار شاهد خطای کد ۲۵ هستیم این درحالی است که در گذشته کد خطای ۲۵ نادر بود.
رییسیفر همچنین از محدودیت دفعات استفاده از کارت سوخت جایگاهداران نیز گله کرد و توضیح داد: هر کارت جایگاهدار در روز میتواند ۲۵۶ بار مورد استفاده قرار گیرد، این درحالی است که در صورت فروش به موتورسیکلتها و افرادی که به دلیل تمامشدن بنزین خودرویشان با ظرف سوخت خریداری میکنند در نیمهی روز اکثر کارتهای جایگاهداران به علت اتمام ظرفیت استفاده، غیرفعال میشود.
رییس کانون کارفرمایان جایگاههای عرضه سوخت با اشاره به جلسه چند روز پیش جایگاهداران با مدیر سامانه هوشمند سوخت گفت: آقای روحانی معتقد بود مشکلی برای عرضهی بنزین آزاد وجود ندارد و در صورت بروز مشکلی تلاش خواهد شد که آن را حل کنند. این در حالیست که با وجود وعده داده شده از سوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، همچنان با کمبود کارت مواجه هستیم.
این درحالیست که سید ناصر سجادی - قائممقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی- پیش از این در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که آیا با کاهش اجازه برداشت بنزین ۷۰۰ تومانی محدودیتی در عرضه این بنزین توسط کارت سوخت جایگاهداران ایجاد شده است؟ گفته بود: با وجود کاهش اجازه برداشت بنزین ۷۰۰ تومانی هیچ گونه محدودیتی برای استفاده از این بنزین وجود ندارد.
وی با یادآوری اینکه کارت جایگاهدار برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شده است گفت: این درحالی است که بیشتر مردم ترجیح میدهند برای استفاده از بنزین ۷۰۰ تومانی از کارت جایگاهدار استفاده کنند.
قائممقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی به مردم توصیه کرده بود: بهتر است دارندگان خودرو از کارت سوخت خود برای مصرف بنزین ۷۰۰ تومانی استفاده کنند،
وی همچنی با رد این موضوع که تعداد کارتهای در اختیار جایگاهداران کاهش یافته است، گفت: اواخر هر ماه به دلیل کاهش سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی استفاده از بنزین ۷۰۰ تومانی افزایش مییابد به همین دلیل ازدحام در جایگاهها نیز زیاد میشود که این به معنی کمبود کارت جایگاهداران نیست. به اندازه کافی کارت سوخت در اختیار جایگاهداران قرار دارد .
سجادی با اظهار اینکه تعداد کارتهای سوخت در اختیار هر جایگاه بستگی به فروش آن و صلاحدید شرکت پخش آن منطقه دارد، گفت: اگر ۳ هزار جایگاه عرضه بنزین و گازوئیل در کشور وجود داشته باشد، به طور متوسط هر جایگاه دارای ۷ تا ۱۰ کارت سوخت است.
قائممقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در پاسخ به این سوال که اگر کارت جایگاهداران باطل شود در چه مدتی کارت جایگزین آن تحویل داده خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: صدور کارت المثنی برای خودروهای شخصی ۲۰ روز است، اما برای آنکه مردم در جایگاهها دچار سرگردانی نشوند، صدور کارت المثنی برای جایگاهداران در سریعترین زمان ممکن انجام میشود.