۰
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۷
شهاب کاظمی مدیر گلرنگ‌رسانه مطرح کرد: 

نیازمندیم به افزایش همدلی در فضای پلتفرم‌ها

 شبکه نمایش خانگی بعد از گذر از ساختار دی‌وی‌دی به ساختار پلتفرم(ویدیوی درخواستی) دچار رونقی قابل ملاحظه شده و با اینکه پلتفرم های فعال ایرانی نهایتا کمتر از پنج پلتفرم هستند ولی همین پلتفرم های معدود هم مملو هستند از آثار متنوع و پرسروصدا.
نیازمندیم به افزایش همدلی در فضای پلتفرم‌ها

شهاب کاظمی دانش‌آموخته آکادمیک هنرهای نمایشی و مدیریت فرهنگی سالهاست در حیطه شبکه خانگی فعالیت دارد و به غیر از مدیرعاملی موسسه گلرنگ‌رسانه، مدیریت رسانه تخصصی نمایش خانگی برعهده وی است و در تولید آثاری در گونه های مختلف از کمدی "هزارپا" تا سریال "احضار" و مستندهای دیدنی "آبی به رنگ آسمان" و "من ناصر حجازی هستم" تا ملودرام هایی نظیر "ایتالیا ایتالیا" و "رمانتیسم عماد و طوبا" و "خانه کاغذی"، رئالیتی "قاب سینما" تا اثری آوانگارد به نام "سرآغاز" و... حضور داشته. با شهاب کاظمی درباره فراز و فرود شبکه خانگی و آینده پلتفرم ها سخن گفته ایم. 

 

گذار شبکه خانگی از دوران دی‌وی‌دی به پلتفرم های آنلاین را چطور می‌بینید؟ 

در زمینه دسترسی آنلاین، اوضاع خیلی راحت‌تر شده و مخاطبان به راحتی با گوشی خود از محصولات استفاده ميکنند ولی همدلی در تولیدکنندگان باید بیشتر شود. در گذشته و در زمان فعالیت صنف نمایش خانگی در قالب ویدیو رسانه ها ، فضای رقابت موسسات دوستانه بود و موسسات کمتر در پی تخریب محصولات و تولیدات یکدیگر از طریق ایجاد هجمه رسانه ای علیه یکدیگر بودند. سریالهایی مانند ویلای من ، شوخی کردم، شاهگوش ،شهرزاد، قلب یخی ، دندون طلا ، شام ایرانی ، احضار، هشتگ خاله سوسکه و ... هرکدام مسیر خود را طی میکردند و موسسات برای مطرح شدن اثرشان سایر محصولات را تخریب نمی‌کردند چون حیات خود را در تقویت شبکه می‌دیدند و شرکتهای پخش نیز ادامه روند فعالیتی خود را در قدرتمند بودن ویدیو رسانه ها می دانستند! الان هم اگر بخواهیم شاهد رشد بیشتر پلتفرم ها باشیم باید این رقابت گزنده و حسادت بار کاهش یابد و این طور نباشد که پلتفرم ها علیه یکدیگر وارد کارزار رسانه ای شوند. 

 

همچنان این ایراد به پلتفرم ها وارد است که هزینه‌های تولید را بالا برده اند؟ 

با تغییر فرمت پخش و تعطیلی موسسات ویدیورسانه و انتقال فعالیت به پلتفرمها،شرایط بطور کلی دستخوش تحولات غریبی شد و شاهد افزایش غیرمنتظره هزینه های تولید و ازدیاد بی رویه محصولات نمایش خانگی و افت و تاثیر منفی مستقیم تولیدات سینمایی شدیم. از دلایل اصلی این امر عدم شناخت مدیران ارشد نسبت به زیرساخت‌های شبکه نمایش خانگی و به کارگیری مدیران میانی غیرمرتبط با صنف بوده که این مهم همچنان نیز ادامه دارد. درست است که پهنای باند، درآمد میاورد ولی برای بهینه سازی تولید باز باید به سراغ افراد خوش سابقه در تولید محصولات نمایشی رفت. 

 

در کوران رقابت های میان پلتفرم‌ها، شاهد فضاسازی علیه برخی محصولات خاص و حتی تعلیق و توقیف آنها هم بوده ایم. چرا؟ 

در خصوص امواج و هجمه های سنگین رسانه ای جهت دار پیرامون سریالهای تولیدی در پلتفرمها می‌بایست متذکر گردید که ذات هنر سلیقه ای و غیرمطلق بوده و از نگاه اکثریت و عام نمیتوان محصولی را بد مطلق معرفی کرد زیرا همان اثر به زعم منتقدان و کارشناسان ضعیف یا سخیف ، مخاطبان خاص خود را همراه خود دارد. اصولاً ما نباید بدنبال اختراع مجدد چرخ باشیم، ذات سینما و ویدیو سرگرمی است و در وهله اول می بایست بستر سرگرمی را برای مخاطبان فراهم نمود و در کنار آن به دنبال رسیدن به سایر دغدغه ها بود. بدلیل اینکه وی‌او‌دی، یک صنعت وارداتی است درنتیجه باید از الگوهای اصلی جهانی در روند تهیه و تولید و عرضه آثار بهره مند باشیم. اخیرا دیده ایم گروه یا افرادی که از توقف موفقیت افراد پیشرو ناامید شده اند دست به دامان ایجاد حاشیه های دست چندم رسانه ای برای افراد موفق شدند. مثلا در مسیر تولید سریال "غربت" سنگ اندازی و حتی کار مدتی توقیف بود ولی دیدیم که بالاخره با حمایت رسانه ای و گفتگوهای بی‌پرده برخی سینماگران باسابقه، سریال رفع توقیف شد و عرضه هم شده و با توجه و استقبال نسبی هم روبروست. یا در مسیر "جوکر" هم خللی وارد آمد که حل شد و هم "غربت" و هم "جوکر" آثار مخاطب پسندی از کار درآمدند و نشان دهنده اینکه آن هجمه اولیه علیه آنها فقط نوعی کج فهمی از محصول بوده. 

 

به عنوان مدیرعامل گلرنگ رسانه که ازجمله شرکت های همراه با پلتفرم فیلمنت است، درباره اوج و فرود این پلتفرم توضیحاتی دهید. 

پلتفرم فیلمنت از زمان مالکیت گلرنگ تا مدیریت جدید توانسته است که یک پکیج متنوع و سطح بالا در گونه های مختلف شامل کمدی، ملودرام ،مسابقه و سرگرمی ، وحشت، اجتماعی ، اسلشر، تریلر و نوآر به مشترکانش ارائه دهد.

 

این روند مدیون مدیریت صحیح مدیرعامل فیلمنت (علی سرتیپی) و معاونت‌ علی اسدزاده در گذشته و محمدرضا صابری در حال حاضر و سایر مدیران ارشد و میانی و کارکنان پرتلاش این مجموعه است. همکاری مجموعه گلرنگ و گلرنگ رسانه با علی سرتیپی محدود به پلتفرم فیلمنت نبوده و از یک دهه پیش این همکاری با تولیدات و تامین مشترک محتواهای شناخته شده و ماندگاری همچون فیلمهای "ورود آقایان ممنوع"، "آقایوسف"، "پرتقال خونی"، "سعادت آباد"، "عقاید آکتور"، "نهنگ عنبر"، "هزارپا"، "کلوپ همسران"، "مردی بدون سایه"، "رمانتیسم عماد و طوبی"، اولین سریال دلهره آور شبکه خانگی با عنوان "احضار"، اولین رئالیتی هنری-لایف استایل شبکه خانگی با نام "قاب سینما" و عناوین دیگری بوده که با مساعدت و همراهی ایشان در گلرنگ رسانه تولید یا عرضه و سرمایه گذاری شده اند و همچنین اعتلا و تبدیل شدن پردیس سینمایی کوروش به پردیس اول سینماهای کشور با همت و مدیریت علی سرتیپی و همراهی همه جانبه گروه گلرنگ بوده. البته که در کنار هر موفقیتی همواره نقدهایی هم وجود دارد که برخی سالم و بعضی مغرضانه هستند کمااینکه تلاشهای ناموفق اخیر برای اختلال و ایجاد شکاف تنها به واژه شیطنت رسانه ای معطوف خواهد شد و بس وگرنه فیلمنت در همین ماه‌های اخیر سریال‌های خوبی مثل "در انتهای شب" و "افعی تهران" داشته که جریان سازی فراگیری داشته اند و در گذشته نیز سریال‌هایی مثل "راز بقا" یا "کلیله و دمنه" و... داشته که همچنان جزو محصولات ماندگار شبکه خانگی و صنعت سریال سازی ایران هستند. 

 

آینده فضای پلتفرم ها را چطور می بینید؟ 

*با نوعی افزایش بی رویه برای دریافت مجوز پلتفرم روبروییم در حالی که تنها پلتفرم های واقعا فعال فیلمنت، فیلیمو و نماوا بوده اند، دوره ای کوتاه هم تماشاخانه را داشتیم ولی مابقی پلتفرم ها بیشتر به ارائه همان محتوای آرشیوی بسنده کرده اند درحالی که کشور پهناور ایران بسیار بیش از اینها به تولید محصول متنوع فرهنگی نیاز دارد. امید است با حذف رقابت کاذب پلتفرمها با توجه به افزایش پلتفرمهای جدید و بهره مندی از مشاوره و تجارب  مالکان اسبق ویدیو رسانه ها در دو دهه گذشته و برگزاری نشست‌های هماهنگی دوستانه و کارشناسی در سطح مدیران ارشد تامین و تولید محتوای پلتفرمها در جهت کنترل و نظارت بر تولیدات و محصولات،  با توجه به ظهور قریب الوقوع فضاهای شخصی اجتماعی جدید در آینده ،مانع از رقم خوردن اتفاقات تلخ و گرفتار شدن به سرنوشت موسسات ویدیو رسانه برای پلتفرمهای نمایش خانگی شویم.

کد مطلب: 226986
برچسب ها: شهاب کاظمی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *