۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۴۰
کشورهای عضو اکو تاکید کرد؛

تامین منافع کشورهای عضو اکو

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار امیدواری کرد: نتایج نشست شورای وزیران و اجلاس سران کشورهای عضو اکو در باکو، به تامین منافع ملت های منطقه و ارتقای جایگاه سازمانی اکو، منجر شود
ˈعلی اکبر صالحیˈ در نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه در بدو ورود به باکو، از برگزاری بیستمین نشست شورای وزیران و دوازدهمین اجلاس سران کشورهای عضو اکو در باکو، از دولت و ملت جمهوری آذربایجان قدردانی کرد.

وی سپس برگزاری دوازدهمین اجلاس سران کشورهای عضو اکو را در باکو مهم ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه طی دو روز گذشته کارشناسان ارشد کشورهای عضو با برگزاری جلسات مستمر در خصوص مسایل مختلف سازمان همکاری های اقتصادی اکو، به اجماع خوبی رسیده اند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: قرار است در بیستمین نشست شورای وزیران کشورهای عضو اکو، تصمیمات کارشناسان ارشد کشورهای عضو، پس از بررسی برای تصویب نهایی به اجلاس سران کشورهای عضو این سازمان ارایه شود.

صالحی با بیان اینکه در اجلاس سران کشورهای عضو اکو در باکو، مسایل مختلف این سازمان مطرح می شود، اظهار داشت: پس از اینکه مسایل مورد نظر اکو در اجلاس سران کشورهای عضو به تصویب رسید، با صدور بیانیه باکو تصمیمات سران در بین کشورهای عضو اکو اجرایی می شود.

یاد آور می شود، ˈعلی اکبر صالحیˈ وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در بیستمین نشست شورای وزیران کشورهای عضو اکو ، بامداد روز دوشنبه وارد باکو شد.

قرار است تحولات دو سال اخیر در دوران ریاست ترکیه بر سازمان همکاری های اقتصادی اکو و اهداف سند چشم انداز این سازمان تا سال ۲۰۱۵ و عملکرد این سازمان منطقه ای در این نشست در باکو مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

علاوه بر برگزاری نشست شورای وزیران اکو در باکو، دوازدهمین نشست سران کشورهای عضو اکو نیز روز ۲۵ مهرماه با حضور روسای جمهور کشورهای عضو در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می شود.

سازمان همکاری های اقتصادی اکو بین کشورهای ترکیه ، ایران و پاکستان در سال ۱۹۸۵ تاسیس شد، سپس جمهوری آذربایجان و کشورهای آسیای میانه از سال ۱۹۹۳ به عضویت این سازمان پذیرفته شدند.

هم اکنون این سازمان دارای ۱۰ عضو است و ترکیه، جمهوری آذربایجان، ایران، پاکستان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان اعضای اکو هستند.

توسعه همکاری های منطقه ای در زمینه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، علمی ، حمل و نقل و ارتباطات در جهت ارتقای سطح زندگی مردم و رفاه عمومی کشورهای عضو ، از اهداف سازمان همکاری های اقتصادی اکو است.
کد مطلب: 10666
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *