۱
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۲
سکانس نهایی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

سیمرغ های جشنواره پرحاشیه به خانه رسیدند

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، پنجشنبه شب در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد تا جشنواره ای که آن را می توان از پرحاشیه ترین جشنواره های فیلم فجر دانست، به سکانس نهایی برسد.
عکس : پایگاه خبری فریادگر
عکس : پایگاه خبری فریادگر
مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، پنجشنبه شب در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد تا جشنواره ای که آن را می توان از پرحاشیه ترین جشنواره های فیلم فجر دانست، به سکانس نهایی برسد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، حواشی این جشنواره پیش از شروع، با کنار گذاشتن فیلم کاناپه ساخته کیانوش عیاری که برای بازیگران اصلی فیلم، کلاه گیس طراحی کرده بود آغاز شد و در جشنواره با اختلافات شدید و دامنه دار تهیه کننده و کارگردان فیلم قاتل اهلی – منصور لشکری قوچانی و مسعود کیمیایی – و صف بندی بازیگران فیلم در مقابل یکی از آن دو ادامه یافت. اما پرحاشیه ترین بخش جشنواره امسال، داوری های آن بود که پس از معرفی کاندیداها در دوشنبه شب گذشته، انتقادهای فراوانی به آن وارد شد و صدا و سیما و برنامه سینمایی هفت نیز در مسیر حمایت از انتقادات پیش رفت تا این حواشی تا مراسم اختتامیه هم ادامه داشته باشد؛ هرچند سرانجام در مراسمی آبرومند، سیمرغ ها به برگزیدگانی رسید که در شایستگی اغلب آنها تردیدی نبود.
مراسم اختتامیه تنها با چند دقیقه تاخیر در ساعت 19 و 10 دقیقه پنجشنبه شب آغاز شد. مراسمی که دکور گرم و زیبا با المان‌های خانه‌های سنتی و گلدان‌های شمعدانی به سبک فیلم‌های علی حاتمی، میهمانان محبوب و اجرای خوب و بدون حاشیه احسان کرمی، آن را به مراسمی خوب بدل کرد و عدم سخنرانی مسوولان – به جز دبیر جشنواره – ریتم مراسم را به ریتمی تند تبدیل کرد تا بر خلاف برخی فیلمهای خسته کننده جشنواره، شاهد مراسمی خوب و بدون وقت تلف شدن باشیم تا پس از 150 دقیقه، همه سیمرغ های جشنواره، صاحبان خود را بشناسند و به خانه خود برسند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت تدبیر و امید را می توان محبوب ترین میهمان مراسم اختتامیه دانست که حاضران در مراسم، بارها او را تشویق کردند و حتی به دعوت مجری مراسم، اسامی برندگان یک بخش را نیز او پشت تریبون خواند. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مجری برنامه او را فیلم بین حرفه ای توصیف کرد و صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر وزرای کابینه بودند که در مراسم حضور داشتند. حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهور، معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست و شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان، دیگر چهره های دولتی حاضر در مراسم بودند.
مراسم با پخش تصاویر آن دسته از اهالی سینما که طی یک سال گذشته از دنیا رفته اند آغاز شد و حاضران یاد آنها را گرامی داشتند. سپس دبیر جشنواره سخنرانی کرد که در بخشی از آن به انتقادها از داوری ها هم اشاره شده بود.
محمد حیدری گفت: خوشحال هستیم که در سینمای ایران دعوا بر انتخاب و داوری است. اینجا جدل فرهنگی است، برخلاف دنیا که جدل سیاسی دارند. چقدر خوشحالیم در فضای آرام و به دور از ناامنی‌ها در دنیای امروز زندگی می‌کنیم که فرصت جدل‌های فرهنگی را داریم و این ذات انقلاب ماست.
او ادامه داد: خوشحالیم بدانیم که در چه شرایطی زندگی می‌کنیم. دغدغه‌های امنیتی، دشواری‌های اقتصادی و اجتماعی کشور را باور داریم و باورمان است که سینمای ایران به این مضامین توجه دارد، گیرم به خطا و افراط اما نشانه‌های ما امید است.
دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در بخش دیگری از سخنانش گفت: بیاییم در کنار عزیزانمان تلاش بیشتر کنیم. سینمای ایران دست مردم را می‌فشارد و بر آن بوسه می‌زند، برای ما خادمان سینمای فرهنگ افتخاری است که اهل سینما در جستجوی فرهنگ هستند، سینمای ایران پلی برای فاصله‌ها و مرهمی برای زخم‌ها می‌شود. هنرمندان سینمای ایران بوسه می‌شوند و بر زخمها مرهم. افتخار ماست که در خدمت سینمای ایران هستیم.
حیدری گفت: سینمای ایران مستقل‌ترین و با شکوه‌ترین پدیده بعد از انقلاب است. سرمایه و همه دستاوردهایش از آن خودش است. حرمت سینمای ایران را پاس بدارید. بیایید مهربان‌تر باشیم،‌ به یکدیگر افتخار کنیم که تولید آرمان‌هایمان برای مردم ایران عزیز است. توفیق بر قلب مردم رفتن سرمایه بزرگی است و باید این سرمایه را پاس بداریم.
در ادامه کلیپی از روند جشنواره پخش شد که بخشی از سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی در مراسم افتتاحیه هم در آن گنجانده شده بود تا عدم سخنرانی آنها در مراسم اختتامیه به نوعی جبرن شود!
در ادامه کلیپی از موسیقی فیلم رگ خواب ساخته حمید نعمت الله که همایون شجریان خواننده و سهراب پورناظری خواننده آن بود به نمایش درآمد که تصاویری از فیلمهای جشنواره در آن گنجانده شده بود. پس از پایان نمایش کلیپ، مجری برنامه با توصیف محمدرضا شجریان به عنوان فخر هنر ایران، برای او آرزوی سلامتی کرد که با تشویق حضار همراه شد. البته پخش این کلیپ هم به حاشیه های جشنواره افود چرا که همان شب پس از مراسم اختتامیه، سهراب پورناظری از پخش این موسیقی بدون اجازه انتقاد کرد و سپس در صفحه اینستاگرام خود متنی را نوشت که به شائبه داوری ها دوباره دامن زد:
"امشب آگاه شدم که در اختتامیه جشنواره فیلم فجر کلیپی بر روی آهنگ متن فیلم "رگ خواب" بااجرای "همایون شجریان" و آهنگسازی بنده که با استقبال بسیار مخاطبین مواجه شده بود ساخته شده بدون حتی خبر یا اجازه ما،این موضوع من رو برآن داشت تا شرحی از آنچه بر موسیقی رگ خواب در جریان داوری ها گذشت با شما درمیان بگذارم اتفاقی که تا قبل از این سوء استفاده دلیلی به بیان آن نمی دیدم. ماجرا از این قرار است؛نامزد های جشنواره فیلم که اعلام شدند با جناب نبوی(داور جشنواره)تماس گرفتم جویا بشم ضعف کار رو در کجا دیدن که جزو انتخاباشون نبود که جواب دادن کجایی سهراب؟ دیروز در جمع داور ها ١٠ بار با شما(شماره قبلی بنده)تماس گرفتیم، کار شما نظر داور ها رو جلب کرده بود ولی چون در تیتراژ پایان نوشته شده بود گروه آهنگسازی ما گیج شدیم که کی آهنگساز اصلی هست ؟که من پرسیدم مگه اسم من رو در تیتراژ اول و آخر به عنوان آهنگساز ندیدین؟ مگر اسم کار گردان ،فیلم بردار و... در تیتراژ ابتدایی هر فیلم نیست و در انتها نام گروه های کار گردانی و... که با سکوت ایشون وگفتن اینکه دیگه گذشته و شما آرتیست هستین بهتره بگذرین مواجه شدم تا امروز هم دلیلی ندیدم که بازگو کنم چون قطعا شان گروه ما از کارگردان و خواننده تا همه عوامل با این جوایز و... هم سطح نیست اما با دیدن سوء استفاده بدون اجازه از کارم در اختتامیه بهتر بود که با شما در میان بگذارم!"
بعد از سخنرانی های دبیر جشنواره فیلم فجر مجری برنامه اعلام کرد، از سال بعد سیمرغ فیلم کوتاه به جشنواره فجر باز خواهد گشت. اما امسال در شرایط ویژه سیمرغ نمادین به برگزیده اهدا می‌شود.
سپس امیر توده روستا و حجت الله ایوبی برای اهدای سیمرغ نمادین به صحنه آمدند و کاوه مظاهری برای فیلم «رتوش» سیمرغ نمادین بخش کوتاه فیلم فجر را دریافت کرد.
همچنین احسان کرمی مجری برنامه پیش از اعلام برگزیده فیلم کوتاه بیان کرد: خدا گواه است که من اسامی هیچ کدام از برگزیدگان را نمی‌دانم و از اطلاعات داخل پاکت‌ها خبر ندارم. او که در ابتدا به اشتباه برگزیده فیلم مستند را اعلام کرد، گفت: این نیز گواه آن است که من از اطلاعات داخل کارت‌ها خبر ندارم.
بدین ترتیب بهترین‌های بخش مستند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به شرح زیر معرفی شدند:
سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند با تقدیر از مستند «از صفر تا سکو» تعلق گرفت به «متهمین دایره بیستم» به کارگردانی حسام اسلامی
دیگر نامزدهای بهترین فیلم مستند؛ آهستگی (یاسر خیر)،بزم رزم (مهدی همایونفر)،صفر تا سکو (مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاسمی) و آوانتاژ (آبان عسگری و محمد کارت) بودند.
سیمرغ بهترین کارگردانی مستند به یاسر خیر کارکردان مستند «آهستگی» رسید. دیگر نامزدهای این بخش آرش لاهوتی (آبی کم رنگ)،حسام اسلامی (متهمین دایره بیستم)،سحر مصیبی (صفرتا سکو)،محمد کارت (آوانتاژ).
سیمرغ بهترین دستاورد فنی هم تعلق گرفت به سید وحید حسینی برای پژوهش فیلم «بزم رزم» رسید. سید وحید حسینی در سخنانی پس از دریافت جایزه‌اش خطاب به اهالی سینما گفت: امسال روی سخنم با شما سینماگران است،که نیامدید فیلم‌های ما را ببینید و سالن‌های ما خالی رفت. در حالیکه باید از ما حمایت کنید. او با اشاره به موضوع مستندش که درباره‌ی موسیقی و سرودهای انقلابی است، برای محمدرضا شجریان آرزوی سلامتی کرد.
دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از: سید محمدرضا هاشمیان برای پژوهش «رئیس الوزراء»، همیلا موید برای تدوین «صفر تا سکو»،امین ابوالصدق برای صداگذاری «صفر تا سکو»؛مرتضی پایه شناس برای تدوین «کویرس وطن کوچک من»؛ بهروز بادروج برای فیلمبرداری «آهستگی».
در ادامه این مراسم کلیپی از برخی نامزدها پخش شد که درباره جایزه سیمرغ و اهمیت آن و خاطرات، آرزوهای خود صحبت می‌کردند. این کلیپ مقدمه بخش اهدای سیمرغ‌های مسابقه‌ی سینمای ایران بود.
اهدای جوایز هم به برگزیدگان با حواشی همراه بود.
هومن بهمنش که جایزه بهترین فیلمبرداری را برای فیلم تابستان داغ دریافت کرد، روی سن گفت : من مجری طرح این فیلم هم بودم و آقای نوروزبیگی اجازه دادند در کارشان دخالت کنم. او ادامه داد: به اشنباه در 13 رشته گویا کاندیدا شده‌ایم. من از داوران عذرخواهی می‌کنم که بابت فیلم ما توهین شنیدید و در تلویزیون و از سوی آن نسلی که من از آنها کار یاد گرفتم به شما توهین شد. معذرت می‌خواهم، فیلم ما را دوست داشتید. بهمنش گفت: نه ادم انقلابی هستم و نه دوست دارم از این حرف‌ها بزنم اما ممنونم از کسانی که بدون یک ریال از بیت‌المال در ساخت این فیلم کمک کردند. کام من سه، چهار روز است که تلخ شده فقط بخاطر اینکه 13 کاندیدا داشتیم و پارسال که شادمانفر جایزه را گرفت، خوشحال‌تر بودم.
نوید محمدزاده هم بعد از اینکه جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد، گفت: پارسال حرف نزدم اما امسال حرف می زنم. خیلی خوشحالم و این سومین جایزه‌ای است که از جشنواره میگیرم، اگر از آن پشت فیلم «عصبانی نیستم» را دربیاورند، جایزه آن را هم می‌گیرم. او ادامه داد: بعد از اعلام اسامی کاندیدا یکسری اسامی را منتشر کردند. این کارها زشت است. مادرم همیشه مطمئن است که من جایزه می‌گیرم اما امروز با من تماس گرفت و گفت، ایراد ندارد که جایزه نمی‌گیری ان شاالله فیلم‌تان اول می‌شود. وی با اشاره به هیات داوران بیان کرد: عقبه سینما اینجا هستند، به آنها احترام بگذارید. ممنون به خاطر جایزه. کمترین کار برای جلیلوند (کارگردان فیلمش) که انسان‌های خوب هستند، همین است. امیر آقایی من با تو رفاقت کردم. حالا حالا ها دوست دارم بالا بیایم. این جایزه مهم است و دیوار این خانه از طلاست.
محسن تنابنده هم پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر مرد جشنواره گفت: آخیش، سیمرغ جوجه داد. او پیش از آنکه به روی سن بیاید،ظریف را در آغوش گرفت.
لیلا حاتمی هم پس از دریافت سیمرغ مشترک بهترین بازیگر زن با مریلا زارعی در سخنان کوتاهی گفت: خیلی ممنونم و خوشحالم از این جایزه.
مریلا زارعی هم گفت:اعتراف می‌کنم یکی از مهیج‌ترین جشنواره‌های بود که تجربه کردم. خوشحالم که کنار لیلای عزیز و هدیه (تهرانی) که جایش خالی است نامزد بودم. عزیزانی امشب سیمرغ گرفتند که خوشحال شدم. حرف‌هایی هست که نوید (محمدزاده) زد و به همان‌ها رجوع کنید. او در عین حال از پوران درخشنده کارگردان «زیر سقف دودی» و هیات داوران تشکر کرد و گفت: مفتخرم که سومین سیمرغ را در جشنواره‌ای گرفتم که پوسترش مزین به تصویر شاعر سینمای ایران است و کنار یادگار او (لیلا حاتمی) ایستاده‌ام.
احسان کرمی مجری مراسم، هنگام حضور لیلا حاتمی و مریلا زارعی در سخنانی گفت: دوربین‌های تلویزیونی اکستریم شات بگیرند و این گفته را وقتی لیلا حاتمی خواست صحبت کند تکرار کرد اما هنگام صحبت زارعی که موهایش پوشیده بود گفت حالا می‌توانید مدیوم شات بگیرید. هر چند لیلا حاتمی هنگام پایین رفتن از سن برای لحظه‌ای روسری‌ از سرش افتاد که کرمی به شوخی گفت، چه باد بی موقعی در سالن آمده است!
جایزه ویژه هیات داوران جشنواره نیز به علیرضا داودنژاد کارگردان فیلم «فراری» رسید که وی در سخنانی که در تلویزیون پخش نشد گفت:اینجا سوالی وجود دارد که چرا رسانه ملی درباره جشنواره و شور و حالی که جوان‌ها دارند به جای حمایت، جو را متشنج می‌کند؟! این سوال، یک جواب ساده دارد. وقتی رسانه ملی فیلم‌های ما را نمی‌خرد و غرق در فیلمهای هالیوودی است، چطور انتظار دارید که از ما حمایت کند؟! اگر حمایت کند، می‌گویند پس چرا فیلمهایشان را پخش نمی‌کند؟! این را در این شرایط طبیعی بدانید که همین رسانه ملی اگر برنامه‌ای بگذارد، باید توهین و سرکوب سینمای ایران باشد اما امیدوارم این موضع خصمانه به پایان برسد.
وحید جلیلوند نیز که سیمرغ بهترین کارگردانی را برای فیلم بدون تاریخ ،بدون امضاء گرفته بود در سخنانی که آن هم از تلویزیون پخش نشد گفت: من هم مثل سایر رفقایم حرف‌های داشتم. او ادامه داد: رسانه میلی، هفت، افخمی، فراستی تمام تلاش‌ خود را کردید که ما با هم قهر کنیم! ولی من، مهدویان و ایرج‌زاد (کارگردانان دو فیلم ماجرای نیمروز و تابستان داغ) را دوست دارم.برای درخشنده تا کمر خم می‌شوم. رامبد عاشقتم. ما همه همدیگر را دوست داریم.
برای اهدای دو جایزه‌ی آخر جشنواره‌ی فیلم فجر؛ ظریف، فریدون، ربیعی، ایوبی و معصومه ابتکار که محمد حیدری دبیر جشنواره‌ هم آنها را همراهی می‌کرد، در روی سن حاضر شدند.
احسان کرمی مجری برنامه بدون هماهنگی خاصی از محمد جواد ظریف خواست تا برگزیده این بخش را بخواند و سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به محمود رضوی تهیه‌کننده فیلم «ماجرای نیمروز» اهدا شد. سپس از منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما دعوت شد تا جایزه سیمرغ مردمی را اعلام کند.
منوچهر شاهسواری هم پیش از اعلام اسامی گفت: دو نکته را می‌خواستم مطرح کنم اما شوق و ذوق آنچه نوید محمدزاده، هومن بهمنش و دوستان دیگر گفتند موجب شد چیزی نگویم. به یاد داشته باشید جلوه ادب و هنر از سوی نسل جوان ستودنی است.
او ادامه داد: از همه بزرگترها که برخی دوستان یاد کردند، بخواهید اسپند دود کنند تا چشم بد از سینمای ایران دور باشد. امشب باید برای همه دوستان آرزوی چشم بد دور داشته باشیم.
مدیرعامل خانه سینما در بخش دیگری از سخنانش گفت: تا 6 صبح جمع بندی ارای مردمی ادامه داشت و آخرین صندوق ساعت یک نیمه شب به ستاد آورده شد. ما باید به سه فیلم جایزه دهیم که دو فیلم شایسته تقدیر و یک فیلم شایسته دریافت سیمرغ از نگاه تماشاگران است.
شاهسواری گفت: یقین بدانید دوستان امانت‌دار رای مردمی بودیم و در این انتخابات انواع تهمت‌ها را شنیدیم و هیچ نگفتیم! چون فکر می‌کنیم آن جایی که باید عمل کنیم کار خودمان را انجام دادیم. او در پایان گفت: هر کدام از دوستان سینما بخواهد به طور محرمانه آرا را برای تحلیل تقدیم آنها می‌کنیم.
دو فیلم «خوب،بد،جلف» و «آباجان» در بخش مردمی فیلم فجر تقدیر شدند و سیمرغ این بخش به «ماجرای نیمروز» به تهیه‌کنندگی محمود رضوی تعلق گرفت. محسن چگینی و عبدالله اسکندری برای «خوب،بد جلف» دعوت شدند که چگینی در مراسم نبود. اسکندری هم در سخنانی گفت:آرزو می‌کنم،سینمای ما روز به روز پیروزتر باشد.
هاتف علیمردانی نیز بعد از دریافت جایزه بیان کرد: این جایزه را به بانوی بزرگ سینمای ایران، فاطمه معتمد آریا تقدیم می‌کنم. قاعده بازی این است که داورانی وجود دارند و هر کدام سلیقه‌ای دارند. من 7 سال پیاپی به جشنواره فیلم دادم که گاهی دیده شد و گاهی دیده نشد اما آنچه از سینما یاد گرفتم احترام به داوران است. امیدوارم فیلم‌هایی بسازم که مردم بیشتر از آن خوششان بیاید. او افزود: ای کاش از بزرگانی مثل علی معلم و محمد احسانی بیشتر استفاده کنیم. از آقای ایوبی ممنونم زیرا در دوره او 4 فیلم ساختم. او شرایطی ایجاد کرد که آن را در سال‌های پیش تجربه نکرده بودم.
محمد حسین مهدویان کارگردان «ماجرای نیمروز» نیز بعد از دریافت جایزه گفت: فکر می کنم مهمترین جایزه امشب را ما گرفتیم.
وزیر ارشاد پس از اهدای جایزه بازیگری زن، مراسم را به دلیل سفر به ساری ترک کرد.
البته حواشی جشنواره باز هم ادامه داشت! به دنبال صحبت‌های کارگردان فیلم «ویلایی‌ها» در یک برنامه سینمایی، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر با رد این سخنان درباره نحوه انتخاب بهترین فیلم از نگاه ملی توضیحاتی ارائه کرد.
دبیرخانه جشنواره فیلم فجر اعلام کرد: «گفته‌های کارگردان فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» در برنامه سینمایی هفت مبنی بر اینکه این فیلم به عنوان فیلم ملی انتخاب شده بود صحت ندارد. حجت‌الله ایوبی رئیس محترم جشنواره و محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر پس از جمع‌بندی آرای هیات محترم داوران در ساعت 17 روز پنجشنبه 21 بهمن‌ماه فیلم «ماجرای نیمروز» به تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی را به عنوان فیلم نگاه ملی انتخاب کرده و هرگونه تماس و گفت‌وگو با تهیه‌کننده و کارگردان دیگری کذب و این گفته‌ها تنها ناشی از حاشیه‌های بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر است.»
کد مطلب: 66611
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *