۰
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۵

بازدهی اسنادخزانه بالاتر از سود بانکی

نرخ بازده مؤثر اوراق اسناد خزانه از حدود ۱۹ درصد در ابتدای انتشار این اوراق در نیمه شهریورماه در بازار فرابورس در پایان آذر ۹۶ در سطح ۱۴.۵ و ۱۷.۲ درصد قرار داشت.
نرخ بازده مؤثر اوراق اسناد خزانه از حدود ۱۹ درصد در ابتدای انتشار این اوراق در نیمه شهریورماه در بازار فرابورس در پایان آذر ۹۶ در سطح ۱۴.۵ و ۱۷.۲ درصد قرار داشت.
به گزارش فارس، معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارشی به روند نرخ بازدهی اسناد خزانه اسلامی در 9 ماهه سال 96 پرداخت.
در بخشی از گزارش دفتر تحقیقات و سیاست‌های پولی و بازرگانی آمده است: براساس بند «ز» تبصره 5 قانون بودجه 96 و آیین‌نامه اجرایی آن به منظور استمرار جریان پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور به دولت اجازه داده می‌شود تا مبلغ 100 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی منتشر و اسناد مزبور را صرف تخصیص‌های اولویت‌دار ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور موضوع این قانون کند و پرداخت این اسناد را قبل از پایان سال از محل اعتبارات دستگاه مزبور تسویه نماید.
این اسناد از مالیات معاف بوده و در بورس اوراق بهادار قابل داد و ستد است، تسویه این اسناد در سررسید مقدم بر تمامی پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور است و تسویه آن قبل از سررسید توسط خزانه مجاز است انتقال تعهدات مربوط به انتشار اسناد به سال بعد ممنوع است. بدین ترتیب بازار بدهی که اواخر سال گذشته با اتمام انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی روبه‌رو شده بود از 15 شهریور 96 شاهد انتشار دوباره این اوراق طبق رویه و براساس قانون بودجه سال 96 بود.
در اواخر آبان و آذر نیز اسناد خزانه با نمادهای «اخزا611 و اخزا602» در بازار سرمایه معامله شد. در راستای اجرای مفاد تبصره 5 بند «هـ» قانون بودجه 96 سه مرحله اوراق اسناد خزانه اسلامی در نمادهای اخزا 601، 602 و 603 در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران پذیرفته شد سر رسید این اوراق یک ساله است و هر کدام ارزشی بالغ بر یک هزار و 900 میلیارد تومان دارد. روزهای پایانی آبان 96 بازار فرابورسشاهد انتشار 900 میلیارد تومان اسناد خزانه در نماد اخزا611 و از اواخر آذرماه اسناد خزانه اسلامی در نماد 602 در بازار فرابورس منتشر شد.
در پایان آذرماه 96 نرخ سود این اوراق 13.6 درصد بود در خصوص نرخ سود خزانه اسلامی که توسط فرابورس محاسبه شده روند معاملاتی اسناد خزانه اسلامی از ابتدای سال جاری تاکنون با آغاز معاملات ثانویه اوراق خزانه اسلامی بانکی تحت عنوان سخاب در فرابورس روند کاهشی داشته و نرخ سود اوراق مذکور با قرار گرفتن در سطوح 14.5 تا 17.2 درصدی با نرخ سود در بازار پولی هماهنگ شد. نرخ بازده مؤثر این اوراق از حدود 19 درصد در ابتدای انتشار این اوراق در نیمه شهریورماه در بازار فرابورس در پایان آذر 96 در سطح 14.5 و 17.2 درصد قرار داشت.
کد مطلب: 81941
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *