یک کاندیدای انتخابات یاست جمهوری یازدهم گفت: چرا نباید ارزش افزوده را در خود کشور نسبت به تولیدات اعمال کنیم. نفت یکی از مهمترین عرصههای ماست چرا باید خام فروشی کنیم؟ چرا باید مواد اولیه پتروشیمی را صادر کنیم؟ باید ارزش افزوده به اینها بیفزاییم. چرا باید هلو از کشور ما برود و در یکی از کشورهای همجوار به آبمیوه تبدیل شده و دوباره به کشور ما بیاید؟
سعید جلیلی سه شنبهشب در برنامه گفتوگوی ضبط شده کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از شبکه خبر در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه در حوزه سیاست خارجی چه برنامههایی را دنبال میکنید؟ اظهار کرد: سیاست خارجی در کشور ما به مثابه یک پارادایم دارای اصول و اهدافی است که در ارتباط با سایر کشورها لحاظ میشود.
وی با اشاره به اینکه از نقاط اشتراک بین این مولفهها فرصتها پدید آمده و از نقاط افتراق نیز تهدیدها به وجود میآید، تصریح کرد: سیاست خارجی موفق بایستی از این نقاط اشتراک فرصتها را پدید آورده و از آن استفاده کند.
وی از لزوم دقیق بودن دستگاه سیاست خارجی سخن گفت و با بیان اینکه «ارتباط با کشورهای منطقه در اولویت قرار دارد» اظهار کرد: حضور ۱۵ کشور در همسایگی ایران یک ظرفیت مناسب برای کشور محسوب میشود و با توجه به ریشههای عمیق تاریخی و همسایگی با این کشورها بایستی ما از این ظرفیت مناسب به درستی استفاده کنیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری شناسایی نقاط مشترک بین ایران و همسایههایش را از اقدامات مثبتی دانست که بایستی مورد توجه قرار گیرد و در عین حال گفت: دستگاه سیاست خارجی کشور باید این ظرفیت را دارا باشد تا این نقاط اشتراک را شناسایی کرده و به کار گیرد.
وی ایجاد نقاط مشترک بین کشورمان با سایر کشورها و شناسایی نقاط مشترک موجود را از جمله مسائل مهم در سیاست خارجی دانست و در همین زمینه گفت: در بحث سیاست خارجی در ابتدا و در گام نخست بایستی نقاط مشترک موجود را شناسایی کنیم و در گام بعدی نیز بایستی برای ایجاد نقاط مشترک تلاش کرد.
وی همچنین از لزوم پیشبینی نقاط تهدید و پس از آن تهدیدزدایی به عنوان اولویتهای دستگاه دیپلماسی نام برد و گفت: باید در ابتدا نقاط تهدید را شناسایی کرده و پس از آن مانع فعال شدن آن نقاط شد.
این نامزد انتخابات با بیان اینکه «شعار برخی درباره تنشزدایی در سیاست خارجی را درست نمیدانم» خاطرنشان کرد: در چنین وضعیتی آنان (دشمنان) ابزار تنش را در اختیار میگیرند و طمع میکنند که با تنش پیگیر اهداف خود باشند. تهدید نظامی میکند، تهدید به تحریم میکند و… . این یک خطر بزرگ است که ما بگوییم اصل این است که تنشزدایی کنیم. دشمن ابزار تنش را دست میگیرد و جلو میآید. شعار تنشزدایی باعث خواهد شد تنش بیشتری متوجه کشور بشود. چون آنها طمع میکنند با ایجاد تنش به اهداف خودشان برسند.
وی با طرح این پرسش که «چرا دشمن پس از جنگ تحمیلی دیگر به ایران حمله نظامی نکرد؟» گفت: چون آنان پس از حمله نظامی به ایران و دفاع همهجانبه ما دریافتند که نمیتوانند با حمله نظامی اهداف خود را دنبال کنند. اگر ما شعار تهدیدزدایی بدهیم و جدیت خود را در برابر تهدیدها نشان بدهیم آن موقع هست که تنشها هم به حداقل خودش میرسد.
وی بحث بعدی خود در حوزه سیاست خارجی را به موضوع رابطه با آمریکا اختصاص داد و در این رابطه گفت: ایالات متحده آمریکا در اصول و اهداف سیاست خارجی و منافع و ارزشهایی که برای خود تعریف و سیاستهایی که ۳۴ سال گذشته نسبت به جمهوری اسلامی ایران دنبال کرده، تقابل دایمی و دشمنی با ملت ایران بوده است. از حمایت از شاه بگیرید تا حمایت و پشتیبانی از صدام و… . چون از ابتدا از انقلاب اسلامی ناراضی بودند. از روز اول به تقابل با مردمسالاری دینی همت گماردند. بنده در یک گفتوگویی با خانم اشتون درباره بیداری اسلامی گفتم مردم ما و ملتهای منطقه تجربه خوبی از شما ندارند. شما ۳۴ سال هرآنچه توانستید در مقابله با مردمسالاری ملت ایران به کار بردید. آیا باز هم میخواهید همین روند را با سقوط دیکتاتورهای کشورهای دیگر داشته باشید؟ این یک سوال جدی است. رفتارهای دولت آمریکا علیه ملت ایران بوده است. از همان روزهای اول انقلاب قطعه هواپیمای مسافربری را تحریم کردند. در دهه هفتاد سرمایهگذاری در صنعت نفت ایران را تحریم کردند. اینها که ربطی به هستهیی نداشت. ما با آمریکا یک تقابل پارادایمی داریم. در اصول و اهداف و بحثهایی که وجود دارد آمریکا در تقابل جدی با نظام ایران است؛ لذا اگر تقابلش با همان قوت و با این عمق و ریشه باشد بقیه بحثها تاکتیکی میشود. بحثهای سطحی و روبنایی میشود. فقط تاکتیکی در جهت تحقق همان اصول دشمنی با ملت ایران میشود؛ لذا آن چیزی که مهم است در مناسبات ایران و آمریکا تعریف شود این است که آیا آمریکا میخواهد تغییر اساسی در دشمنی با ملت ایران بدهد یا نه؟
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه از ظرفیت دیپلماسی عمومی استفاده خواهد کرد، خاطرنشان کرد: دیپلماسی عمومی یکی از مهمترین ظرفیتها در دیپلماسی است و یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران قدرت نرمافزاری و دیپلماسی عمومی آن میباشد.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: از لحاظ سختافزاری و جنگ افزاری دشمنان قدرت بیشتری نسبت به ما دارند و ظرفیت نظامی آنها قابل مقایسه نیست ولی نکتهای که به پیشرفت ما در پیروزی در این عرصه شد به خاطر دیپلماسی عمومی و قدرت نرمافزاری ما میباشد.
وی افزود: ما هرقدر از رسانههای عمومی به مردم کشورمان و حتی به مردم کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا و اروپا موفقتر باشیم میتوانیم مقابله بهتری در جهت دشمنیهایی که آنها با ما دارند انجام دهیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از نقاط قوت ما منطق ما در سیاست خارجی میباشد که یک منطق قابل دفاع است و هرجا که مطرح میکنیم مورد پذیرش قرار میگیرد. همین امروز شما ملاحظه کردید که ۱۲۰ کشور عدم تعهد دوباره از حقوق هستهای ایران اعلام حمایت کردند. پس باید از ابزار دیپلماسی عمومی در پیشبرد اهدافمان استفاده حداکثری داشته باشیم.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مساله هستهیی یکی از نمونههای بارز دشمنیهایی است که با ملت ایران میکنند. شما ملاحظه میکنید در سطح جهانی منطق جمهوری اسلامی ایران در بحث هستهیی بسیار قابل دفاع و روشن است.
جلیلی افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای مخالف با استفاده غیر صلحآمیز از انرژی هستهای است که این منطق روشن است اما به همین نسبت جمهوری اسلامی ایران مدعی بهرهبرداری صلحآمیز از انرژی هستهای است و اینکه همه اعضای انپیتی حق استفاده صلحآمیز انرژی هستهای را دارند و باید از این موضع با اقتدار دفاع شود.
وی گفت: در آلماتی ۱ زمانی که ما منطقمان را به خوبی ارائه کردیم آنها گفتند که ما چند روز فرصت میکنیم برویم و بررسی کنیم و پاسخ شما را بدهیم و این منطق جمهوری اسلامی ایران را نشان میدهد که در صحنه نیز همینطور است و آنچه در این ۳۳ سال طی شده است این است که جمهوری اسلامی ایران علاوه بر حق دفاع از هستهیی توانسته آن را اعمال کند یعنی زمانی که میگویم غنیسازی حق ایران است توانسته آن را اعمال کند و توانسته تجهیزات مربوط به غنیسازی اورانیوم را به خوبی فراهم و در جهت اهداف صلحآمیز فعالیت کند.
وی تأکید کرد: ما در سال ۸۸، ۸۵ هزار بیمار کشورمان به داروهایی نیاز داشتند که باید از سوخت ۲۰ درصد آنها را تأمین میکردیم این را با آژانس مطرح کردیم. آنها به صراحت اعلام کردند که این را به شما نمیدهیم. خواستند گروکشی کنند. زمانی که دیدند ما به این سوخت نیاز داریم روندی را دنبال کردند این بود که گفتند شما اگر این سوخت را میخواهید باید خواستههای ما را انجام دهید تا ما به شما این سوخت را بدهیم. پس از ۴ سال چه شد؟ ما رفتیم خودمان این سوخت را تولید کردیم و این نیاز انسانی کشورمان را تأمین کردیم و دیدیم که موضوع برعکس شد امروز آنها هستند که میگویند خیلی خوب شما که الان سوخت ۲۰ درصد دارید بیاید تولید این سوخت را انجام ندهید و ما برخی کارها را برای شما انجام میدهیم که مشاهده کردیم هم در گفتوگو هم در رفتار مواضع به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم خورد.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آن چیزی که در بحث غنیسازی اورانیوم اعلام کردیم این است که غنیسازی حق ملت ایران میباشد و کسی حق ندارد مانع بشود اما ما از این حق در جهت تأمین نیازهایمان به صورت صلحآمیز استفاده میکنیم. ما به آنها گفتیم که سوخت ۲۰ درصد را که برای تولید دارو نیاز داریم از آنها میخریم ولی آنها پیششرطهایی را که گذاشتند باعث این شد ما خودمان برویم و تولید سوخت را انجام دهیم و امروز هم میبینید که با قوت ادامه میدهیم پس ما حقمان را براساس نیازهایمان همچنان اعمال میکنیم.
وی گفت: امروز مسائل اقتصادی یکی از مهمترین مسائل کشورمان است و یکی از دغدغههای اصلی مردممان این است که آیا گرانی برطرف میشود؟ طبیعی است در این زمینه نیاز به مجموعه اقدامهای پخته، محکم و حکیمانه اقتصادی داریم. یک بحث قوانین مصوب است. که قوانین مصوب لازم الاجرای زیادی داریم. اما بحث بسیار مهم چگونگی اجرای این قوانین است.
وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم در حوزه اقتصادی تدابیر دقیق و حکیمانه را اجرا کنیم هرچقدر پختهتر و کاملتر باشد حتماً به نقطه مطلوب نزدیکتر خواهد بود و این نیازمند مشورت با کسانی که سالها سابقه اجرایی در حوزه اقتصادی دارند، است. استفاده از از عقول و مشورت با افراد بیشتر نتیجه بهتری خواهد داشت. مشورت با کسانی که تجارب خوبی دارند. حتی باید از سابقه کسانی که تجربه ناموفقی داشته اند استفاده کرد. دوم استفاده از نخبگان و دانشگاهیان است. ما افراد خوش فکرو صاحب نظر زیاد داریم که باید از آنها استفاده کرد.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در کنار افرادی که دارای تجربه هستند و افراد نخبه نیروی سومی نیز وجود دارد که همیشه در اقتصاد کشورمان از آن غفلت شده است و مهمترین کسی که میتواند مورد مشورت قرار بگیرد خود مردم هستند. همان کسانی که موضوع بحث هستند.
وی همچنین گفت: نمیتوان تصمیمی برای بخش کشاورزی گرفت بدون اینکه از خود کشاورزان و کسانی که در این ذینفع هستند سوال کنید. برنامه قبلی خوب بوده؟ بد بود؟ کجاهاش ایراد داشته؟ چون همه این قوانین برای این است که در نهایت به آن کشاورز یا صنعتگر یک نفعی برسد. نکته اساسی این است که این کار با چه سازوکاری انجام گیرد. سازوکار حل مسائل نباید فردی باشد و باید تمام بدنه جامعه درگیر این بحث شود و همه باید خود را مؤظف بدانند که در حوزه اجرایی این با مشورت افراد جامعه باشد.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال وظیفه مهم روابط عمومیها این نیست که رفتار سازمان خودشان را توجیه کنند. وظیفه مهم روابط عمومی این است که سراغ مردم برود و حرف آنها را بشنود. نه اینکه فقط حرف کسانی که رجوع میکنند را بشنود بلکه خودشان باید بروند سراغ مردم بروند. باید سازوکار درستی برایش تعریف شود. از ابزارهایی که در فناوری اطلاعات استفاده شود. هر تصمیمی که در دولت گرفته خواهد شد در مسیر تصمیمسازی باید نظر مردم، نخبگان و صاحب تجارب گرفته شود.
جلیلی اظهار کرد: باید کارویژه اصلی دولت در اقتصاد مشخص شود. تصدی گری است یا نظارت و مدیریت و هدایت؟ که به نظر بنده دولت در حوزه اقتصادی باید نقش دوم را داشته باشد. کمک کند به رقابت در عرصههای مختلف. اگر بخواهیم شکوفایی اقتصادی ایجاد شود باید رقابت ایجاد شود. مثلاً در تولید خودرو باید حمایت انجام بشود اما باید مشخص شود که این حمایت با چه هدفی و در چه بازه زمانی صورت خواهد گرفت. ما از تولید پیکان ۴۰ سال حمایت کردیم آیا پیکان توانست بازارهای جهانی را بگیرد.
وی با بیان اینکه «حمایت باید در جهت ارتقای تولید باشد به طوری که بتواند در داخل و خارج رقابت کند» افزود: یکی از بحثهایی مهمی که ما در اقتصاد داریم رفع انحصار است. وقتی انحصار تولیدی وجود داشته باشد مفسدههای خاص خود را دارد. زمانی انحصار فقط در بخش دولتی بود که تا حدودی کاسته شد که البته هنوز کافی نیست. اما الان در بعضی عرصه ها بخش خصوصی انحصار ایجاد می کنند. بنده گام چهارمی که برای رسیدن به حماسه اقتصادی مطرح کردم رفع انحصار است. هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی. اولویت حمایت را باید به تولید داخل بدهیم. اما حمایت نباید از جنس حمایت از پیکان باشد.
وی درباره چگونگی ارتقای کیفیت محصولات تولید کشورمان اظهار کرد: حمایت به گونهای باشد که موجب ارتقای کیفیت تولید داخلی بشود. چگونه این اتفاق میافتد؟ اگر ما هدف را بازار داخلی قرار بدهیم نه میتواند رقابت کند و نه میتواند موفق باشد. اصلا چرا تولیدات ما موفق نبوده است؟
جلیلی تصریح کرد: باید فرجام تولیدات ما از ابتدا مشخص باشد. وقتی روستایی ما یک فرش را در روستا میبافد باید امیدوار باشد دولت کمک میکند این فرش در بازار اروپا به فروش برود. نه اینکه بعد از تولید تازه روز اول مشکل باشد.
وی اظهار کرد: این بحث وجود دارد که ما کالاهایمان را در شکل حداقلی تولید میکنیم. حتی در کالاهایی که صادر میکنیم که به خامفروشی معروف است. چرا نباید ارزش افزوده را در داخل کشور در تولیدات اعمال کنیم. مثلا نفت یکی از مهمترین عرصهها و مزیت نسبی ماست. چرا ما باید نفت خام بفروشیم؟ این باید تبدیل به پتروشیمی بشود. حتی در پتروشیمی چرا ما باید مواد اولیه پتروشیمی را صادر کنیم؟ این را باید تا جایی که ممکن است ارزش افزوده ای روی محصول اعمال کرد دنبال کرد. این در بحث کالاهای کشاورزی هم وجود دارد. در بسته بندی و یا تبدیل به فرآوردههای دیگر باید انجام شود. چرا باید هلو را به یکی از کشورهای همجوار صادر کنیم بعد دوباره به شکل آبمیوه بسته بندی شده وارد کنیم؟
وی در پاسخ به این سوال که آیا این مشکل با سرمایهگذاری حل میشود یا نیازمند برنامه دیگری است؟ اظهار کرد: طبیعی است که در بحث اقتصاد سرمایهگذاری مثبت است. اما مهمتر این است که ما حتی از سرمایههای داخل بتوانیم استفاده حداکثری کنیم که این بحثی بسیار اساسی است.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ادامه داد: یکی از بحثهای اساسی این است که ما نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم و الا همین مشکلات تورم بیکاری را خواهیم داشت. چرا باید ۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داشته باشیم؟ خود دولت باید مدعی معوقات بانکی باشد قبل از اینکه دستگاه های قضایی یا نهادهای نظارتی کاری کنند. جالب است بدانید که این نقدینگی که تحت عنوان معوقات بانکی در دست مردم است و رقمش قابل مقایسه با اقلام دیگه ای گفته می شود اکثر اینها در کار غیرتولیدی است. اگر در تولید بود می گفتیم باید کمک بشود. ولی اکثر اینها در کار غیرتولیدی است. نزدیک ۵ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی دست ۶ نفر است که اینها در کار غیرتولیدی کار می کنند. یعنی دو برابر نقدینگی که تحت عنوان هدفمندی یارانه ها ماهانه به ۷۰ میلیون جمعیت پرداخت می شود. اگر این سرمایه به خوبی مدیریت و در جهت تولید هدایت شود ببینید چه ظرفیت بزرگی شکوفا می شود. من مخالف جذب سرمایهگذاری نیستم و حتی آن را تشویق میکنم اما قبل از آن باید ساز و کاری داشته باشیم که سرمایههای موجود به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.
وی درباره نحوه مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی نیز توضیح داد: مفاسد اقتصادی ممکن است موردی پیگیری شود که دستگاه قضایی و امنیتی ما متولی آن است. یک زمان می خواهیم با مفاسد اقتصادی به شکل مورد به مورد از دستگاه های قضایی و پلیسی و امنیتی مقابله کنیم. این یک بحث است. اما خود دولت با سازوکارهای اقتصادی و بانکی می تواند خیلی عمیق تر و جدی تر با مفاسد اقتصادی مبارزه کند. اگر ما حفره هایی که امروز در مناسبات اقتصادی وجود دارد را از بین ببریم اصلا مفاسد اقتصادی عرصه ظهور پیدا نمی کنند.
وی در همین زمینه به پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی اشاره کرد و گفت: اگر ما ساز و کار دقیقی در بانک مرکزی و ارتباط این بانک با بانکهای عامل و مناسبات اقتصادی داشته باشیم اصلا چنین مفاسدی ظهور پیدا نمی کنند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، گفت: امروز ما در حوزههای مختلف دارای اطلاعات اقتصادی هستیم که اگر در یک بانک اطلاعاتی مجتمع شود و دارای ارتباط تعریف شده باشند از بسیاری از مفاسد اقتصادی جلوگیری خواهد شد. این کار از دو سال پیش در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با همکاری دستگاههای اقتصادی آغاز شده و بخش عمده آن در دست انجام است.
وی از ایجاد سامانه ارزی و سامانه تجاری و همچنین سامانه صنا (مربوط به صرافیها) و سامانه بانک اطلاعات اقتصادی کشور به عنوان برخی از این اقدامات یاد کرد.
وی درباره استقلال بانک مرکزی گفت: استقلال بانک مرکزی در چارچوب قانون باید عمل شود. بانک مرکزی یک ظرفیتی است که رفتار همه بانکهای عامل را مدیریت میکند و باید از سوی دولت مناسبات اقتصادی را تعریف و مشخص کند که باید درچارچوب قانون عمل بشود.
جلیل درباره نحوه مقابله با تحریمها، اظهار داشت: تحریم یک تهدید است. اما تهدیدی است که در جمهوری اسلامی ایران به دو دلیل می تواند کاملا به فرصت تبدیل شود. اولا اینکه نشان می دهد در بسیاری از این حوزه ها که تحریم متوجه ماست ظرفیت های بسیار زیادی داشتیم که متاسفانه خود ما سراغ آن نرفته ایم. از این جنبه اتفاقا تحریم ها می تواند یک فرصت باشد و به این بهانه ما سراغ آن برویم.
وی با ذکر مثالی در این زمینه توضیح داد: چرا کشوری که تولیدکننده بزرگ نفت است باید بنزین را از خارج وارد کند؟ چرا به این نگاه جدی نبود؟ ما باید از هر ماده اولیه که داریم با ارزش افزوده بیشتر آن را صادر و استفاده کنیم. چه اشکالی دارد به جای نفت بنزین یا فرآورده های نفتی از این قبیل صادر کنیم؟ انگیزههای و روحیههای قوی نیز در کشور ما فراوان است و در یک حرکت خوب جهادی در زمان حضور آقای میرکاظمی در وزارت نفت، به همت نیروی انسانی توانمند داخلی ظرف چند ماه در بنزین خودکفا شدیم. مثال دوم در بحث کشاورزی است. ما حدود ۱۱ میلیارد دلار کالاهای اساسی کشاورزی وارد می کنیم. من دیروز جیرفت و کهنوج بودم. یک ظرفیت بزرگ کشاورزی در این منطقه است. ما با همه مشکلاتی که در تحریمها و تراکنش های بانکی داریم ۱۱ میلیارد تومان واردات محصولات کشاورزی داریم. اگر ما این پول را بدهیم به کشاورزهای خودمان ظرفیت بسیار بزرگی ایجاد خواهد شد. تولید و اشتغال و خودکفایی و حتی صادرات. در بحث بودجهریزی عملیاتی یک نکته مهم این است که بودجههایی که برای پروژههای مهم تخصیص میدهیم بر اساس کارآمدی و استفاده حداکثری از ظرفیتها باشد.
وی تاکید کرد: متاسفانه یکی از مشکلات امروز ما که موجب تورم و نقدینگی شده این است که در ازای یک کالا و خدمات و کار چندین برابر بودجه هزینه کردهایم و این ناشی از عدم بودجهریزی دقیق است. اگر دولت انضباط مالی دقیقی داشته باشد یک راه جمع آوری نقدینگی همین بودجه ریزی عملیاتی است. نتوانند هزینه پروژه ها را چند برابر به بیت المال تحمیل کنند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، درباره شاخصها برای انتخاب اعضای کابینهاش اظهار کرد: وظیفه اصلی دولت آینده قوی کردن ساختار دولت است. اگر دولت را به قطار تشبیه کنیم، این قطار که باید مردم را سوار کند و به اهداف و نتایج منظور خود برساند، بی انصاف است که بگوییم متوقف است اما اکنون خیلی کند حرکت میکند و خیلی ضعیف است. سفرهای استانی کار بسیار ارزندهای بود که انجام شد تا به سرعت این قطار بیفزاید مثل این بود که از قطار پیاده شویم و با یک وسیله دیگر خودمان را برسانیم. اما کافی نیست و باید در کنار آن سفرهای وزارتخانهای صورت گیرد که واگنهای این قطار هستند. باید آسیبشناسی شود که وزارتخانههای ما چه اشکالی دارند. اولویت اول دولت اصلاح ساختاری خودش است. تصور نمیکنم که دولتهای قبلی به حل موضوعاتی چون تورم و بیکاری و مسائلی چون تولید و مسکن بیتوجه نبودند اما علت عدم دستیابی به نتیجه مطلوب ناکارآمدی دستگاههای اجرایی است. نه تنها باید کاستی های ماشین دولت رفع شود بلکه اصلاحاتی صورت گیرد تا با یک سرعت بیشتری حرکت کند.
وی تاکید کرد: اگر میخواهیم وزرایی انتخاب کنیم باید افرادی برگزینیم که متناسب با این هدف باشد. یعنی باید وزیری در راس باشد که بتواند این قطار را راه بیاندازد و وزارتخانه را از کاستیها دور کند و به سرعت آن بیافزاید تا بتواند خدمات مناسبی را به مردم ارایه بدهد که این یک روحیه جهادی میطلبد. این تفکر را باید باور داشته باشد که او باید سراغ مردم برود نه اینکه مردم هم که به وزارت خانه آمدند جواب نگیرند.
وی در پاسخ به اصرار مجری شبکه خبر که از او خواست معاون اول و برخی اعضای کابینهاش را معرفی کند، گفت که اعضای دولت خود را با نگاهی که ذکر کرده انتخاب میکند و افزود: من برای برخی دستگاهها افرادی را میشناسم در جاهای مختلف که ظرفیتهای بسیار خوب برای تصدی یک وزارتخانه هستند که میتواند اهدافی که گفتم محقق کند. حتی ممکن است آن فرد اکنون در ایام انتخابات با من قرابتی نداشته و احتمالا به برادر دیگری رای دهد اما چون برای حضور در کابینه شایسته است، از همکاری او بهره میبریم تا کابینه بسیار خوبی شکل دهیم.
جلیلی در ادامه سخنان خود با اشاره به بحث فرهنگی و اهمیت آن گفت: قدرت و مزیت نسبی ما امروز در بحث فرهنگ است. من امروز به عنوان کسی که در عرصه سیاست خارجی حضور دارد عرض میکنم. اگر ما در بحث سیاست خارجی در جاهایی موفقیتهایی داریم ناشی از پشتوانه نظامی نیست، ناشی از فرهنگ ماست که آنچنان مولد است که میتواند تولید عزت و پیشرفت کند. اگر ما میخواهیم که همچنان تولید عزت و پیشرفت کنیم باید به بحث فرهنگ توجه کنیم.
وی ادامه داد: تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی که مقام معظم رهبری فرمودند به دلیل درک دشمن از قدرت فرهنگی ایران است چرا که اگر ضعیف بود چنین توانی را به آن اختصاص نمیدادند و همین نشان میدهد این مسئله یک ظرفیت قوی است. اگر ما معادن و منابع فرهنگی غنی خود را بشناسیم که همان تفکر اسلام ناب و ارزش های اسلامی- ملی و به موقع از ظرفیت هایی که در این عرصه ابزار هستند استفاده کنیم غربیها باید نگران فرهنگی ما باشند. البته ما باید قبل از همه چیز این ابزارها و سازوکارها و قوت را داشته باشیم.
وی با اشاره به اهمیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید مهمترین شورای عالی ما شورای انقلاب فرهنگی باشد و نه شورای عالی امنیت ملی و حتی مهمتر از شوراهای اقتصادی ما باشد. باید به آن بیشتر بها بدهیم و آنها نیز آمادگی لازم را داشته باشند.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری ادامه داد: من احساس میکنم اگر ظرفیتهای فرهنگی را همچون حوزههای سینما، کتاب بشناسیم میتوانیم با آنها قدرت نمایی کنیم. قدرتنمایی ما فقط در هستهیی نیست در سینما هم هست. چه در داخل چه در خارج. اگر نگاهی که ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی میکند را کنار بگذاریم ببینیم در داخل کشور خودمان کدام محصولات سینمایی ما بیشترین استقبال را دارد؟ اتفاقا موضوعاتی بوده که مبتنی بر گفتمان اسلام ناب بوده است. مبتنی بر دفاع از ارزشها بوده است. من اسم میبرم. نمیدانیم تولیدکننده این محصولات چه نظری نسبت به بنده دارند. ما بهترین کارهایی که داشتیم در عرصه دفاع مقدس بوده است. بهترین فیلم هایی که داشتهایم آژانس شیشهای بوده است. فیلمهایی از این قبیل بوده است. اینها توانسته بیشترین مخاطب را جذب کند.
وی ادامه داد: در حوزه دینی بهترین سریالها و فیلمهایی که جلب توجه کردهاند مریم مقدس بوده، یوسف پیامبر بوده، مختار بوده است. مگر اینها نبوده؟ بنده خودم که به کشورهای عربی و اسلامی رفتم دیدم اینها با چه استقبالی مواجه شده است. این نشان میدهد اگر ما در این عرصه نگاه درستی داشته باشیم میتوانیم از آنها استفاده کنیم. اتفاقاً سینما میتواند سبب نگرانی آنها باشد. مفاهیم دینی از طریق این عرصه راه خودش را پیدا می کند مانند بچه های آسمان و رنگ خدا. ما در عرصه کتاب و رمان هم می توانیم همین گونه عمل کنیم.
وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: ما امروز در یک نقطه بسیار مهمی از پیشرفت قرار داریم و اگر بخواهیم پیشرفت کشور را ادامه دهیم باید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم.
جلیلی افزود: دولت باید ساختار خود را آنچنان قوی کند که در خدمت مردم قرار بگیرد و اگر این در دستور کار قرار بگیرد ان شاءالله ۴ سال آینده یک چهار سال خوب با سرعت پیشرفت عالی خواهد بود.