۰
پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۴۷
‌«دادکان» در گفت‌وگو با «مردم سالاری» تشريح کرد

نگاه سياسی مردم به فوتبال، حاصل عملکرد مديران

مردم ايران مانند بسياري از مردم جهان علاقه وافري به ورزش مفرح فوتبال دارند و از هر پيروزي تيم ملي ايران خوشحال مي‌شوند و براي اولين بار وقتي تيم ملي ايران در ملبورن استراليا با گل خداداد عزيزي راهي جام جهاني فوتبال شد، به خيابان‌ها آمده و به شادي و شعف پرداختند.
نگاه سياسی مردم به فوتبال، حاصل عملکرد مديران
گروه سياسي- مانيا شوبيري: مردم ايران مانند بسياري از مردم جهان علاقه وافري به ورزش مفرح فوتبال دارند و از هر پيروزي تيم ملي ايران خوشحال مي‌شوند و براي اولين بار وقتي تيم ملي ايران در ملبورن استراليا با گل خداداد عزيزي راهي جام جهاني فوتبال شد، به خيابان‌ها آمده و به شادي و شعف پرداختند.
در همان زمان جامعه شناسان اعلام خطر کردند که ملت به شدت غمگين ايران به دنبال هر روزنه اي براي شادي هستند البته اين زماني بود که انتخابات باشکوه دوم خرداد برگزار شده و کشور در دوران جديدي به سر مي‌برد.
فضاي سياسي باز شده و تمامي ارکان کشور حرکتي روبه جلو داشتند و نويد آينده اي بهتر را بعد از گذشته 8 سال از پايان جنگ تحميلي مي‌دادند. بعد از آن بود که مردم ايران به هر بهانه ورزشي و غير ورزشي حتي امضاي برجام به خيابان‌ها آمده و به شادي مي‌پرداختند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در انتخابات سال 92 و 96 نيز تاپاسي از شب بعد براي پيروزي چهره‌اي غيراصولگرا به شادي در خيابان‌ها پرداخته و اميدوار به آينده‌اي روشن بودند.اما در هيجان جام جهاني قطر مردم ايران هيچ علاقه‌اي به ابراز شادي در خيابان‌ها نداشتند وحتي برخي نيز پس از پيروزي انگلستان بر ايران، تيم مقابل را تشويق کردند که نشان از تغيير نگاه مردم به فوتبال از ورزشي به سياسي بود. محمد دادکان، رئيس پيشين فدراسيون فوتبال ايران، در گفت‌وگو با مردم سالاري در پاسخ به اين سوال که چرا نگاه مردم به فوتبال و تيم ملي سياسي شده است و در رويدادهاي بين‌المللي اخير از باخت ملي پوشان خوشحال مي‌شوند، گفت: اين نگاه را مسئولان به وجود آورده‌اند، وقتي در ورزش کشور کارهاي سياسي مي‌کنند و مي‌خواهند مردم مانند خودشان فکر کنند، نتيجه همين مي‌شود.
بزرگترين تيمهاي دنيا
موافق و مخالف دارند
دادکان در ادامه با بيان اينکه اگر در مسابقات جام ملت‌هاي آسيا به تماشاچيان ايران دقت مي‌کرديد متوجه مي‌شديد که اينها تماشاگر فوتبال نيستند، خاطر نشان کرد: اگر ما تماشاگر فوتبال نداشته باشيم، چه اشکالي دارد؟ يا چند نفر در استاديوم بر عليه ما صحبت کنند، چه اتفاقي مي‌افتد؟ مگر بزرگترين تيم‌هاي دنيا موافق و مخالف ندارد؟
وي با تاکيد بر اينکه بايد ببينيم چرا امروز ما به فوتبال وکشتي و ... تماشاگر تحميل مي‌کنيم، افزود: تشويق تيم ملي يک کشور توسط تماشاگران تصنعي کار قشنگي نيست.
چکار کردهايم که ورزش کشور به اينجا رسيده است
دادکان با بيان اينکه فوتبال و ورزش از جامعه جدا نيستند، افزود: اگر در ورزش نداهاي ديگري هست، بدانيد اين بازتابي از جامعه است.
*اگر در ورزش نداهاي ديگري هست، بدانيد اين بازتابي از جامعه است. نبايد انتظار داشته باشيد مردم همان‌ چيزي را بخواهند، که مسئولان مي‌خواهند
نبايد انتظار داشته باشيد مردم همان‌ چيزي را بخواهند که مسئولان ميخواهد.
وي با تاکيد بر اينکه آقاي مسئول شما رفتارتان درجهت خواست مردم نيست، خاطر نشان کرد: ما اول بايد خودمان را اصلاح کنيم و بگويم ما چکار کرده‌ايم که ورزش کشور به اينجا رسيده است، چکار کرده‌ايم که قهرمان‌هاي ملي کشور چون گذشته در ميان مردم ارج و قرب ندارند و محبوب مردم نيستند.
حاميان تيم ملي را فراري داديم
دادکان با اشاره به اينکه ما اين جبهه را درست کرده‌ايم که گروهي از مردم که حامي تيم ملي بودند،  فراري شدند، خاطر نشان کرد: ميايم سکوهاي استاديوم را خراب مي‌کنيم که مردم نيايند. الان که ليگ شروع مي‌شود مي‌خواهيد چکار کنيد؟ دوباره مي‌خواهيد مسئله‌اي درست کنيد که مردم استاديوم نيايند؟
وي افزود: به جاي اين کارها ببينيم عيب ما کجاست آن را مرتفع کنيم، اگر مردم کسي را نمي‌خواهند، نمي‌توان با زور آن مسئول را به آنها تحميل کرد.
دادکان با تاکيد بر اينکه مردم حق دارند، اختيار دارند، نمي‌خواهد؛ خاطر نشان کرد: با زور که نمي‌شود به مردم بگويم بايد به فلان نماينده راي بدهيد. بايد مردم را راغب کنيم که ديگه نگويم چرا گروهي تيم ملي کشورشان را دوست ندارد؛ اين گروه اگر صد نفر هم باشند زياد هستند چه برسد به الان که به ميليون نفر رسيده‌اند.
آنهايي که مردم دوست داشتند را کنار زدهاند
رئيس پيشين فدراسيون فوتبال با بيان اينکه به اين موضوع فکر کنيم که چکار کرده‌ايم که اين اتفاق افتاده است؟ چرا اين دو دستگي ايجاد شده است؟ گفت: آنهايي که مردم دوست داشتند را کنار زده‌اند، آنهايي که مردم دوست ندارند به پست و مقام رسيده‌اند، اشکالي ندارد پست و مقام به آنها هم بدهيد، اما براساس لياقت و شايستگي. دادکان در ادامه اين گفت‌وگو با بيان اينکه مديري که اين روزها يک شبکه تلويزيون را گرفته است، مي‌داند که راه پيشرفت در دروغ و تظاهر است، اظهار داشت: آن مدير مي‌داند دوسال ديگر به شبکه بهتري مي‌رود و از آنجا معاون صداوسيما خواهد شد، پس براي آينده خودش راهکارهاي لازم را ايجاد مي‌کند، او با دروغ برنامه تنظيم مي‌کند، با دروغ چهره‌هاي که مردم دوست دارند کنار ميزند، به دروغ از واژه‌هاي مانند من در خط انقلابم استفاده مي‌کند. در حالي که او فقط به دنبال آينده بهتر براي خودش است.
کارها به خاطر مردم نيست
وي با تاکيد بر اينکه متاسفانه کارها به خاطر مردم نيست، افزود: اگر به خاطر مردم باشد، ميايد يک نظرسنجي مي‌کنند و متوجه مي‌شوند که تنها 10 درصد مردم مخاطب صدا وسيما هستند، پس چرا اين همه هزينه مي‌شود؟ چرا
*اگر استاديوم آزادي بيش از 50 سال پيش ساخته نشده بود، ما امروز مسابقاتمان را کجا بايد برگزار مي‌کرديم؟
انقدر بودجه دريافت مي‌کند؟
دادکان با اشاره به اينکه بايد اين بودجه‌ها را به جوانان بدهند که بتوانند مشکلاتشان را حل کنند، گفت: براي جوانان رفاه ايجاد کنيد، مسکن ايجاد کنيد، اين همه بودجه افزايش مي‌دهيم در جاهاي مختلف کدام درد مردم درمان شده است؟
قطر از ديد جهاني قهرمان است
وي با اشاره به قهرماني قطر قهرمان در جام ملت‌هاي آسيا، گفت: حالا شما فرض کنيد جاي ايران با قطر عوض مي‌شد، 10 روز بعد همه فراموش مي‌کردند، اما قطر حتي اگر قهرمان اين دوره از مسابقات نمي‌شد، باز هم قهرمان واقعي بود؛ قطر از ديد جهاني قهرمان است.
دادکان افزود: کشوري که با 2 ميليون جمعيت تسهيلاتي به وجود مي‌آورد که قادر به برگزاري جام جهاني است و مسابقات بين‌المللي را ميزباني مي‌کند، قهرمان است، بهتر بگويم قهرمان کشوري است که به ملت خود احترام مي‌گذارد.
اگر استاديوم آزادي ساخته نشده بود امروز چه کار ميکرديم؟
رئيس پيشين فدراسيون فوتبال با اشاره به اينکه اگر استاديوم آزادي بيش از 50 سال پيش ساخته نشده بود، ما امروز مسابقاتمان را کجا بايد برگزار مي‌کرديم؟ گفت: ما در سال‌هاي گذشته چه کار کرديم؟ بيايد چيزهاي که ساخته‌ايم را به مردم نشان بدهيم؛ ما تنها خودمان را ساخته‌ايم!  وي با تاکيد بر اينکه آمال و آرزوهاي جوانان را از بين برده‌ايم، گفت: يک جوان دنبال حداقل‌هاست، شغل، مسکن، ازدواج، اينها را هم شرع مي‌گويد هم عرف. کدام را برايشان فراهم کرده‌ايم؟
دادکان با اشاره به اينکه نبايد کشور را دوقطبي کرد تا بر مردم حکومت کنيم، خاطر نشان کرد: ما با اين حجم از سرمايه طبيعي بايد کشور اول دنيا باشيم. بيايد به مردم بگوييد در اين سال‌ها چکار کرده‌ايد. در زمينه اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي کشور ما براي آينده خود چه نگاهي دارد؟ تنها نفت مي‌فروشيم و خرج مي‌کنيم.
کسي هست بگويد پول نفت ما
کجا ميرود؟
وي در ادامه با بيان اينکه يکي از مسئولان ما چندي پيش گفته بود مردم کشورهاي عربي از حاکمان خود بپرسند پول‌هاي نفت کجا مي‌رود؟ افزود: کسي هست بگويد پول نفت ما کجا مي‌رود؟ ما نه تنها چيزي براي جوانان مهيا نکرده‌ايم، و براساس سخنان حضرت علي وقتي فقر از دري وارد شد ايمان از در ديگر خارج مي‌شود.
دادکان خاطر نشان کرد: قبل از انقلاب مي‌خواستند اعتقادات مردم را از بين ببرند که موفق نشدند، ما انقلاب کرديم که بگويم مي‌خواهيم جنبه‌هاي ديني را در اجتماع افزايش دهيم. ولي متاسفانه اعمال و رفتارمان با گفتارمان و کردارهايمان يکي نبود.
مديران با دانش را
خانه نشين کردهايم
دادکان
*ما مديران با دانش را خانه نشين کرده‌ايم؛ مديري که کار بلد باشد به تعداد انگشتان دست هم نيست، ساير مديران به دنبال فراهم کردن موقعيت براي خودشان هستند
در ادامه با تاکيد بر اينکه دليل عقب ماندگي ما و پيشرفت قطر فقط در مديران است، افزود: قطري‌ها پول و ثروت داشتند، اما فکر براي پيشرفت نداشتند، رفتند از مديران و فکرهاي ديگر استفاده کردند، در نهايت هم پيشرفت کردند. امکاناتي که ايجاد کردند، رابطه اي که با دنيا برقرار کردند، به دنيا فهماندند که پول ثروت داريم و از فکر شما استفاده مي‌کنيم.
وي با بيان اينکه ما مديران با دانش را خانه نشين کرده‌ايم، گفت: مديري که کار بلد باشد به تعداد انگشتان دست هم نيست، ساير مديران به دنبال فراهم کردن موقعيت براي خودشان هستند. رئيس سابق فدراسيون فوتبال با تاکيد بر اينکه در شرايط موجود تحريم‌ها هم تاثير داشته است، ولي بخش مهم آن از بي‌لياقتي مديران است، خاطر نشان کرد: در همه دنيا شهرداران هستند که امکانات ورزشي را فراهم مي‌کنند، در کشور ما شهرداري‌ها به دنبال ساخت خود هستند.
راه پيشرفت در دروغ و فساد است
دادکان افزود: شما ببينيد هر کسي مسئوليتي دارد، به مسئوليتشان عمل مي‌کنند؟ راه پيشرفت در اين سيستم را فهميده‌اند که اگر دروغ بگويي و فساد کني پيشرفت مي‌کني.
رئيس سابق فدراسيون فوتبال با اشاره به اينکه اگر مي‌خواهيم فوتبال بهتري داشته باشيم بايد يک سال مسابقات ليگ را تعطيل ‌مي‌کنم، خاطر نشان کرد: بايد در اين يکسال زيرساخت‌ها را درست کنيم و بعد از اينکه زير ساخت‌ها درست شد، مسابقات ليگ را بر اساس ضوابط برگزار کنيم.
دادکان افزود: ببينيد تيم‌ها چه پول‌هاي مي‌دهد. به جرات مي‌گويم، مسئولي که حواله ماشين 50 تا 60 ميلياردي مي‌دهد، اگر بگويي 1 ريال از جيب خودت بده، نمي‌دهد! مال اين مردم است، مردم که در روزها نزديک به عيد دستشان خالي است و هيچکاري نمي‌توانند بکنند.
وي با تاکيد بر اينکه زندگي شخصي مردم نمي‌چرخد، گفت: شما نگاه کنيد بازنشسته‌ها همچنان در خيابان کار مي‌کنند، کدام مسئول در خيابان به دنبال گذران زندگي است؟ همه با حقوق بالا و پست مقام و خانه سازماني در حال زندگي هستند و به فکر مردم نيستند.
واگذاري استقلال و پرسپوليس
براي سرگرمي است
وي در پايان به موضوع واگذاري استقلال و پرسپوليس پرداخت و گفت: اين موضوع تنها در حد يک سرگرمي است، حتي کساني که آمدند بحث ده درصدي سهام را گذاشتند، اينها به دنبال واگذار کردن سهام نبودند، بلکه آمده بودند که سيصد، چهارصد ميليارد تومان پول از مردم بگيرند و به باشگاه‌ها بدهند تا اين دو تيم پابرجا بمانند.
چه کسي در 20 سال اخير از مديران اين دو باشگاه پرسيد که چکار کرده اند؟ بپرسد پول‌ها کجاست؟ همه پول‌ها را خوردند و بردند! 
کد مطلب: 212075
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *