طرح کارآفرینی و درآمدزایی شهاب حسینی برای تئاتر ایران
مقصود نعیمی ذاکر افزود: شهاب حسینی را از زمانی که در تلویزیون فعالیت داشت، می شناختم و رابطه خوبی بین ما برقرار بود. یک روز به او گفتم بیا برای سالن جوانمرد کاری کنیم. چون هم چهره است و هم پول دارد. شهاب قبول کرد و گفت که هر کاری لازم است برای تئاتر انجام می دهم و در واقع با کارآفرینی درآمدزایی هم برای تئاتر میکرد.
وی ادامه داد: بعد از این گفتگو شهاب حسینی خیلی زود برنامهای مدون رو کرد و طبق برنامه همه گروههای سنی را از کودکان و نوجوانان تا جوانان و بزرگسال را در طرحی که می خواست اجرا کند، دیده بود. به این ترتیب که برای صبح ها اجرای تئاتر کودک و عصرها کارگاه انتقال تجربه برای نوجوانان و شبها هم اجراهای نمایش ویژه بزرگسالان داشته باشد و در ادامه هم گفت که همه هزینههای جاری خانه تئاتر از آب و برق گرفته تا تعمیرات و تجهیزات و انکانات سمعی و بصری خانه تئاتر را تامین می کند. خوب چه چیزی برای یک نهاد صنفی بهتر از این است که بتواند با سرمایه گذاری مناسب در جهت حمایت همه جانبه هنرمندان فعالیت کند؟!
دعوای صوری برای اختصاص۳۰ درصد از محل جذب اسپانسرها
نعمیی ذاکر ادامه داد: هیات مدیره دو جلسه برای تصویب این طرح گذاشت که در جلسه دوم اعضای هیات مدیره مدام نکته سنجی و ایراداتی به طرح می گرفتند اما در نهایت تصویب شد. من هم گفتم که اگر امکان دارد شهاب از اسپانسرها مبلغی را صرف خانه تئاتر کند که قبول کرد و گفت که ۳۰ درصد از محل جذب اسپانسرها برای خانه تئاتر. بعد از این حرف حسینی همه جا خوردند و هیات مدیره در بهت فرو رفت. در همین زمان یکی از اعضای هیات مدیره خانه تئاتر به بهانه واهی خطاب به شهاب حسینی یک دعوای صوری ترتیب داد و شهاب هم دلخور شد و رفت و در نتیجه همه آنچه رشته بودیم پنبه شد و در نهایت این پروژه فرهنگی که با کمک بخش خصوصی قرار بود اجرایی شود، کنسل شد.
شهاب حسینی به معنای واقعی حسن نیت داشت
مدیر پیشین خانه تئاتر تاکید کرد: انجام این پروژه می توانست اتفاق های خوبی را برای خانه تئاتر رقم بزند. به این معنا که با این قرارداد مبلغ سیصد میلیون تومان هزینه جاری خانه پرداخت می شد و حداقل برای ۵۰۰ نیروی جوان تئاتری اشتغال زایی می شد و نکته دردناک این بود که حسینی گفته بود در صورت راه اندازی این مجموعه کمتر از ۶ ماه یک سالن دیگر تئاتر را فعال می کند. شهاب دنبال خودنمایی نبود او به معنای واقعی حسن نیت داشت.
مقصود نعیمی ذاکر اظهار داشت: نکته دیگر درباره خرج کرد پولی است که از خانه تئاتر برای ارشاد می آید و تعریف این است که از قبل گزارشی صوری و اداری به ارشاد داده می شود. هرچند که گزارش صوری است ولی موضوع اصلا صوری نیست یعنی هر مبلغی که خانه تئاتر از ارشاد دریافت میکند باید در فعالیتهای انجمن و هزینه حقوق ستاد خانه تئاتر تقسیم شود که خب گزارش های مالی مبیین این مطلب نبود.
دعوای صنوف با خانه تئاتر ریشه دار است
وی در پاسخ به این سئوال که آیا گزارش مالی به اعضای خانه تئاتر ارائه شده است یا خیر گفت: بله. در سالن حجاب مراسمی گرفته بودند که بنده گزارش را در دو بخش ایجابی و سلبی برای مجمع عمومی قرائت کردم که با گزارش ایجابی کاری نداشتند. ولی وقتی گزارش مربوط به کرونا را قرائت کردم عدهای از وسط جعیت فریاد زدند و یک دفعه بین اعضا دعوا شد که متوجه شدم این دعوا ربطی به قرائت گزارش بنده نداشته بلکه دعوای آنها ریشه در گذشته خانه داشته و من ر بی خبر بودم.
این مدیر فرهنگی با اشاره به این مطلب که پولهای خانه تئاتر در حساب سپرده خانه واریز می شود؛ خاطرنشان کرد: هیات مدیره پولهای دریافتی را در حساب سپرده نگه می دارد و از سود و بهره آن خانه را اداره می کند که نتیجه اداری مالی خوبی ندارد . زیرا اداره مالیات میگوید که خانه تئاترد سود میکند و کاری به بقیه مسائل ندارد و اداره مالیات مانده موسسه را می بیند میگوید یک پولی آمده و اضافه شده و در عین حال هیچ پولی کم نشده در نتیجه باید صورت مالی داد که پولها هزینه شده است. زمانی که من وارد شدم، خانه ۵ میلیارد تومان پول تو حساب داشت و پولهای سالهای قبل را هزینه نکرده بودند و فقظ در سال ۱۴۰۱ یک ۲۰ تومن و یک ۵۰ میلیون تومان خرج کرده بودند و حالا اداره مالیات دو میلیارد مالیات برای خانه تئاتر محاسبه کرد که آن را هم ندادند که شامل جریه مالیات هم شده اند. و خب باید این سوال پرسیده شود که حاصل فعالیت هیات مدیره خانه تئاتر در این چند سال به چه صورت بوده است؟