۰
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۴۵
رییس جمهور در دیدار با شرکت کنندگان در اجلاس تهران؛

شرط اصلاح وضع جهان، تمركز اراده ملت‌ها بر عدالت است

شرط اصلاح وضع جهان، تمركز اراده ملت‌ها بر عدالت است
رييس‌جمهور با بيان اينکه "روابط فعلي جهان بايد اصلاح شود"، شرط آن را در اراده ملت‌ها و دولت‌ها دانست و گفت: دولت‌ها و ملت‌ها ضمن تلاش براي اصلاحات واقعي در مناسبات داخلي خود، بايد تصميم بگيرند و در کنار يکديگر بر عدالت و حقوق اساسي ملت‌ها ايستادگي و در جهت ساختن دنيايي بهتر تلاش و کمک کند.

محمود احمدي‌نژاد شامگاه پنجشنبه در ديدار شرکت‌کنندگان در اجلاس مشورتي تهران درباره سوريه، ضمن تشکر از هيات‌هاي مشارکت‌کننده در اين اجلاس، درباره مساله مهمي که امروز جامعه بشري را تحت تأثير سنگين عاطفي قرار داده است اظهار اميدواري کرد که اين اجلاس به عنوان مقدمه و روندي مؤثر براي ايجاد صلح و امنيت باشد.

رييس‌جمهور با بيان اينکه "شرايط جهان بسيار اسف‌بار است"، اظهار كرد: امروز در دو سطح نيازمند اصلاحات هستيم که اولويت با اصلاحات در سطح بين‌الملل است.

احمدي‌نژاد با بيان اينکه "نظام‌هاي حاکم بر جهان نتيجه مناسبي براي بشريت نداشته و تنها فاصله‌ها، تبعيض‌ها، کينه‌ها و دشمني‌ها دستاورد آن بوده است"، افزود: شرايط امروز جهان به هيچ وجه شرايط قابل قبولي نيست و قطعاً خداوند انسان را خلق نکرده تا در چنين شرايطي زندگي کند.

وي با اشاره به اينکه عده قليلي از صاحبان قدرت و ثروت بر مراکز اصلي جهان حاکم بوده و مي‌خواهند سرنوشت همه ملت‌ها و مسايل جهان را رقم زده و اراده خود را بر بشر تحميل کنند، تصريح کرد: امروز مراکز قدرت سياسي، ثروت و رسانه دنيا در اختيار اين عده قليلي است و آنها خود را معيار همه ارزش‌ها معرفي کرده و آزادي، عدالت و دموکراسي را همان چيزي مي دانند که خودشان معرفي مي‌کنند و هر ملت و دولتي که مي‌خواهد شيوه خود را داشته و مستقل زندگي کند، از ناحيه آنها تحت فشار قرار مي‌گيرد.

احمدي‌نژاد با بيان اينکه نظم امروز جهان بجايي رسيده که بيش از سه ميليارد نفر فقير در دنيا وجود داشته و فاصله طبقاتي بيش از هر زمان ديگري افزايش يافته است، تأکيد کرد: نظم کنوني جهان بايد تغيير کرده و اصلاح شود و همه دولت‌ها و ملت‌ها در يک روند دمکراتيک واقعي و حقيقي و در شرايطي که احترام و حق همگان محفوظ باشد، در مديريت جهان مشارکتي عادلانه داشته باشند.

رييس‌جمهور ادامه داد: اينکه قدرت و ثروت جهان در انحصار عده معدودي باشد، فسادآور است و راه حل آن است که همه بايد در مديريت جهان فرصت مشارکت داشته باشند و هيچ تصميمي نبايد بر دولت‌ها و ملت‌ها تحميل شود.

وي با اشاره به اينکه اصلاحات در سطح ملي از ديگر اموري است که امروز نيازمند آن هستيم، گفت: بسياري کشورها وجود دارند که در آنها هنوز اراده مردم، عدالت و آزادي به طور کامل حاکم نبوده و حقوق ملت‌ها رعايت نمي‌شود که آمريکا از جمله اين کشورهاست.

رييس‌جمهور با اشاره به اينکه مردم آمريکا تحت فشار قرار دارند و اراده مردم در اين کشور حاکم نيست، خاطرنشان کرد: در آمريكا همه مبادلات و مكالمات و مراودات مردم شنود و رهگيري مي‌شود، فضا كاملا امنيتي است و مردم اجازه ندارند در مسايل اصلي دخالت کنند و در حالي که مردم با جنگ و تجاوز دولت‌هاي پي در پي آمريکا مخالفت مي كنند، هر دولت ديگري كه بر سر كار مي آيد، باز هم جنگ و اشغالگري در دنيا راه مي‌اندازد.

احمدي‌نژاد با بيان اينکه در آمريکا تنها دو حزب که از يک مرکز پشت صحنه مديريت مي‌شوند حق حاکميت دارند و هر وقت لازم باشد چهره مناسب آن شرايط را رو مي‌کنند، گفت: وقتي مديران اصلي کشور نقشي در اداره آن کشور ندارند، ديگر تکليف مردم مشخص است.

وي با اشاره به اينکه در اروپا نيز اوضاع به همين شکل است، اظهار داشت: مردم اروپا بايد چگونه و با چه زباني اعلام کنند که از شرايط موجود ناراضي هستند و چه کسي سخن مردم را در آنجا پذيرفته و اجازه اعمال اراده به مردم مي‌دهد.

احمدي‌نژاد با تاکيد بر اينکه جامعه بشري رو به کمال بوده و هر روز بايد بهتر از گذشته باشد، گفت:‌ ما در جهان ناگزير از اصلاحات هستيم، اما اين اصلاحات نبايد با جنگ و درگيري اعمال شود.

رييس‌جمهور با بيان اينکه امروز مستکبران و استعمارگران با شعار اصلاحات قصد دارند، اراده خود را بر ملت‌ها تحميل و مطالبات اصلاحي و تحول خواهانه ملت‌ها را مديريت کرده و به نفع خود تغيير دهند، گفت: بکارگيري اين روند در نهايت منجر به جنگ و ايجاد درگيري مي‌شود.

وي با تاکيد بر اينکه همه ملت‌ها بايد در قبال اين روند هوشيار باشند، تصريح کرد: آزادي و عدالت حق همه ملت‌هاست، اما بايد با تفاهم و بدون کشتار به دست بيايد و هرگز نبايد در اين روند اجازه دخالت به بيگانگان داده شود، چرا که هر نوع دخالت بيگانگان در کشورها شرايط را بدتر خواهد کرد.

رييس‌جمهور افزود: هيچ قدرتي از قدرت‌هاي بزرگ در غرب را نمي‌شناسم که بخاطر انسانيت و خدا در کشوري و در موضوعي دخالت کند؛ آنها هر کاري مي‌کنند براي منافع خودشان است و اگر در جايي يک دلار هزينه کنند، انتظار برگشت صدها دلار به جيبشان را دارند.

احمدي‌نژاد با اشاره به اينکه نيروهاي ناتو هنگامي که به افغانستان وارد شدند، اولين اسنادي که با خود بردند، نقشه‌هاي معادن افغانستان بود، گفت: آنها در عراق نيز به همين شکل عمل کردند و در حالي که همه جنايات صدام با حمايت‌هاي آنها انجام شده بود، براي حاکم شدن به اين کشور به مقابله با او پرداختند و پس از آن نيز خواستند تا بر عراق مسلط شوند، که البته دولت و ملت عراق نپذيرفتند، اما در اين روند خسارت‌هاي بزرگي را به ملت عراق تحميل کردند، که اگر از امروز دولت عراق ۲۰ سال تلاش کند، شايد بتواند فقط اين خسارت‌ها را جبران کند.

رييس‌جمهور با بيان اينکه دولت‌ها بايد حقوق ملت‌ها را با صميميت تامين كنند و ملت‌ها نيز بايد با تفاهم به کمک دولت‌ها آمده و کشورشان را در جهت پيشرفت و سازندگي جلو ببرند، خاطرنشان کرد: با جنگ و دخالت ناتو و کشورهاي استعماري هرگز چيزي درست نمي‌شود؛ اگر چه ممکن است در ظاهر نتايج کوتاه مدتي بدست بيايد، اما مطمئناً در درازمدت منافع ملت‌ها را نابود خواهد کرد.

وي با بيان اينکه امروز همه کشورهاي مستقل، دلسوز و طرفدار عدالت بايد دست در دست يکديگر بدهند و اصلاحات را در وهله اول در سطح بين‌المللي اعمال کنند، اظهار داشت: نبايد ساختار شوراي امنيت به گونه‌اي باشد که دولتي به خود اجازه دهد، در همه امور دنيا دخالت کرده و مناسبات سياسي و اقتصادي دنيا را تحت تأثير قرار دهد.

رييس‌جمهور گفت: نبايد يک دولت که ۱۶ هزار ميليارد دلار بدهي خارجي دارد، به خود اجازه دهد بيش از ۳۲ هزار ميليارد دلار، دارايي کاغذي منتشر کرده و به واسطه آن جيب ملت‌ها را چپاول کند.

احمدي‌نژاد با اشاره به اينکه بايد مناسبات سياسي و اقتصادي دنيا اصلاح شود، تصريح کرد: در داخل کشورها نيز بايد با همدلي، وحدت و برادري، تمامي آحاد يک ملت در ساختن کشور مشارکت کرده و آزادي، دوستي، محبت و عدالت را برقرار کنند.

وي با بيان اينکه همه ملت‌ها و انسان‌ها داراي احترام بوده و حقوقي دارند، گفت:‌ تا زماني که عدالت برپا نشده و حقوق ملت‌ها تاديه نشود، مشکلات، اختلافات و کينه‌ورزي‌ها در جهان وجود خواهند داشت.

رييس‌جمهور با اشاره به اينکه بايد دست به دست هم دهيم، تا دنيايي بهتر و زيباتر را بسازيم، خاطرنشان کرد: اگر ثروت‌هاي آفريقا و آمريکاي لاتين در اختيار مردم اين مناطق قرار گيرد، در آنجا حتي يک فقير هم باقي نخواهد ماند، اما عده‌اي قليل سيري‌ناپذير ثروت اين مناطق را غارت مي‌کنند. خوشبختانه امروز بسياري از قدرتمندان و عناصري که باعث مشکلات جامعه بشري هستند، رو به افول بوده و در سياست‌هاي خود شکست خورده و نتوانستند دنيا را اداره کند و در بن بست قرار گرفته‌اند.

احمدي‌نژاد افزود: آمريکا دولت ورشکسته‌اي است که با پول ديگران زندگي مي‌کند و کافي است همان کساني که ۱۶ هزار ميليارد دلار وام در اختيار اين كشور قرار داده اند، امروز بخواهند آن را مطالبه کنند. در سياست هم سردمداران آمريكا با فريبکاري، خود را در قله‌ها حفظ کرده‌اند و مانند ورزشکاري هستند که بارها با دوپينگ به پيروزي رسيده است.

وي در پايان، از شرکت‌کنندگان در اجلاس مشورتي تهران پيرامون سوريه، بخاطر تعهدشان به انسانيت، عدالت، آزادي، حقوق ملت‌ها و تلاش براي ساختن دنيايي بهتر براي جامعه بشري تقدير و تشکر کرد.

به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دولت، پيش از سخنان رييس‌جمهور صالحي وزير امور خارجه گزارشي از روند برگزاري نشست مشورتي تهران پيرامون سوريه و نتايج آن ارائه کرد.

نشست مشورتي تهران پيرامون سوريه، با حضور مقامات رسمي ۳۰ کشور جهان در سطح وزراي خارجه، معاونين وزرا و هيات‌هاي ديپلماتيک از کشورهاي عربي، آسيايي، آفريقايي و آمريکاي لاتين و همچنين نماينده سازمان ملل متحد در تهران با هدف تقويت تلاش‌هاي فراگير منطقه‌اي و بين‌المللي به منظور کمک به مردم سوريه، جهت خروج از بحران کنوني و ايجاد بستر مناسب گفتگوي ملي در فضايي آرام و بدون خشونت، امروز در تهران برگزار شد.
کد مطلب: 2377
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *