۰
پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۵۱
صدها سرباز اوکراينی در عقب‌نشينی بی نظم از «آوديوکا»اسير شدند

ضربه سنگين روسيه به قلب اوکراين

برخي منابع مي‌گويند که «سقوط آوديوکا ممکن است مهمتر از آن چيزي باشد که در ابتدا به نظر مي‌رسيد، چون اوکراين با روحيه ضعيف و استخدام سرباز دست و پنجه نرم مي‌کند.»
ضربه سنگين روسيه به قلب اوکراين
گروه بينالملل - فخريسادات مسچي: برخي منابع مي‌گويند که «سقوط آوديوکا ممکن است مهمتر از آن چيزي باشد که در ابتدا به نظر مي‌رسيد، چون اوکراين با روحيه ضعيف و استخدام سرباز دست و پنجه نرم مي‌کند.»
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،صدها تن از سربازان اوکرايني شايد در جريان عقب نشيني بي نظم از آوديوکا واقع در شرق اين کشور به دست واحدهاي روسي دستگير يا ناپديد شده باشند که اين مساله مي‌تواند ضربه‌اي به روحيه ضعيف نيروهاي اوکرايني وارد کند.
به نوشته روزنامه نيويورک تايمز، تحت کنترل درآمدن آوديوکا توسط روسيه و سقوط اين شهر به عنوان يک «ضرر نمادين» قابل توجه براي سربازان اوکرايني مطرح مي‌شود و اين نشانه‌اي از تاثير شکست کنگره ايالات متحده در تاييد کمک‌هاي نظامي بيشتر به کي‌يف است.
تخمين تعداد سربازان اوکرايني که اسير يا مفقود شده‌اند، متفاوت است و تا زماني که اوکراين خطوط دفاعي جديدي را در خارج از شهر مستحکم نکند، شمارش دقيق ممکن نيست. اما دو سرباز با اطلاع از عقب‌نشيني اوکراين تخمين زدند که به نظر مي‌رسد 850 تا 1000 سرباز اسير شده‌اند يا از آنها خبري نيست. مقامات غربي گفتند که اين تخمين دقيق به نظر مي‌رسد.
مقامات آمريکايي مي‌گويند از دست دادن آوديوکا يک شکست استراتژيک قابل توجه نيست و استدلال مي‌کنند که دستاوردهاي روسيه در شرق اوکراين لزوما منجر به فروپاشي خطوط اوکراين نخواهد شد و بعيد است که مسکو بتواند حمله بزرگ ديگري را پيگيري کند. اما دستگيري صدها سرباز مي‌تواند محاسبات را تغيير دهد. مقام‌هاي آمريکايي در روزهاي اخير گفته‌اند که روحيه سربازان اوکرايني در حال ضعيف شدن است که بيشتر در پي شکست ضد حمله سال گذشته ميلادي و برکناري فرماندهي ارتش است. به دليل همين مشکلات، مقام‌ها مي‌گويند که ارتش اوکراين با مشکل سربازگيري روبرو شده است.
مقامات نظامي اوکراين گفته‌اند که مي‌خواهند تا 500 هزار نفر ديگر را بسيج کنند، اما اين درخواست با مقاومت سياسي روبرو شده و در پارلمان متوقف شده است.
دستگيري صدها سرباز به ويژه آنهايي که تجربه ميدان نبرد دارند، نياز به نيروهاي بيشتر را تشديد و تلاش براي استخدام بيشتر را پيچيده مي‌کند. در نتيجه، تحت کنترل در آمدن آوديوکا شايد بيش از آنچه نخست به نظر مي‌رسيد، مهم باشد.
بدبيني اروپاييها
به نتيجه جنگ اوکراين
از سوي ديگر ، براساس نتايج منتشر شده يک نظرسنجي انجام گرفته در 12 کشور عضو اتحاديه اروپا، کمتر از 10 درصد شرکت‌کنندگان به پيروزي اوکراين در برابر روسيه معتقد بوده و خواستار رويکرد واقع بينانه سياستمداران خود با تمرکز بر صلح شده‌اند. به گزارش روزنامه گاردين، نتايج يک نظرسنجي در برخي کشورهاي اتحاديه اروپا نشان مي‌دهد که اگرچه حمايت از اوکراين در ميان مردم اين بلوک همچنان گسترده است، اما با گذشت نزديک به دوسال از جنگ، فقط کمتر از 10 درصد اروپايي‌ها باور دارند که کي‌يف مي‌تواند مسکو را شکست دهد.
مطابق اين نظرسنجي، بيشتر اروپايي‌ها مانند سال گذشته ديگر اعتقادي به بازپس گيري مناطق اشغالي اوکراين ندارند و از سياستمداران مي‌خواهند که رويکردي «واقع بينانه» با تمرکز بر صلح داشته باشد.
مارک لئونارد از اعضاي شوراي روابط خارجي اروپا (ECFR) که در انجام اين نظرسنجي دخيل بوده، گفت: رهبران اتحاديه اروپا بايد با هدف تداوم حمايت از اوکراين، نحوه گفتمان خود در مورد جنگ را تغيير دهند.اکثر اروپايي‌ها به دنبال ممانعت از پيروزي روسيه هستند، اما در عين حال باور ندارند که کي‌يف بتواند از نظر نظامي پيروز شود.
اين نظرسنجي که در ماه ژانويه و از ميان شهروندان 12 کشور عضو اتحاديه اروپا از جمله فرانسه، آلمان، مجارستان، ايتاليا، هلند، لهستان، اسپانيا و سوئد انجام شد، نشان مي‌دهد که ضدحمله متوقف شده اوکراين، ترس از تغيير سياست ايالات متحده در قبال کي‌يف را بيشتر کرده، ضمن آنکه چشم انداز پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا، بدبيني نسبت به نتيجه جنگ را افزايش داده است.
براساس اين نظرسنجي، از هر 10 اروپايي در 12 کشور مورد بررسي، تنها يک نفر معتقد است که اوکراين در ميدان نبرد پيروز خواهد شد، در حالي که در مقابل 20 درصد معتقد به برنده شدن روسيه هستند.
مطابق نظرسنجي يادشده، همچنين 33 درصد از اروپايي‌ها به گونه‌اي فزاينده‌ نگران تاثير مستقيم جنگ روسيه و اوکراين بر کشور خود هستند.
اما بازگشت احتمالي ترامپ به کاخ سفيد، بدترين خبر از نقطه نظر شرکت کنندگان در اين نظرسنجي تلقي شده، به گونه اي که 56 درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که در صورت انتخاب مجدد ترامپ، نسبت به نتيجه اين جنگ به نفع اوکراين بسيار يا نسبتا نااميد خواهند شد.
در آستانه دومين سالگرد تهاجم روسيه به اوکراين، نتايج اين نظرسنجي حاکي است اروپايي‌ها نه تنها منتظر پيروزي کي‌يف در برابر مسکو، بلکه نسبت به ادامه جنگ هم خوشبين نيستند، هرچند در عين حال بر تعهد اروپايي‌ها براي جلوگيري از پيروزي روسيه تاکيد دارند.
گاردين در ادامه با اشاره به انتخابات پيش‌رو در آمريکا و اتحاديه اروپا، تلاش براي تعريف صلح را يک موضوع مهم ارزيابي کرده و تاکيد دارد که رهبران غربي بايد براساس تغيير نگرش جامعه خود نسبت به نتيجه جنگ جاري صحبت کنند.
کد مطلب: 212076
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *