۰
يکشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۴
امیرعبداللهیان:

ایران از کاربرد سلاح های شیمیایی و کشنده علیه مردم بحرین نگران است

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان که به بیروت سفر کرده در دیدار با وزیر خارجه لبنان گفت: ایران از کاربرد سلاح های شیمیایی و کشنده علیه مردم مظلوم بحرین نگران است.
حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان در سفر به لبنان با نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان،‍ نبیه بری رئیس مجلس و عدنان منصور وزیر خارجه این کشور دیدار و در خصوص آخرین وضعیت تحولات سوریه و منطقه و مناسبات دو جانبه گفت وگو و رایزنی کرد.

نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان در این دیدار با مهم برشمردن نقش جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه اظهار داشت: روابط دوجانبه ایران و لبنان در وضعیت خوبی قرار دارد و ظرفیت های دو کشور ایجاب می کند تا این روابط روز به روز گسترش یابد.

وی تاثیرات تحولات سوریه بر امنیت و ثبات منطقه به ویژه لبنان را اجتناب ناپذیر خواند و گفت: همه تلاش ما این است که لبنان را از تبعات حوادث و چالش های منطقه ای دور نگهداریم و امیدواریم با حمایت های جمهوری اسلامی ایران و طرح های سیاسی که در این خصوص ارائه می شود، مردم و حکومت سوریه بتوانند از این مرحله عبور کنند.

نبیه بری رئیس مجلس لبنان نیز در دیدار با معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان با تشکر از نقش جمهوری اسلامی ایران در صلح و ثبات منطقه، بر اهمیت تحرکات و رایزنی های منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات سوریه تاکید کرد و گفت: منطقه در شرایط حساسی به سر می برد و دشمنان به دنبال ایجاد فتنه و تفرقه در منطقه هستند. امنیت رژیم صهیونیستی در صورتی تامین می شود که محور مقاومت از ایران تا فلسطین و لبنان و سوریه تضعیف شود و لذا باید مراقب باشیم تا دشمن صهیونیستی به این هدف خود نرسد.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده امام موسی صدر نیز خاطرنشان کرد: رایزنی در این خصوص با مقامات و مسئولان لیبی در جریان است و امیدواریم با همکاری که لیبیایی ها از خود نشان داده اند این پرونده به نتیجه برسد.

وزیر خارجه لبنان نیز در این دیدار به سابقه روابط دو کشور و ملت ایران و لبنان اشاره و بر اهمیت اجرایی شدن توافقات فیمابین در همه زمینه ها تاکید کرد.

وی حضور هیئت لبنان به ریاست میشل سلیمان در اجلاس جنبش عدم تعهد را مورد تاکید مجدد قرار داد و گفت: در این اجلاس فعالانه رایزنی های خود را در خصوص تحولات منطقه و سوریه و همچنین مناسبات دوجانبه به عمل می آوریم.

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در این دیدارها با اشاره به اهتمام جمهوری اسلامی ایران در همه سطوح به گسترش روابط دوجانبه با لبنان، بر عزم جدی کشورمان برای اجرایی کردن توافقات فیمابین تاکید کرد و بار دیگر حمایت ایران از لبنان در مقابل تهدیدات رژیم صهیونیستی را یادآور شد.

امیرعبداللهیان با تشریح دستاوردهای نشست مشورتی تهران در خصوص تحولات سوریه اظهار داشت: با توجه به تصمیماتی که در این اجلاس اتخاذ شد زمینه های مناسبی برای تحقق راه حل های سیاسی از جمله طرح کوفی عنان برای خروج ملت و حکومت سوریه از بحران فعلی و پایان دادن به مداخلات خارجی فراهم آمده و مانع تراشی در این روند، به سرایت ناامنی و افراط گرایی در منطقه کمک می کند.

وی افزود: کسانی که تصور می کردند در هفته اول ماه مبارک رمضان دو سال قبل کار سوریه تمام است، اکنون با سردرگمی نظاره گر موفقیت مردم سوریه در محور مقاومت هستند. آمریکا نمی تواند به بهانه واهی احتمال کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه، سیاست جنگ افروزی خود را تداوم بخشد. اطمینان داریم مردم فهیم سوریه و طرح اصلاحات بشار اسد این کشور را در محور مقاومت با افتخار موفق ساخته و از این مرحله عبور خواهند کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به حمایت جدی کشورمان از مردم سوریه و طرح اصلاحات بشار اسد گفت: ما هرگونه مداخله خارجی و اقدامات تروریستی و تحرکات مسلحانه را مغایر خواسته های مردم سوریه می دانیم و معتقدیم که هدف از این مداخلات خارجی، گرفتن فرصت تحقق اصلاحات است.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه با اشاره به تحولات بحرین و انتقاد از برخورد دوگانه غرب و برخی کشورها با تحولات منطقه افزود: ما از کاربرد سلاح های شیمیایی و کشنده علیه مردم مظلوم بحرین نگران هستیم.
کد مطلب: 4296
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *