۰
سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۵

ترفند جدید کلاهبرداری با واردات خودرو

پس از ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده توسط دولت سیزدهم، کلاهبرداران از ترفند جدیدی برای سوءاستفاده از مردم پیدا کرده‌اند. خبر فروش کد ملی با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان چقدر صحت دارد؟
ترفند جدید کلاهبرداری با واردات خودرو
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ اواخر سال گذشته با سرعت گرفتن واردات خودروهای صفر کیلومتر و محدودیت واردات برای هر نفر، خبر فروش کد ملی و بازار سیاه آن با قیمت‌هایی همچون ۲۰۰ میلیون تومان و ۳۰۰ میلیون تومان داغ شد. در عرض یک روز کاربران توانستند پلتفرم‌های آگهی اینترنتی را با آگهی فروش کد ملی پر کنند و با پیگیری تجارت‌نیوز از این افراد، مشخص شد که اغلب این افراد نیازمند فوری پول هستند و بدون اطلاع از عواقب آن، اقدام به فروش کد ملی می‌کنند.

حال اما با گذشت تنها چند روز از ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، کلاهبرداران اینترنتی باز هم با ترفندهای جدید و با نرخ‌های جدید روی کار آمدند. هرچند که هم‌اکنون بر خلاف گذشته، پلتفرم‌های آگهی اینترنتی، موضوعاتی همچون فروش کد ملی را فوراً پاک می‌کنند، اما برخی از این آگهی‌ها می‌توانند تا دقایقی در صفحه اصلی این وبسایت‌های بمانند و باعث قیمت‌سازی‌های جدید شوند.
اخیراً یکی از وب‌سایت‌های خبری ادعا کرده که نرخ جدید برخی افراد برای فروش کد ملی جهت واردات خودروهای کارکرده از ۵۰۰ میلیون تومان آغاز می‌شود و در مواردی تا یک میلیارد تومان هم می‌رسد.

در وهله اول باید گفت که با وجود انتشار خبر آزادسازی واردات خودروهای کارکرده، و ابلاغ آیین نامه آن، تا کنون کسی موفق به واردات این خودروها نشده و فاز اجرایی به خود نگرفته است. همچنین بانک مرکزی نیز در روزهای گذشته به واردکنندگان خودروهای کارکرده هشدار داد تا فعلاً برای واردات، دست نگه دارند.

موانع اجرایی بر سر راه واردات خودروهای کارکرده به احتمال قوی پس از تشکیل کابینه دولت چهاردهم برطرف شود، اما با وجود اینکه حتی سازوکار تخصیص ارز و تأیید منشأ آن توسط بانک مرکزی مشخص نشده، برخی افراد طی روزهای اخیر اقدام به خرید و فروش کد ملی یا حواله خودرو می‌کنند، کاملاً واضح است که از سوی برخی کلاهبرداران مدیریت می‌شود.

از سوی دیگر نیروی انتظامی و نهادهای قضائی نیز بارها در مورد خطرات فروش کد ملی هشدار دادند. این خطرات، علاوه‌بر اینکه بار حقوقی روی دوش فروشندگان کد ملی می‌گذارد، بار مالیاتی نیز در پی خواهد داشت و طبق آخرین مصوبه مالیاتی، در صورتی که خودرویی در بازار قیمت بیش از سه میلیارد تومان داشته باشد، شامل مالیات خواهد شد.

کد مطلب: 220468
برچسب ها: واردات خودرو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *