۰
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۱

حقایقی درباره سفر به یزد که نمیدانستید!

یزد از استان‌های گرم و خشکی است که در دره‌ای بزرگ میان کوه‌های شیرکوه و خرانق قرار دارد. شهر یزد به‌عنوان اولین شهر تاریخی ایران و همچنین نخستین شهر خشت خام جهان شناخته می‌شود.
حقایقی درباره سفر به یزد که نمیدانستید!

حقایقی درباره سفر به یزد که نمیدانستید!

یزد از استان‌های گرم و خشکی است که در دره‌ای بزرگ میان کوه‌های شیرکوه و خرانق قرار دارد. شهر یزد به‌عنوان اولین شهر تاریخی ایران و همچنین نخستین شهر خشت خام جهان شناخته می‌شود.  این شهر بسیار موردتوجه توریستان خارجی قرار می‌گیرد. به‌علاوه افراد زیادی از شهرهای مختلف ایران برای گردشگری و بازدید از آثار و اماکن تاریخی و... به یزد می‌آیند. در ادامه با چیزهایی جالب توجه از این استان زیبا و سفر به یزد آشنا می‌شوید.

نیم‌نگاهی به تاریخ یزد

از نظر برخی تاریخ‌دان‌ها، ساخت یزد متعلق به دوره یزدگرد اول بوده و در دوران‌های مختلف تحت سلطه سلسله‌های گوناگون بوده است. از میان این سلسله‌ها می‌توان به اتابکان، مغول‌ها (در زمان حمله به ایران)، تیموریان، صفویان، زندیان و قاجاریان اشاره کرد. کافی است در کوچه‌ها و محله‌های مختلف یزد کمی قدم بزنید تا بوی تاریخ را از لای خشت‌ها و آثار کهن بسیار آن بشنوید.
اگر اهل تاریخ باشید، سفر به یزد می‌تواند یکی از گزینه‌های عالی برای تعطیلات باشد. البته لازم به ذکر است که حتی اگر اطلاعات تاریخی زیادی هم نداشته‌ باشید، از این سفر لذت کافی را خواهید برد.

جاذبه‌های گردشگری استان یزد

وقتی صحبت از تفریح می‌شود احتمالا فوری به یاد سفر به قشم یا سفر به کیش میفتید! کیش و قشم قطعا انتخاب‌های فوق‌العاده‌ای برای گشت‌وگزار هستند؛ اما این به آن معنا نیست که سایر استان‌ها و شهرهای ایران قابلیت بالایی برای گردشگری و خوشگذرانی ندارند.
 

همانطورکه گفته شد، اگر حتی برای تفریح هم بخواهید به یزد بروید، از جاذبه‌ها و اماکن موجود در این شهر لذت بسیاری می‌برید. اگر قصد سفر به یزد را دارید، باید بدانید که قرار است با شاهکارها و جذابیت‌های بسیار معماری روبه‌رو شوید. یکی از جاذبه‌های یزد آب‌انبار شش بادگیری است. به‌طور کلی آب‌انبارهای یزد از نظر قدمت و معماری بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند.
آب‌انبار شش بادگیری در بلوار کاشانی قرار گرفته است. اگر می‌خواهید یک گردشگری به یادماندنی در یزد را آغاز کنید، می‌توانید از همین محل شروع کنید. چراکه جذابیت‌های دیگری نیز در این محدوده وجود دارند که احتمالا از تماشای آن‌ها لذت فراوانی می‌برید.
درحقیقت موزه مارکار، آتشکده بهرام و مجموعه امیر چخماق از دیگر اماکنی هستند که در این حوالی قرار دارند و پیشنهاد می‌شود که حتما به آن‌ها سر بزنید! یک پیشنهاد ویژه دیگر نیز برای شما وجود دارد! پس از بازدید از این جاذبه‌ها برای استراحت و صرف غذای خوشمزه و دلپذیر سراغ یکی از رستوران‌های ملک التجار، رستوران حمام خان و یا رستوران خان دوحد بروید.
به‌جز موارد ذکرشده، خانه لاری‌ها، خانه هنر، موزه آب یزد، بقعه دوارده امام، مدرسه ضیاییه معروف به زندان اسکندر، حمام ابوالمعالی و مسجد جامع کبیر نیز از دیگر اماکن گردشگری پرطرفدار در شهر یزد هستند که با بازدید از آن‌ها قطعا بخش خاطره‌انگیز و مهمی از سفر خود را می‌گذرانید. ازدید از باغ دولت آباد، بازار خان و موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده نیز می‌تواند تجربه‌ای متفاوت باشد.

خورد و خوراک در شهر یزد!

همه ما قبول داریم که یکی از مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین بخش‌های هر سفر قسمتی است که مربوط به خورد و خوراک و تست غذاها و نوشیدنی‌های مختلف می‌شود. تجربه و چشیدن طعم غذاها، نوشیدنی‌ها، شیرنی‌ها و به‌طور کلی خوردنی‌های جدید یا حتی غذاها و فست‌فودهای تکراری در سفر، بخش زیادی از خوشگذرانی و حس خوب مسافرت را صاحب می‌شود!


تالار یزد یا همان آقا قهوه‌چی یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های یزد است که پیشنهاد می‌شود حتما سری به آن بزنید. اما اگر دنبال فضایی سنتی و آرامش‌بخش هستید، رستوران‌های هتل ملک‌ التجار، هتل والی، هتل مشیر الممالک یا رستوران خوان دو حد باز بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانید در لیست گشت‌وگزار خود قرار دهید. گاهی دوست داریم در مسافرت‌های دوستانه سری به فست‌فودی‌های معروف آن شهر بزنیم. اگر در یزد هوس یک فست‌فود تمیز کردید، رستوران گران قیمت سزار آماده خدمت‌رسانی به شما است. یک پیشنهاد عالی دیگر نیز برای فست‌فود وجود دارد. اگر سری به بازار سنتی پنجه علی بزنید، گزینه‌های فراوانی برای صرف فست‌فود در اختیار دارید. فست فود گندم، فست فود کرنوپیچ و کافه عدسی پناهنده جزو بهترین‌ها هستند.
ممکن است مایل باشید غذاهای محلی و خاص یزد را تست کنید. دراین‌صورت انواع آش و شیرینی انتظار شما را می‌کشند! به‌طور کلی قیمه نخود یا همان قیمه یزدی، آبگوشت گوجه بادمجان (تماته بادمجان)، کوفته لپه، کوفته کباب، کوفته هویج، کوفته برنجی، کوفته نخودچی، آش شولی، خورش به آلو، قلیه کدو تنبل، قلیه سیب زمینی، آش انار، آش کدو، تاس کباب یزدی و آش آبغوره از غذاهای منحصربه‌فرد استان یزد هستند.
همانطورکه می‌بینید این سفر می‌تواند به اندازه سفر به کیش خارق‌العاده و به اندازه سفر به قشم خاص و خاطره‌انگیز باشد! اگر برای یک ماجراجویی تازه آماده هستید، سفر به یزد خوش بگذرد!
کد مطلب: 198496
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *