۰
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۷

آلماتی۲ توپ مذاکرات را به زمین غرب انداخت

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره با دست پر و آمادگی لازم بر سر میز مذاکره با ۱+۵ وارد شده است اما طرف غربی با سیاست دوگانه و نخ نما مذاکرات با ایران را به تعویق انداخته است.
تسنیم: علی اصغر خانی، در مورد مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی قزاقستان اظهار داشت: مذاکرات آلماتی۲ در فضای خوبی انجام شد و در اظهارات مقامات ۱+۵ مشخص شد که این مذاکرات جدی‌تر از دوره‌های قبل بوده است و قرار است مسئول مذاکره کننده تیم غرب نتیجه این مذاکرات را پس از رایزنی‌ها با مقامات خود به جلیلی اعلام کند.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند دوره های گذشته با آمادگی لازم و با با پیشنهاد مشخص و اختیارات کامل برای به نتیجه رسیدن مذاکرات بر سر میز مذاکره با غرب حاضر شد اما طرف غربی با سیاست دوگانه و نخ نما باز هم از مذاکره با ایران فرار و روند مذاکرات را به تعویق انداخت.
این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در مذاکرات آلماتی ایران بسته پیشنهادی جامعه تری همانند اجلاس مسکو به طرف غربی ارائه داد اما طرف غربی به بهانه استراحت خواستار بررسی بسته پیشنهادی ایران شده و سپس اعلام می کنند که باید به پایتخت های خود رفته و در مورد پیشنهادهای ایران مشورت کنند.
وی در ادامه افزود: هنوز فضا و زمان کافی برای تداوم مذاکرات هسته‌ای و تداوم دیپلماسی درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد چراکه ایران همواره در چار چوب قواعد و قوانین ان پی تی فعالیت هسته ای خود را ادامه داده و هرگز هیچ زمانی، زیربار پیشنهادات غیر معقولانه ۱+۵ نخواهد رفت.
خانی تاکید کرد: به طور کلی مذاکرات آلماتی ۲ پیامدهای مثبتی برای جمهوری اسلامی ایران در پی داشت چراکه با طرح پیشنهادهای جدی توپ را به زمین ۱+۵ انداخته و این پیشنهادات می تواند مبنای مذاکرات آینده باشد چراکه ایران در نشست های آلماتی مواضع شفاف خود را اعلام کرده و اکنون نوبت ۱+۵ است که در مذاکرات شفاف سازی کند.
این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه در میان کشورهای ۱+۵ در مورد مذاکرات با ایران اختلاف نظر وجود دارد، افزود: در میان اعضای ۱+۵ بر سر مذاکره با ایران اختلاف نظرهای جدی وجود دارد و آمریکا و رژیم صهیونیستی در طول مذاکرات ایران و۵+۱ تاثیر منفی بر روند گفتگوها داشته اند چراکه کشورهای غربی نمی توانند خارج از اراده لابی صهیونیستی تصمیم گیری کنند.
وی خاطرنشان کرد: طرف غربی به دنبال کشاندن مذاکرات به بعد ازانتخابات خرداد ماه ایران است تا از این موضوع به نفع خود بهره برداری کند اما دولتمردان ۱+۵ مطمئن باشند که تغییر دولت تغییری در موضع هسته‌ای ملت ایران نخواهد داشت.
خانی ادامه داد: با وجود همه بدبینی هایی که نسبت به حل پرونده هسته ای بین ایران و غرب وجود دارد اما مذاکرات آلماتی نشان داد که هیچ دلیلی برای متوقف کردن گفتگوها وجود ندارد چراکه طرف غربی اینبار به طور جدی وارد مذاکره و گفتگو با ایران شده است.
این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: کشورهای گروه ۱+۵ با نا امید شدن از فشار و تحریم ها علیه ملت ایران در حال حاضر بر حفظ راهکار مذاکره مصمم شده اند چراکه ملت ایران همواره تحریم ها را به فرصت تبدیل کرده و ثابت کرده اند که زیر بار ستم و وزور نمی روند.
خانی ادامه داد: تیم مذاکره کننده ایران تاکنون تمام تلاش خود را برای اثبات حقانیت فعالیت هسته‌ای به کار بسته است و غرب چاره‌ای جز لغو تحریم‌ها و پذیرفتن حقوق ملت ایران ندارد.
وی با بیان اینکه ملت ایران تحت هیچ شرایطی از حق مسلم کوتاه نمی‌آیند، افزود: تا زمانی که حق جمهوری اسلامی ایران در زمینه استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای به رسمیت شناخته نشود، مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نخواهد رسید و اکنون نوبت غرب است که برای جلب اعتماد ملت ایران، گام‌هایی مؤثر بردارد.
کد مطلب: 27684
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *