۸
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۵

خالکوبی، جرمی بدون مجازات

چندی پیش، رییس اتحادیه آرایشگران مردانه مصطفی گواهی تاکید کرد «ارائه خدماتی همچون سولاریوم، خالکوبی، برداشتن ابرو یا استفاده از مدل‌های شیطان‌پرستی در آرایشگاه‌های مردانه تخلف بوده و در صورت بروز این تخلفات، واحد مربوطه پلمب خواهد شد».
خالکوبی، جرمی بدون مجازات
چندی پیش، رییس اتحادیه آرایشگران مردانه مصطفی گواهی تاکید کرد «ارائه خدماتی همچون سولاریوم، خالکوبی، برداشتن ابرو یا استفاده از مدل‌های شیطان‌پرستی در آرایشگاه‌های مردانه تخلف بوده و در صورت بروز این تخلفات، واحد مربوطه پلمب خواهد شد».
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، از قدیم خالکوبی بین مردان و زنان رواج داشت؛ بین مردان نمادی از قدر ت محسوب می شد یا گاهی ارازل و اوباش نقوشی عجیب و غریب از گرگ و شیر و خجر و چاقو بر روی اعضای بدن خود نقش می زدند؛ اما زنان از گذشته تا به امروز از خالکوبی استفاده می کردند.

در یک عملیات ضربتی پلیس که تعدادی از مجرمان به اتهام سرقت دستگیر شده بودند، عده ای به دلیل خالکوبی پر رنگ تر از بقیه مجرمان بودند؛ در کنار اتهام سرقت برچسب ازال و اوباش بر آنها زدند به دلیل خالکوبی که در قسمت های از بدن خود داشتند. در این میان برخی از رفتارها خواستار نشان دادن میان خالکوبی و جرم هستند.

در مورد اینکه قانونی وجود دارد که نشان دهد خالکوبی جرم است یا یک رفتارغیر اخلاقی؛ دکتر مجید ابهری آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی. به "مردم سالاری" گفت: در بسیاری از موارد قانون صریح و روشنی وجود ندارد؛ اما در کنار قانون فرآیندی به عنوان عرف و اخلاق اجتماعی وجود دارد که از قانون محکم تر است. در مورد خالکوبی از نظر دینی زیان وارد کردن به بدن دارای مجازات و دیه است. کسی که بدن خود را زخمی می کند کار خلاف شرع انجام می دهد؛ از نظر عرف از آنجایی که خالکوبی از دیر باز در مورد افرادی است که زندان رفته اند و مجازات کشیده اند نگاه جامعه به این افراد هنوز نگاه تنبیهی است؛ چرا که تا به حال سابقه نداشت شخصیت فرهیخته فرهنگی و اجتماعی این عمل را انجام دهد.

دکتر ابهری با اشاره به اینکه خالکوبی دو صورت دستی و تتو انجام می شود، افزود: خالکوبی دستی شامل شعار، شعر و تصاویری شامل حیوانات و اشیاء به صورت سنتی حک می شود. اما خالکوبی به صورت تتو یا مدرن به شکل رنگی، سیاه و سفید با تصاویر پیچیده و مختلف است که بانوان در حال حاضر این عمل را برای زیبایی و مد انجام می دهند، متاسفانه برخی از هنرمندان و ورزشکاران تمام بدن خود را اینگونه خالکوبی می کنند و الگوی منفی برای جامعه هستند مانند دیوید بکهام، ناتا شا کانی، مارکوس روخو و....

این جامعه شناس در پاسخ به این سوال "مردم سالاری" که عده ای از مجرمان به دلیل حک شدن نقوش خالکوبی مجرم تر از دیگر متهمین در یک اتهام برابر متهم تر هستند و پر رنگ تر از دیگر مجرمین نشان داده می شوند عنوان کرد: حتی اگر این افراد جرم سنگینی مرتکب نشده باشند و خالکوبی آنها برای مد و زیبایی باشد، نگاه جامعه به این افراد به عنوان افرادی مجرم است.

دکتر ابهری در مورد این موضوع که آیا نشان دادن نقوش خالکوبی توسط مامورین انتظامی تاثیری در کاهش خالکوبی دارد یا نه اظهار کرد: متاسفانه در جامعه فعلی کسانی که این کار را انجام می دهند و آن را در معرض دید قرار می دهند؛ این مسئله را تبلیغ می کنند و با این حرکت زشتی کار را کم نمی کنند بلکه باعث افزایش و تشدید آن هم می شوند .

دکتر ابهری در پایان عنوان کرد: از نظر روانشناسی و علوم رفتاری، افرادی که این حرکت را انجام می دهند دارای سندروم دیده شدن و خودنمایی هستند و از نگاه دیگران لذت می برند. آگاهی، اطلاع رسانی و شفاف سازی از عوارض فرهنگی، اجتماعی و مشکلات پزشکی و جسمی می تواند این رفتار را کاهش دهد. بیش از 60 درصد از افراد بعد از انجام خالکوبی پشیمان شده و از آنجا که رفتار منفی جامعه نسبت به خود را مشاهده می کنند درصدد محو این آثار بر می آیند.

از بین بردن خالکوبی اگرچه محال است و غیر ممکن، هزینه مالی زیاد و عوارض جانبی فراوان به همراه دارد. بهتر است با اطلاع رسانی به افراد علاقمند از عواقب کار را گوشزده کنیم و قبل از انجام کار آنها را فکر وادار کنیم.

هنگامیکه صحبت از پدیده به میان می آید، منظور اتفاقی است که تا پیش از این رخ نداده باشد. خالکوبی پدیده نیست. رفتاری است که در گذر زمان شکل و نوعش تغییر کرده و امروزه در میان افراد مشهور و سلبریتی ها به طور فزاینده ای قابل مشاهده است. کسانیکه مورد توجه عموم مردم و البته نوجوانان و جوانان هستند. مسلما به عنوان مجرم نیز شناخته نشده اند اما دست کم عده زیادی از آنها خاکوبی را تجربه کرده اند. این در ادامه دیده شدن و مورد توجه بودن جای دارد و مردم عادی نیز چون رویای جلب توجه از سوی دیگر افراد جامعه را در سر می پرورانند، به چنین کاری روی می آورند که البته گستره استفاده از این نوع جلب توجه از مجرمان سابقه دار، تا هنرپیشه ها و خوانندگان و ورزشکاران و امروزه مردم عادی کشیده شده است.
محبوبه اشرفی پیمان
کد مطلب: 71408
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *