ECU یا کامپیوتر ماشین یکی از مهمترین قطعات خودرو است که از آن بهعنوان کنترلکننده الکترونیکی ماشین یا مغز متفکر خودرو یاد میشود. داخلیسازی ECU یکی از مهمترین مأموریتهای صنعت قطعهسازی در کشور است. شرکت کروز، یک شرکت پیشرو در زمینه بومیسازی تولید ECU است. برای این که بدانیم این شرکت در زمینه تولید ECU دست به چه اقداماتی زده است، با حسین انصاری، مدیر گروه قوای محرکه شرکت کروز، گفتوگو کردهایم.
حسین انصاری، مدیر گروه قوای محرکه شرکت کروز، در مورد پیشینه تولید ECU در شرکت کروز به خبرنگار
مردم سالاری آنلاین گفت: شرکت کروز از دوره پیشین
تحریمها و از سال 91، فرآیند داخلی سازی ECU را آغاز کرد و به مطالعه و سرمایهگذاری در این حوزه پرداخت. مشکلاتی که در دوره پیشین تحریمها بوجود آمده بود،
شرکت کروز را به این سمت سوق داد تا برای رفع نیازهای ضروری صنعت خودرو، ECU را داخلیسازی کند.
به گفته حسین انصاری،
شرکت کروز ابتدا توانست نسل ECU بنزین با میکروپروسسور 16 بیتی را داخلیسازی کند و به تولید انبوه برساند و در سال 93، ECU برای خودروهای دوگانهسوز را به تولید انبوه رساند.
مدیر گروه قوای محرکه شرکت کروز در مورد تأمین ECU 32 بیتی گفت: شرکت کروز از سال 95 سرمایهگذاری در این حوزه را شروع کرد و کار داخلیسازی و تولید انبوه این نسل از ECU نیز به انجام رسیده است. در هفت سال گذشته، در کل شرکت کروز نسلهای متعددی از ECU را داخلیسازی کرده است.
حسین انصاری در پاسخ به این سوال که
شرکت کروز ظرفیت چه تعداد ECU در روز را دارد و آیا این شرکت، قابلیت پاسخگویی به تمام نیازهای کشور را دارد، گفت: شرکت کروز توان تولید 3500 ECU در روز را دارد و به راحتی میتواند پاسخگوی تمام نیازهای صنعت خودرو در این حوزه باشد. اگر از تولید داخل حمایت واقعی صورت گیرد و تولید داخلی ECU بر واردات آن ترجیح داده شود، تولید این قطعه مهم در کشور شرایط مناسبی پیدا خواهد کرد.
مدیر گروه قوای محرکه شرکت کروز گفت: سهم بازار
شرکت کروز از تأمین نیاز کشور به ECU خودرو در حال حاضر بین 40 تا 50 درصد است اما کروز ظرفیت این را دارد که تمام نیازهای کشور در این زمینه را رفع کند.