۰
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۴
مهمان‌پرست:

اجلاس عدم تعهد مهم‌ترين اجلاس تاريخ سياسي ایران است

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: اجلاس غيرمتعهدها مهم‌ترين اجلاس تاريخ سياسي كشور ماست و بايد به بهترين شكل برگزار شود.
اجلاس عدم تعهد مهم‌ترين اجلاس تاريخ سياسي ایران است
 رامين مهمان‌پرست صبح امروز در نشست شوراي اداري استان تهران ضمن تسليت به مناسبت وقوع زلزله در استان آذربايجان شرقي، به مقطع زماني حساسي كه كشورمان هم‌اكنون در آن قرار دارد اشاره كرد و گفت: وضعيت تحولات بين‌المللي در حال ورود به يك نقطه‌ي عطف و ابعاد آن بسيار بزرگ و تعيين‌كننده است.

وي با بيان اين‌كه فتنه‌هاي بزرگي در حال شكل‌گيري در منطقه است، خاطرنشان كرد: بعد از بيداري اسلامي و كاهش وابستگي اين كشورها هم‌چنين به خطر افتادن رژيم صهيونيستي، توطئه‌ها نيز افزايش بيشتري پيدا كرده است.

مهمان‌پرست اظهار كرد: يكي از دلايلي كه در اين مقطع فشارها روي كشور ما افزايش بيشتري پيدا كرده اين است كه احساس مي‌كنند ايران به انقلاب اسلامي و آرمان‌هايي كه در كشور ما مطرح است باعث اين تحولات شده و ثمره‌ي خود را نشان داده است. بنابراين براي اين‌كه اين حركت را متوقف و يا دچار انحراف كنند بسياري از موضوعات را در دستور كار خودشان قرار داده‌اند.

سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: سعي كردند از بهمن ماه سال ۸۹ در ايران، الجزاير و سوريه اتفاقاتي را دامن بزنند و نامش را ادامه‌ي بيداري اسلامي در كشورهاي ديگر بگذارند و در اين صورت سعي كنند نظام را در كشور ما، الجزاير و سوريه به خطر بيندازند و البته به اسم دفاع از مطالبات مردم نيز چنين اقداماتي را انجام دهند.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: وقتي ديدند كه چنين اقدامي در ايران جواب نمي‌دهد تمام توان خود را در سوريه گذاشتند و البته بايد گفت كه سه كشور سوريه، ايران و الجزاير را به اين دليل انتخاب كردند؛ چون معتقد بودند اين سه كشور در برابر رژيم صهيونيستي خط مقاومت را راه انداخته‌اند. در ادامه در سوريه تصميماتي گرفتند و سعي مي‌كردند تحريم‌ها را نيز عليه اين كشور به همراه اقدامات ديگر به كار ببندند و در واقع معلوم بود تحولات فوق‌العاده و اقداماتي خارج از روال معمول در حال انجام است.

وي با بيان اين‌كه فعال شدن گروه‌هاي تروريستي در منطقه، رشد القاعده با حمايت اين كشورها و حتي در دست داشتن خبرهايي مبني بر فعال شدن منافقين در كشور سوريه، به معني استفاده از تمام ابزارها براي مقابله با بيداري اسلامي بود، خاطرنشان كرد: هم‌اكنون آنها فكر مي‌كنند محور تمام اين تحولات جمهوري اسلامي است و مي‌خواهند تمام توان خود را صرف مقابله با جمهوري اسلامي كنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: هدف اصلي جريان آمريكايي ـ صهيونيستي در منطقه، تضعيف كشورهاي اسلامي منطقه، ايجاد درگيري‌هاي داخلي و اقداماتي اين‌چنين است تا اين‌كه رژيم صهيونيستي مجددا ايجاد شود و فضايي براي احياي قدرت پوشالي در هم شكسته‌ي اين رژيم پيدا كنند. حتي مي‌بينيم تصميماتي گرفته مي‌شود و وقتي كشورهايي مثل روسيه و چين قطعنامه‌ها عليه سوريه را وتو مي‌كنند به اين معني است كه ادبيات كشورهاي غربي جديد شده است. اين‌كه آنها عنوان كردند روسيه و چين نبايد از اختيارات نامحدود خود در شوراي امنيت برخوردار باشند به اين معني است كه اين كشورها نبايد از حق وتو استفاده كنند.

مهمان‌پرست در ادامه‌ي سخنان خود با بيان اين‌كه شرايط اصلا شرايط عادي نيست و همچون شرايط بعد از جنگ جهاني دوم، قدرت‌ها مي‌خواهند تقسيم‌بندي جديد و يارگيري جديد، هم‌چنين حذف بعضي از كشورها را دنبال كنند، خاطرنشان كرد: آنها در اين شرايط حساس به دنبال تغييرات اساسي در نظام بين‌الملل هستند و فكر مي‌كنند جريان اسلامي توانسته معادلاتشان را به هم بزند. بنابراين براي كشور ما طرح‌هايي دارند.

وي گفت: يكي از كارهايي كه آنها دنبال مي‌كنند ايجاد جنگ رواني به لحاظ سياسي و اقتصادي است و در واقع مي‌توان گفت هدف اصلي قدرت‌هاي غربي، ساقط كردن نظام است و اين رويكرد را با دو شكل تهاجم از بيرون نظام و ايجاد اشكالات اساسي در درون نظام دنبال مي‌كنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: نوع رويكرد آمريكا در حال حاضر براي عملكرد نظامي تغيير كرده است. آنها ديگر حاضر نيستند هزينه‌هاي بالا صرف كنند و به شرطي در كشوري مداخله‌ي نظامي انجام مي‌دهند كه در آن كشور براي درگيري مسلحانه نظامي مخالفين با نظام آمادگي وجود داشته باشد. چنان‌چه در افغانستان و عراق و ليبي هم چنين رويكردي را دنبال كردند و در سوريه به دنبال همين كار هستند و اصلا هدفشان از مسلح كردن گروه‌هاي مخالفين يا تشويق تروريست‌ها براي ايجاد بي‌ثباتي در سوريه اين است كه اين مساله را القا كنند كه مردم سوريه با نظامشان در حال جنگ هستند.

مهمان‌پرست با بيان اين‌كه آنها در كشور ما نيز به دنبال چنين اقداماتي هستند، افزود: آنها فكر مي‌كردند در فتنه ۸۸ مي‌توانند باعث درگيري مردم با نظام شوند اما ديديم كه اين فتنه خنثي شد و به آنها اجازه داده نشد كه در اين مسير حركت كنند؛ به اين دليل كه تا وقتي ما فرماندهي واحد داريم و حول اين محور به وحدت رسيده‌ايم و در اصول و ارزش‌ها همگي پايبند هستيم هيچ خطري از بيرون ما را تهديد نخواهد كرد.

وي تصريح كرد: وقتي آنها به چنين نگاهي رسيده‌اند هدف دومشان اين است كه بايد كارهايي انجام دهند تا با توجه به برگزاري انتخابات رياست جمهوري در سال آينده، به هر موردي كه موجب بي‌ثباتي و تشويش در كشور مي‌شود دامن بزنند. بنابراين تحريم‌ها را وقتي افزايش مي‌دهند كه ما بسيار شفاف وارد مذاكره با آنها شده‌ايم.

سخنگوي وزارت امور خارجه اضافه كرد: در شرايطي هستيم كه آنها سعي مي‌كنند ما را در انزواي سياسي قرار دهند و تبليغاتشان نيز در اين جهت است كه اين موضوع را القا كنند كه جامعه‌ي جهاني و جامعه‌ي بين‌المللي با ما مخالف است. اين در حالي است كه جنبش عدم تعهد در بحث هسته‌يي بارها حمايت خود را از فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي اعلام كردند. بنابراين چند كشوري كه خودشان بر سر سلاح‌هاي هسته‌يي با يكديگر رقابت دارند و متخلف اصلي هستند نماينده‌ي جامعه‌ي بين‌المللي قلمداد نمي‌شوند و ما اصلا چنين موضوعي را ثابت كرده‌ايم.

مهمان‌پرست با بيان اين‌كه ما در حال حاضر تبديل به يك كشور قدرتمند و با نفوذ شده‌ايم، افزود: اگر نقطه‌نظرات مسوولان ما در معادلات بين‌المللي تاثيرگذار نبود آنها اصلا به ما كاري نداشتند ولي به خاطر نفوذ كلام ما در بين مردم منطقه سعي مي‌كنند طرح‌هاي مختلفي را دنبال كنند؛ چرا كه تنها صدايي كه معادلات آنها را به هم مي‌زند صدايي است كه از كشور ما بلند مي‌شود.

وي در ادامه با مورد توجه قرار دادن برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد كه طي روزهاي آينده در تهران برگزار مي‌شود، گفت: ما در چنين شرايطي مي‌خواهيم بزرگ‌ترين اجلاس بين‌الملي را در طول تاريخ كشورمان برگزار كنيم. جنبشي كه داراي ۱۲۰ كشور عضو و ۱۸ كشور ناظر است و ما پذيراي ۱۳۸ كشور و هيات‌هاي آنها بير از مهمانان ويژه خواهيم بود.

سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اين‌كه بيشتر از هزار نفر خبرنگار شامل حدود ۷۰۰ خبرنگار خارجي و ۳۰۰ خبرنگار داخلي اين اجلاس را پوشش خبري مي‌دهند، اظهار كرد: با وجود همه‌ي اين مسائل مي‌توان بر اين نكته اذعان داشت كه قرار است رويداد بسيار مهمي انجام شود.

وي خاطرنشان كرد: در مقطع بسيار حساس كنوني كه مقام معظم رهبري در توصيف آن مي‌فرمايند ما در يك پيچ تاريخي بزرگ قرار داريم. در واقع ما در يك نقطه عطف تعيين‌كننده تاريخي هستيم. برگزاري اين اجلاس از اهميت بسزايي برخوردار است.

مهمان‌پرست در ادامه‌ي بيان اهميت اين اجلاس گفت: برگزاري اين اجلاس هم‌چنين مي‌تواند اين مطلب را مي‌تواند به دنيا مخابره كند كه ما در انزواي سياسي قرار نداريم.

سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه اظهار كرد: اگر در نحوه‌ي برگزاري اين اجلاس دقت كنيم آثار غيرمستقيم آن را در نحوه‌ي رفتار كشورها در آينده خواهيم ديد. هم‌چنين ميزان نظم در انجام مراسم، نوع برخورد مردم، آرامش و شادابي و تحركي كه شركت‌كنندگان در اجلاس در مردم ببينند نيز مي‌ تواند ذهن آنها را نسبت به ايران تغيير دهد؛ چرا كه در رسانه‌هاي غربي عليه كشور ما تبليغات سوئي مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه به خوبي برگزار شدن اين اجلاس اثرات زيادي بين مردم ما و سران اين كشوررها هم‌چنين تصميماتي كه مي‌خواهند در آينده براي ما بگيرند خواهد داشت، گفت: اين اجلاس مهم‌ترين اجلاس تاريخ سياسي كشور ماست و بايد به بهترين شكل برگزار شود تا جنبش عدم تعهد با اين ظرفيت به جايگاه تاثيرگذار و مطلوبي در سطح بين‌الملل تبديل شود و ما مي‌توانيم از اين ظرفيت بسيار خوب براي تاثيرگذاري در روابط بين‌المللي و بحران‌هايي كه ممكن است ايجاد شود استفاده كنيم.
کد مطلب: 2909
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *