به گزارش مردم سالاری آنلاین-ابوذر مختاری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عبور و مرور موتورسیکلت های بنزینی نقش ۱۸ درصدی در آلودگی هوای پایتخت دارد، گفت: مدیریت شهری با میزبانی این نمایشگاه سعی دارد در زمینه معرفی، توسعه و تولید موتورسیکلت های برقی که به کاهش آلاینده های هوا کمک می کند، گام بردارد.
وی ادامه داد: در این راستا پنجمین نمایشگاه تخصصی موتورسیکلت، دوچرخه، وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی و قطعات یدکی از ۲۳ تا ۲۶ بهمن در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب برگزار می شود و حدود ۱۳۳ شرکت داخلی و ۱۸ شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.
به گفته مختاری، شرکت های خارجی در قالب قطعه ساز در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند و شاهد حضور شرکت هایی از کشورهای ایتالیا، چین، اندونزی، ژاپن و کره در این نمایشگاه هستیم.
مختاری افزود: نیاز داشتیم که ما نیز در مجموعه شهر آفتاب به عنوان یکی از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی در کنار حوزه صنعت و تولید قرار بگیریم که در این نمایشگاه همچنین هیات هایی از عراق، ازبکستان، تاجیکستان و چند کشور دیگر به عنوان هیت های مدعو حضور دارند.
وی تاکید کرد: رونمایی از موتورسیکلت های برقی را در شهر آفتاب خواهیم داشت و تلاش داریم با همکاری شرکت های بین المللی به سمت برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی برویم.
مدیرعامل شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب افزود: مدیریت شهری برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی را شروع کرده و تلاش داریم با معرفی شرکت های داخلی و خارجی در این مجموعه نمایشگاهی در این زمینه اقداماتی انجام دهیم.
به گفته وی، در نمایشگاه هفته گذشته خودرو نیز از تعدادی تاکسی و اتوبوس برقی که مورد استفاده شهروندان تهرانی قرار می گیرد، رونمایی شد و تلاش داریم با برگزاری چنین نمایشگاه های تخصصی به سمت برقی سازی و شهری هوشمند گام برداریم.
عوارضی تهران - قم منتقل می شود
وی در خصوص انتقال عوارضی تهران - قم نیز گفت: جلسه ای در شورا در این زمینه برگزار شد و سال آینده عوارضی منتقل میشود چرا که این عوارضی در مجاورت مجموعه نمایشگاه شهر آفتاب و بعضا با ترافیک شرکت کنندگان و برگزار کنندگان مواجه می شوند و فکر می کنم سال آینده این عوارضی از مکان فعلی جابجا می شود.
همچنین خانی مجری پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی موتورسیکلت و دوچرخه نیز اظهار کرد: نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته رشد مناسبی داشته و این نمایشگاه به عنوان بزرگترین رویداد صنعت دوچرخه و موتورسیکلت کشور در فضایی در حدود ۳۰ هزار متر مربع و با حضور ۱۱۵ تولید کننده داخلی و ۱۸ مشارکت کننده مستقیم خارجی برگزار می شود.
بهمن ضیا مقدم دبیر انجمن موتور سیکلت
دبیر انجمن موتور سیکلت ایران نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه ۶ میلیون موتور سیکلت در حال تردد در کشور داریم، گفت: از سال ۹۷ استفاده از موتور سیکلت کاربراتوری در کشور ممنوع شد و کمی از مصرف بنزین در بحث موتور سیکلت کاسته شده تنها راه حل این مشکل این است که طرح اسقاط و جایگزینی موتورهای فرسوده به معنای واقعی انجام شود.
بهمن ضیا مقدم ادامه داد: در بحث جایگزینی و اسقاط موتور سیکلت های فرسوده، توجیه اقتصادی برای مصرف کننده وجود ندارد اما صندوقی تعریف شده که معادل ۱.۵ درصد قیمت موتور سیکلت ها در این صندوق نوآوری ذخیره می شود تا از آن برای تسهیلات به منظور جایگزینی موتور سیکلت های فرسوده استفاده شود.
وی افزود: ظرفیت تولید کارخانجات می تواند حدود یک میلیون دستگاه موتور سیکلت باشد اما مشکلات ارزی و سایر موارد، هر گونه برنامه ریزی را از تولید کنندگان سلب کرده است.
وی در خصوص محدودیت ها و مشکلات در زمینه موتور سیکلت های برقی نیز گفت: زیر ساختها در موضوع موتور سیکلت برقی فراهم نشده و قیمت تمام شده آن توجیه پذیر نیست و مشکلات تامین باتری آن ها هنوز مرتفع نشده ضمن اینکه موتورسیکلت های برقی باید توانایی پیمایش در سطوح شیب دار در شهرهایی مانند تهران را داشته باشند
ضیا مقدم یادآور شد: محدودیت هایی در این زمینه داریم و علاوه بر این موتور سیکلت های برقی موجود، قابیلت حمل بار را ندارند اما سعی می کنیم یک مدل موتور سیکلت برقی مناسب را طراحی کنیم که البته نیاز به حمایت دستگاه ها در این زمینه داریم.