ورامین یکی از شهرستانهایی است که در جنوب شرقی استان تهران واقع شده و فاصله زیادی با پایتخت ندارد اما با این وجود نتوانسته توجه مسئولان را برای فراهم آمدن امکانات رفاهی بیشتر جلب کند و در واقع آنطور که مثلا به شمال و غرب تهران توجه شده است، درصد کمی از آن توجه هم به ورامین نشده است.
موضوع مترو ورامین سالهای سال است که با رفت و آمد مسئولان مختلف بین آنها پاسکاری میشود و ظاهرا هنوز این قسمت از استان تهران و مردمان بااصالتش نتوانستهاند که مسئولان را برای راهاندازی مترو ورامین مجاب کنند. هماکنون ایستگاه راهآهن ورامین در مسیر راهآهن تهران-مشهد قرار دارد. اجرای خط متروی ورامین و پیشوا و اتصال آن به متروی تهران در سال ۱۳۸۸ بر عهده سازمان متروی تهران گذاشته شد.
در سال ۱۳۹۴، این پروژه به راهآهن جمهوری اسلامی سپرده شد و در سال ۱۴۰۰، علی امام، مجری متروی تهران، از واگذاری دوباره این پروژه به شرکت مترو خبر داد و پس از آن عابد ملکی معاون استاندار تهران، در صورت تأمین بودجه، اتمام این پروژه تا ۱۴۰۱ را وعده داده بود که تا امروز این وعده محقق نشده است و در حال حاضر ورامین به مترو تهران متصل نیست.
گفتگوی خبرآنلاین با ابوالفضل جعفری، نائب رئیس و عضو شورای اسلامی شهر ورامین، در خصوص آخرین وضعیت احداث مترو ورامین را در ادامه بخوانید:
نتیجه پیگیریهای شورای شهر ورامین درباره مترو ورامین چیست؟
پروژه مترو ورامین بیش از دو دهه است که در دستور کار مسئولان قرار دارد و در سال ۱۴۰۱ هم با سفر آقای رئیسی، رئیسجمهوری وقت، دستور تبدیل قطار حومهای به مترو دوباره صادر شد و به گفته فرماندار شهرستان ورامین، توافق اولیه راهآهن و شهرداری تهران انجام شده بود اما دوباره متوقف شد.
از آنجا که روزانه بسیاری از مردم برای تحصیل و کار مجبورند به تهران سفر کنند، راهاندازی مترو ورامین از جمله نیازهای اساسی این شهرستان است و خود قطار عمومی ورامین هم دارای مشکلات خیلی جدی و خاصی است که انشاالله با پیگیری مسئولان، مشکلات مربوط به پروژه بزرگ مترو حل شده و بودجه مورد نیاز آن تامین میشود.
ساکن شدن برخی از اتباع در ورامین و روستاهای اطراف آن، در اینکه کمبودهای حمل و نقل عمومی ورامین بیشتر از قبل به چشم بیاید هم بیتاثیر نبوده است و در حال حاضر که مسئولان در حال اجرای رد مرز کردن اتباع غیرمجاز از کشور هستند، به نظر میرسد وضعیت ازدحام جمعیت و شلوغی وسایل حمل و نقل مثل اتوبوسها هم کاهش پیدا کند.
با توجه به افزایش جمعیت شهرستان ورامین در سالهای اخیر، توسعه حمل و نقل عمومی به چه صورت بوده است؟
ما به عنوان نمایندگان مردم در دوره ششم شورای اسلامی ورامین، ۲۰ دستگاه اتوبوس شهری بالغ بر مبلغ ۳۴ میلیارد تومان خریداری کردیم و پول آن را به حساب اتحادیه اتوبوسرانی شهری کشور پرداخت کردیم اما این اتوبوسها به ما تحویل نشده است.
همچنین ۲۵ دستگاه ون هم به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به نرخ دولتی خرید کردیم و از این تعداد ون، ۸ دستگاه آن تحویل شهرداری شده است و با طی شدن فرایند اداری به پیمانکار مربوطه واگذار شده و طی روزهای آینده نیز در اختیار مردم شهر ورامین قرار خواهد گرفت.
چرا راهاندازی مترو ورامین طی این سالها به تعویق افتاده است؟
در دورههای قبلی فعالیت شورای شهر و همچنین در این دوره فعلی چندین مکاتبه برای راهاندازی مترو ورامین با مجموعههای مختلف انجام شده است.
در دوره ریاست جمهوری آقای رئیسی هم در سال ۱۴۰۱ از آقای محسن منصوری هم مسئله مترو ورامین را پیگیری داشتیم و باید بگویم این مطالبه ما مطالبه به حقی است که باید برای رفاه و آسایش هر چه بیشتر مردم در حمل و نقل عمومی برآورده شود.
ما در شورای اسلامی شهرستان ورامین وظیفه ذاتی خود و آنچه که درخواست مردم از ما بوده است را درباره راهاندازی مترو ورامین انجام دادهایم و پیگیریهای بیشتر را باید فرمانداری و نماینگان مجلس شورای اسلامی از مسئولان داشته باشند تا نتیجه مطلوب به دست بیاید.
آیا قبول دارید نسبت به ورامین و مردم این شهرستان در فراهم کردن امکانات رفاهی بیمهری شده است؟
آن نگاهی که مسئولان به قسمتهای غربی و شمالی پایتخت به خاطر آب و هوای خوب و نزدیک بودنش به مرکز استان دارند، نسبت به ورامین وجود ندارد و اگر حساب کنید آن حق و دینی که مردم ورامین به جمهوری اسلامی و انقلاب دارند، ادا نشده است و باید نگاه ویژهتری به شرق استان تهران هم داشته باشند و ما همه تلاش خود را در تحقق حقوق مردم ورامین در برخورداری از امکانات رفاهی مختلف به کار میگیریم.
گفتنی است مجید درویشی فرماندار ورامین، در خرداد ماه سال جاری از شروع به کار عملیات اجرایی مترو ورامین خبر داده بود اما در حال حاضر از احداث مترو در این شهرستان خبری نیست.