۰
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۳۹

تاج: سهميه ايران در ليگ قهرمانان آسيا کم شد

رئيس سازمان ليگ فوتبال گفت: با تصميم AFC سهميه ايران در فصل بعدي ليگ قهرمانان آسيا به سه تيم کاهش يافت.
تاج: سهميه ايران در ليگ قهرمانان آسيا کم شد
مهدي تاج، رييس سازمان ليگ در نشست خبري امروز، درباره تعداد سهميه‌هاي فوتبال ايران در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا در فصل آينده با اعلام اين خبر گفت: با تصميم AFC سهميه ايران در فصل بعدي ليگ قهرمانان آسيا به سه تيم کاهش يافت.

به نقل از ايسنا، او افزود: سه تيم ايراني به صورت مستقيم به ليگ قهرمانان مي‌رسند و يک تيم ديگر بايد در پلي‌آف شانس خود را براي حضور در اين رقابت‌ها آزمايش کند.

تاج در توضيح اين تصميم کنفدراسيون فوتبال آسيا اظهار کرد: طبق قوانين جديد AFC دو کشور اول آسيا بر اساس امتيازبندي، سهميه سه تيم مستقيم و يک تيم پلي‌آف در ليگ قهرمانان آسيا خواهند داشت. در حال حاضر ايران ۹۰۵ امتياز دارد و بعد از ژاپن که ۹۲۳ امتياز دارد قرار گرفته است. اما اين قانون براي دو سال است و در فصل ۲۰۱۶ – ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ – ۲۰۱۶ است.

وي افزود: دو کشور اول سه و نيم سهميه دارند و کشور سوم و چهارم سهميه‌شان دو تيم مستقيم و دو تيم پلي‌آف خواهد بود و کشور پنجم يک تيم مستقيم و يک تيم پلي‌آف است. بنابراين هيچ کشوري در اسيا چهار سهميه مستقيم ديگر نخواهد داشت. ملاک امتيازدهي ۲۰ درصد عملکرد تيم ملي و ۸۰ درصد عملکرد تيم‌هاي باشگاهي است. براي هر برد ۳ امتياز و مساوي يک امتياز در نظر گرفته‌اند بنابراين بايد به امتيازهاي تيم‌هاي باشگاهي نيز حواس‌مان باشد. فدراسيون رتبه اول هم ۱۰۰ امتياز مي‌گيرد. ما تلاش مي‌کنيم که اين شرايط را تغيير دهيم.

تاج افزود: شش ارديبهشت هم زمان بازديد بازرسان AFC مشخص خواهد شد. طبق قانون جديد ۱۲ تيم اول آسيا طبق رنکينگ فيفا به طور مستقيم راهي جام ملت‌ها مي‌شوند بنابراين با قرار گرفتن ايران در بين اين ۱۲ تيم ما ديگر بازي‌هاي مقدماتي جام ملت‌ها نداريم و بسياري از فيفا دي‌ها را مي‌توانيم براي خودمان استفاده کنيم.

مهدي تاج رييس سازمان ليگ در نشست خبري که امروز داشت اخبار زيادي را درباره برگزاري مسابقه‌هاي ليگ برتر، قوانين جديد داخلي و خارجي به رسانه‌ها داد. او گفت: طبق گزارشات ما استفاده از بازيکنان جوان در ليگ برتر و ليگ دسته يک بسيار کم است. در ليگ يک تنها ۱۸ درصد از جوان‌ها استفاده مي‌کنند که از اين تعداد هم کمتر از يک درصدشان در بازي‌ها به ميدان مي‌روند. در ليگ برتر هم از جوان‌ها بسيار کم استفاده مي‌شود. بنابراين با چند هدف از جمله جوان‌سازي ليگ و پايين آوردن مبالغ قراردادها فعلا اعلام کرديم هيچ باشگاهي تا تصويب نهايي آيين‌نامه جديد نقل و انتقالات حق عقد قرارداد ندارد.

تاج با بيان اينکه آيين‌نامه نقل و انتقالات جديد بر اساس جوان‌گرايي نوشته مي‌شود گفت: بنده با پيشکسوتان زيادي در فوتبال از جمله جلالي، حاج‌رضايي، کربکندي و همچنين مربيان خارجي چون بگوويچ، کرانچار، اسکوچيچ، بوناچيچ و ... صحبت کردم. محمدرضا ساکت که از او دعوت کرديم در اين قضايا در سازمان ليگ به ما کمک کند هم با اشخاصي صحبت کرده است. در نهايت آيين‌نامه‌اي تنظيم شده که در آن چهار اتفاق مي‌افتد. اول اينکه قوانين محدود کننده به حداقل مي‌رسد. دوم قوانين تشويقي در آن افزايش يافته است. سوم، ارزيابي از باشگاه‌ها بيشتر مي‌شود و چهارم، چرخه توليد بازيکن که اکنون معيوب است و خوب کار نمي‌کند، مشکلاتش حل مي‌شود.

تاج گفت: به طور مثال در ليگ کرواسي تيم‌ها بايد بازي‌هايشان را با دو بازيکن زير ۲۱ سال آغاز کنند اما اين محدوديت‌ها درکشورهاي دنيا بسيار نادر است. ما سعي کرديم در قوانين نقل و انتقالات شرايط را به گونه‌اي فراهم کنيم که ليگ جوان شود. طبق آيين‌نامه جديد که البته هنوز در مرحله تحليل است، تعداد بازيکنان بالاي ۲۳ سال تيم‌هاي ليگ برتر، که اکنون ۲۵ نفر است، به ۱۷ بازيکن کاهش مي‌يابد. اين اتفاق باعث مي‌شود ۶۰ تا ۷۰ درصد تعداد بازيکنان جوان نسبت به گذشته در تيم‌ها افزايش يابد و خود به خود تيم‌ها و مربيان مجبور به استفاده از جوان‌ها مي‌شوند.

تاج همچنين گفت: مرز پختگي در ليگ ما ۲۵ سال است در حالي که طبق آمار در دنيا ۲۰ سال است. همچنين مسئله سربازي يکي از مسائل مهم ماست که بايد براي آن شيوه درستي تعيين شود. در حال حاضر تنها تيم‌هاي فجر، ملوان، تراکتورسازي از ليگ برتر و نيروي زميني از ليگ يک مي‌توانند بازيکن سرباز بگيرند اما اکنون مي‌بينيد بسياري از بازيکنان آن‌ها هم سرباز نيستند. ما بايد اين مشکل را حل کنيم که تا باشگاه‌ها بازيکني را مي‌سازند به مرحله سربازي رسيده ، آن وقت بايد به تيم ديگر بروند.

وي گفت: ليگ برتر که قطعا ۱۶ تيمي مي‌ماند و کسي ديگر از افزايش تعداد تيم‌هاي ليگ صحبت نمي‌کند. ما امسال حق ميزباني را احيا کرديم و مسائلي چون برگزاري بازي در ساعت مقرر و ... هم ديگر عادي شده است. بنابراين اکنون بايد به دنبال کيفيت باشيم.

رييس سازمان ليگ با بيان اينکه فيفا و AFC در استعلام‌هايي که ما گرفته‌ايم مخالف سقف مبلغ براي قراردادها و تعيين مدت مشخص براي آن هستند، اظهار کرد: براي باشگاه‌ها سقف بودجه مي‌گذاريم اما در عين حال طبق آيين‌نامه جديد و قوانيني که مصوب مي‌شود، بسياري از مشکلات حل خواهد شد. برخي از اين قوانين عبارتند از: ۱- مسئله ماليات‌دهي بازيکنان مشخص مي‌شود و تمام بازيکنان موظف مي‌شوند خودشان ماليات‌شان را بپردازند. ۲- تمام قراردادهاي مربيان و بازيکنان افشا مي‌شود. ۳- وجه پرداختي به تمام مربيان و بازيکنان آن بر اساس ريال خواهد بود و ديگر کسي حق ندارد دلار، ماشين، خانه، آهن، ميلگرد، گاوداري و... به مربيان و بازيکنان بدهد. ۴- نحوه پرداخت که چند درصد اول، وسط، آخر يا حتي ماهانه و هفتگي باشد را سازمان ليگ تعيين مي‌کند. ۵- بازيکنان و مربيان خارجي هنگام خروج از کشور بايد تسويه کرده باشند و هر بازيکن يا مربي‌اي که با دارايي تسويه نکرده و مالياتش را نپرداخته باشد، ممنوع‌الخروج مي‌شود. ۶- هيچ باشگاهي حق ندارد ماليات مربي يا بازيکني را بر عهده بگيرد و اين خلاف مقررات است. البته سهم ماليات باشگاه از ۵ درصد به ۳ درصد کاهش يافته است.

تاج ادامه داد: خوشبختانه دستگاه‌هاي نظارتي پذيرفته‌اند که نظارت دقيقي داشته باشند و قراردادها افشا شود. همچنين در بحث ماليات تاکيد مي‌کنيم که ماليات بر اساس پرداخت‌هاست. بنابراين اگر باشگاهي قرارداد هنگفتي بسته و هنوز اندکي از آن را پرداخت کرده، بازيکن يا مربي نبايد به اندازه کل قرارداد ماليات بدهکار باشد. او دريافتي اندکي داشته است. در اينجا حق با بازيکنان است. متاسفانه ما اکنون مشکلات زيادي از اين دست داريم. کساني هستند که قراردادهاي سنگيني بسته‌اند اما پول کمي دريافت کرده‌اند و اداره ماليات، ماليات را بر اساس قراردادها آن‌ها حساب کرده و اکنون با مشکلاتي چون ممنوع‌الخروجي مواجه شده‌اند. با شفاف شدن سيستم عقد قراردادها و اين آيين‌نامه جديد همه مشکلات برطرف مي‌شود.

تاج تاکيد کرد: هرگونه پرداخت زيرميزي و غير عرف تخلف بوده و متخلف مورد پيگرد قانوني قرار مي‌گيرد. طبق قوانين جديد هيات مديره باشگاه‌ها بايد کارشان را درست انجام دهند و امضاي آنها به نوعي زير عملکرد کار باشگاه است.

تاج در بخش ديگري از صحبت‌هايش به موضوع فساد در فوتبال و برنامه‌هاي سازمان ليگ براي از بين بردن آن اشاره کرد و گفت: نظر نهايي ما پس از بررسي‌ها و تحليل‌هاي زيادي که داشتيم اين است که بايد دادگاه رسيدگي به تخلفات ورزش تشکيل شود. ما در مجموعه‌هاي مختلفي، دادگاه‌هاي رسيدگي به تخلفات داريم که انواع آن را در جامعه مي‌بينيم و الان جاي دادگاه رسيدگي به تخلفات ورزشي خالي است تا در آنجا به هر نوع شکايت و ادعايي رسيدگي شود. ما بايد تلاش کنيم ارزيابي مردم نسبت به فوتبال مثبت باشد. وقتي مردم ببينند متخلف مشخص شده، نامش افشا مي‌شود و حکمش هم اجرا مي‌شود، آرام مي‌گيرند و ديدگاه بهتري نسبت به فوتبال پيدا مي‌کنند. هيات رييسه فدراسيون و سازمان ليگ هم با جديت موافق اين موضوع است و آن را پيگيري مي‌کند. ما بايد تلاش کنيم با آرام شدن فضا ببستر براي حضور نيروهاي مفيد و قوي‌تر در فوتبال فراهم شود. صداوسيما و رسانه‌ها محلي براي رسيدگي به تخلفات نيستند و ما قطعا بايد دادسرا را داشته باشيم.

وي درباره بحث ايجنت‌هاي فوتبال هم گفت: آژانس‌هاي نقل و انتقال بايد در فوتبال ما با مجوزهاي قانوني فعال باشند و ماليات‌شان را هم به شکل دقيق بدهند. در حال حاضر ۳۱ کارگزار فيفا در ايران داريم که اخيرا ۴ کارگزار جديد هم تاييد شده‌اند. همچنين ۱۶ فروردين ۹۳ آزموني را برگزار مي‌کنيم و پس از مشخص شدن نتايج آن فکر مي‌کنم تعداد کارگزاران رسمي فيفا در کشورمان به حدود ۵۰ نفر برسد.

تاج از آمار تاسف‌باري از عملکرد فني تيم‌ها و بازيکنان در ليگ برتر و ليگ دسته يک داد و گفت: متاسفانه ميانگين سني ليگ امسال ما ۳۰ سال است و ميانگين دوندگي بازيکنان ما در ليگ امسال ۴ و نيم کيلومتر است! سازمان ليگ عدد دقيقه بازي کردن تمامي بازيکنان در ليگ امسال را مشخص کرده است که بسيار مفصل است و فعلا از گفتن آن پرهيز مي‌کنم تا حرف و حديث و حاشيه‌اي به راه نيفتد. در ليگ يک هم عدد‌ها تقريبا به همين اندازه است.

وي در بيان ميانگين ارقام قراردادهاي ليگ نيز گفت: ميانگين رقم قراردادهاي بازيکنان داخلي ما امسال ۲۹۸ ميليون و ۴۴۰ هزار تومان بود و ميانگين رقم قرارداد بازيکنان خارجي هم حدود ۳۰۰ ميليون تومان بود. متاسفانه اين ميانگين ارقام بسيار بالاست. ما پيش‌بيني مي‌کنيم پس از جوان‌گرايي در ليگ، ميانگين قيمت‌ها پايين بيايد. براي مدت قرارداد هم بازه يک تا ۵ ساله تعيين شده است. البته مکانيزم‌هاي ديگري وجود دارد که تشکيلات مثل وزارت صنايع و... و صاحبان تيم‌ها بايد از آن استفاده کنند و مدت سه سال را به صورت ميانگين در نظر بگيرند اما اين را ما نمي‌توانستيم به صورت قانون درآوريم چون فيفا با آن مخالف است.

تاج با بيان اينکه موضوع تبليغات محيطي سازمان ليگ مشکلات زيادي را به وجود آورده بود گفت: متاسفانه قراردادي که قبلا در بحث تبليغات محيطي بسته شد، سه ساله بود و در اين مدت هم ما با مشکلات زيادي مواجه بوديم و حرف و حديث‌هاي مختلفي هم پيرامون کار وجود داشت. بالاخره مدت اين قرارداد تمام شد و ما امسال تبليغات محيطي را به مزايده عمومي گذاشتيم که ۲۶ شرکت از آن استقبال کردند. در قرارداد سه ساله گذشته رقم تبليغات محيطي در سال اول تا سوم به ترتيب ۱۴، ۱۶ و ۱۸ ميليارد تومان بود که ما اين رقم را بسيار پايين مي‌دانستيم اما قرارداد بسته شده بود. امسال کف مبلغ مزايده براي تبليغات محيطي را ۳۰ ميليارد تومان براي سال اول و ۳۶ ميليارد تومان براي سال دوم در نظر گرفتيم. پيش‌بيني کرديم با به مزايده گذاشتن اين کار، ارقام پيشنهادي بالا مي‌رود که همين هم شد. از ميان اين ۲۶ شرکت ۱۱ شرکت يک درصد مبلغ پايه مزايده يعني ۳۰۰ ميليون تومان را واريز کردند و با گرفتن اسناد مزايده در آن شرکت داشتند و پس از باز شدن پاکت‌ها، در حضور رييس فدراسيون، نماينده سازمان بازرسي، تمامي اعضاي هيات رييسه سازمان ليگ و مسئولان حراست وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال که جمعا تعدادشان ۱۷ نفر بود، ۴ شرکت مبالغ بيشتري نسبت به بقيه داشتند که آن‌ها را به عنوان برنده اعلام کرديم و اين شرکت‌ها پس از مذاکراتي که با اين ۴ شرکت خواهيم داشت، يکي را انتخاب خواهيم کرد. به مزايده گذاشته شده تبليغات محيطي باعث شد تا مبلغ پيشنهادي بالا رود و ما شاهد ارقام دو ساله‌اي چون: ۱۵۸ ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان، ۱۵۹ ميليارد تومان، ۱۶۰ ميليارد تومان و ۱۶۰.۷ ميليارد تومان از سوي اين چهار شرکت بوديم.

تاج درباره بحث خصوصي سازي نيز گفت: خصوصي‌سازي بايد با شيب ملايم صورت گيرد و باشگاه‌ها بايد به نوعي خصولتي (خصوصي - دولتي) شوند. در قدم اول بايد ورزشگاه‌ها را به بخش خصوصي واگذار و منابع درآمدزايي باشگاه‌ها را شفاف کرد. در حال حاضر ۹ باشگاه ليگ برتري زيان‌ده هستند و بايد شرايط باشگاه‌ها را از وضعيت زيان‌دهي خارج کرد تا بتوانيم آن‌ها را خصوصي کنيم. اين کار به يکباره انجام نمي‌شود.

تاج گفت: سازمان ليگ مي‌تواند برنامه يک ساله ليگ را بدهد و اين کار را انجام خواهد داد مشروط بر اينکه برنامه اردوها و بازي‌هاي تيم ملي چه در بازي‌هاي رسمي و چه بازي‌هاي تدارکاتي در سال آينده تغيير نکند.
کد مطلب: 37892
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *