۰
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۱۶

تحریم‌ها ورود داروهای سرطان و قلبی را مختل کرده است

علی‌رغم ادعاهای مقامات غربی که هدف از تحریم‌های بین‌المللی را مقابله با دولت ایران عنوان کرده‌اند دبیر کل سازمان ملل متحد تأکید کرد این تحریم‌ها بر زندگی مردم عادی تأثیر گذاشته‌اند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل در گزارشی به مجمع عمومی سازمان ملل که امروز انتشار یافت گفت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بر زندگی مردم این کشور «تأثیر مهمی» گذاشته‌اند.

مقامات آمریکا و اروپا مدعی شده بودند هدف تحریم‌های ضد ایرانی مقابله با دولت ایران است نه مردم.

بان‌کی‌مون در این گزارش نوشته است: «تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران اثرات مهمی بر جمعیت عمومی این کشور داشته و از جمله به افزایش تورم، بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی، افزایش نرخ بیکاری و کمبود مواد ضروری نظیر دارو در این کشور منجر شده است».

ایران بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ با چهار دور تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بر سر برنامه هسته‌ایش روبرو شده است.

کشورهای غربی ادعا می‌کنند برنامه هسته‌ای ایران جنبه‌های نظامی دارد اما تهران، از سوی دیگر، همواره ضمن تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود خواهان برخورداری از حقوقش به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده ان‌پی‌تی است.

بان‌کی‌مون در این گزارش در تاریخ ۲۲ آگوست خطاب به ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل نوشته است: «به نظر می‌رسد تحریم‌ها کمک‌های انسانی در این کشور را هم تحت تأثیر قرار می‌دهند».

وی می‌افزاید: «حتی کشورهایی که مجوزهای ضروری برای واردات غذا و دارو را دریافت کرده‌اند نیز برای پیدا کردن بانکی در یک کشور سوم، جهت انجام مبادلات بانکی خود با مشکل مواجه هستند».

دبیر کل سازمان ملل خاطرنشان کرد بعضی از شرکت‌هایی دارویی صادرات دارو به ایران را به خاطر مشکلات انتقال وجه قطع کرده‌اند که این امر به کمبود داروهای لازم برای مداوای بیماری‌هایی نظیر سرطان، بیماری‌های قلبی و تنفسی و ام‌اس منجر شده است.
کد مطلب: 9500
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *